Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del
Offentligt
2878968_0001.png
#Decorative
Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 86
Offentligt
Tredjepartstjenesters
udbredelse på danske
hjemmesider
September 2023
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0002.png
Side 2 af 34
Resume
Rapporten baserer sig på en analyse af mere end 11.000 .dk-hjemmesiders brug af
tredjepartstjenester. Tredjepartstjenester har forskellige funktioner på en hjemme-
side, fx at beskytte hjemmesiden mod cyberangreb, lave målrettet annoncering el-
ler at vise cookiebannere. Når en hjemmeside bruger en tredjepartstjeneste, bliver
der automatisk sendt data om den hjemmesidebesøgende til tredjeparten, da det er
nødvendigt for at tjenesten kan fungere. Men det betyder samtidig, at der er en
sandsynlighed for, at tredjepartstjenesten kan bruge denne data til forskellige for-
mål, fx markedsføring, brugerprofilering mv., hvilket kræver samtykke fra bruge-
ren.
Selve analysen er opdelt i fire forskellige kapitler med hvert sit fokus. Afslutnings-
vis, er der en række anbefalinger til hjemmesideejere, som kan hjælpe dem med at
få overblik over hvilke tredjepartstjenester, de selv anvender.
Resultaterne af analysen afspejler de tredjepartstjenester, som hjemmesiden an-
vender allerede før den hjemmesidebesøgende har forholdt sig til, hvorvidt ved-
kommende vil give samtykke til brug af cookies og lignende teknologier eller navi-
geret rundt på hjemmesiden. Rapporten går ikke nærmere ind i, hvorvidt de tred-
jepartstjenester, der anvendes, kræver samtykke fra brugerne. Det vil således
kræve yderligere undersøgelser af resultaterne at vurdere, hvilke tredjepartstjene-
ster, der konkret anvendes til formål, som kræver brugerens samtykke.
Tech-giganter dominerer
Næsten alle de analyserede hjemmesider (97 pct.) bruger som minimum én tredje-
partstjeneste og blandt disse hjemmesider, er der særligt to udbydere af tredje-
partstjenester, som er meget populære. 88 pct. af de analyserede hjemmesider bru-
ger tredjepartstjenester fra Alphabet, som bl.a. ejer Google og YouTube. Desuden
bruges tredjepartstjenester fra Meta, som bl.a. ejer Facebook og Instagram, på 34
pct. af de analyserede hjemmesider. Brugen af tredjepartstjenester fra Meta, skyl-
des i høj grad at disse hjemmesider bruger Meta Pixel, som bruges til at markeds-
føre et produkt, fx et par sko, på Facebook, som brugeren allerede har været inde
og se på den pågældende hjemmeside.
Tredjepartstjenester fra hele verden, men især USA
Da der kan være forskellige regler og retningslinjer for brug af data i forskellige
lande, er det relevant at holde sig for øje i hvilke lande, tredjepartstjenesterne har
hjemme. Hvis en tredjepartstjeneste indsamler og bruger data fra ens hjemmeside,
risikerer man nemlig, at data ender i disse lande. Næsten alle hjemmesiderne (93
pct.) anvender tredjepartstjenester fra USA, mens 46 pct. af de analyserede hjem-
mesider anvender tredjepartstjenester fra Danmark. Derudover anvender et min-
dre antal danske hjemmesider tredjepartstjenester fra lande uden for Europa, som
fx Canada, Indien og Kina.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 3 af 34
Offentlige danske hjemmesider skiller sig ud
89 pct. af de analyserede offentlige danske hjemmesider anvender mindst én tred-
jepartstjeneste. Blandt disse, anvender 47 pct. af de offentlige danske hjemmesider
tredjepartstjenester fra Alphabet, mens kun 2 pct. af de offentlige danske hjemme-
sider bruger tredjepartstjenester fra Meta.
Anbefalinger til hjemmesideejere
Som hjemmesideejer kan man gøre følgende hvis, hvis man ønsker at forholde sig
til de tredjepartstjenester, som man selv anvender:
Skab overblik over dine tredjepartstjenester ved at se ned i opbygningen af
din hjemmeside.
Undersøg om det er tredjepartstjenester, som du rent faktisk bruger, og om
brugen af dem kræver den besøgendes samtykke.
Tag stilling til dine tredjepartstjenester. Her kan du undersøge virksomhe-
den bag, og hvordan den forholder sig til emner som fx digital sikkerhed og
dataetik.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0004.png
Side 4 af 34
Indhold
1. Indledning
2. Tech-giganter dominerer
3. Tredjepartstjenester fra hele verden
4. Offentlige danske hjemmesider
5. Anbefalinger til hjemmesideejere
5
11
18
21
26
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0005.png
Side 5 af 34
Indledning
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0006.png
Side 6 af 34
1. Indledning
Det danske samfund og de danske virksomheder er blandt de mest digitale i ver-
den, og udviklingen går kun en vej. Med den stigende digitalisering følger en lang
række fordele som innovation, vækst og en større digital tilgængelighed mellem
mennesker, virksomheder og myndigheder. Samtidig skaber digitaliseringen og an-
vendelsen af nye teknologier også udfordringer, som kan være svære at navigere i,
for dem som skal anvende teknologierne.
Når man bygger sin hjemmeside, bruger hjemmesideejerne ofte komponenter og
tjenester, som tilbydes af tredjeparter. Det kan være videoafspillere, skrifttyper og
feeds fra sociale medier, og fælles for disse tjenester er, at de muliggør, at hjemme-
sider kan skræddersyes efter behov. Omvendt kan man som hjemmesideejer risi-
kere, at der sendes data om ens hjemmesidebesøgende til ejerne bag disse tjene-
ster. Det kan være at svært gennemskue for hjemmesideejeren, hvornår der bliver
sendt data, bla. fordi tjenesternes opbygning kan være teknisk komplekse, og de
kontraktuelle vilkår kan være svære at forstå. Samtidig kan det være svært at gen-
nemskue, hvem der ejer tredjepartstjenesterne, og der er begrænset viden om,
hvorhenne i verden data ender henne.
Metode
Rapporten bygger på analyser af ca. 11.000 hjemmesider, hvor det er blevet under-
søgt hvilke cookies, der bliver sat, samt hvilket indhold, som fx billeder, skriftty-
per og scripts, der hentes ind på hjemmesiden fra tredjeparter.
Alt dette er registreret straks ved besøg på den pågældende hjemmeside, dvs. før
brugeren har foretaget sig noget på hjemmesiden, herunder fx at acceptere eller
afslå hjemmesidens brug af cookies og lignende teknologier. Analysen viser derfor
ikke, hvilke tredjepartstjenester og tilhørende indhold, der måtte forekomme, når
den hjemmesidebesøgende har samtykket eller afvist at give samtykke til brug af
cookies eller den hjemmesidebesøgende navigerer rundt på hjemmesiden, fx besø-
ger undersider. Fokus har været på gennemførelse af en stor, repræsentativ under-
søgelse, som giver et billede af, hvilke tredjepartstjenester, der anvendes på danske
hjemmesider, samt hvor data om de hjemmesidebesøgende ender henne. Analy-
sen fokuserer i overvejende grad på brugen af tredjepartsindhold, som fx billeder,
skrifttyper og scripts, og ikke blot tredjepartscookies. Ikke alle tredjepartstjenester
fungerer ved brugen af cookies, og det er derfor nødvendigt at se på alt tredje-
partsindhold, for at få en mere retvisende indsigt i brugen af tredjepartstjenester.
Analysen viser ikke, hvor meget data den enkelte tredjepart kan få om de besø-
gende på hjemmesiden. Omfanget af data kan variere afhængig af typen af tredje-
partsindhold, og derfor er der heller ikke i rapporten en vurdering af, hvorvidt den
brug af tredjepartstjenester, som er identificeret i analysen, er i strid med reglerne
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0007.png
Side 7 af 34
på området. For en udlægning af dataindsamlingens konkrete omfang i dybden
kan der fx henvises til rapporten ”En
hverdag af data”
1
, der er udarbejdet af Analyse
og Tal på opdrag fra Dataetisk Råd. Rapporten fra Analyse & Tal og Dataetisk
Råd fokuserer på mængden og typen af data, som en app kan indsamle om dens
brugere, hvorfor den fungerer godt som supplement til denne rapport.
Begreber
Tredjepartstjeneste
En tredjepartstjeneste er en tjeneste fra en ekstern udbyder, som en hjemme-
sideejer kan anvende i forbindelse med opbygningen af sin hjemmeside. Tred-
jepartstjenester kan bruges til at levere forskellige ting til hjemmesiden, som fx
sikkerhedsforanstaltninger, analyseværktøjer, medieafspillere, billeder og skrift-
typer.
Tredjepartsdomæne
Et tredjepartsdomæne er dét domæne, som en tredjepartstjeneste bruger til at
levere indhold fra, som fx billeder, scripts og skrifttyper, og i visse tilfælde coo-
kies.
Tredjepartsindhold
Indhold på en hjemmeside, som fx billeder, skrifttyper eller scripts, der indhen-
tes fra et tredjepartsdomæne. Tredjepartsindhold kan også være indhold, som
direkte har til formål at indsamle data om den besøgende, som fx pixels.
Cookies og lignende teknologier
Cookies og lignende teknologier, som kan tilgå eller lagre oplysninger på bru-
gerens terminaludstyr, reguleres af cookiebekendtgørelsen. Cookies placeres i
den besøgendes browser indtil de slettes eller udløber, og kan bruges af hjem-
mesider til at huske ting om de besøgende, fx om de har valgt dansk eller en-
gelsk sprog, eller hvordan de bevæger sig rundt på hjemmesiden. Lignende tek-
nologier kan fx være pixels, som sender data om den besøgende tilbage til
hjemmesiden selv eller til en tredjepart.
1
En hverdag af data (En-hverdag-af-data.pdf
(ogtal.dk)
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0008.png
Side 8 af 34
Hvad siger reglerne?
Hvis man anvender tredjepartstjenester på sin hjemmeside, skal det ske i overens-
stemmelse med reglerne i cookiebekendtgørelsen, som er den danske implemente-
ring af e-databeskyttelsesdirektivet (ePrivacy), reglerne i databeskyttelsesforordnin-
gen (GDPR) og databeskyttelsesloven.
Cookiereglerne stiller krav om, at hjemmesideejeren indhenter samtykke fra den
besøgende, inden der anvendes cookies og lignende teknologier, medmindre der
er tale om cookies og lignende teknologier til teknisk nødvendige formål på hjem-
mesiden. Det er vigtigt at huske på, at cookiereglerne kun gælder for selve indsam-
lingen af oplysninger fra den besøgendes terminaludstyr, fx en computer, tablet el-
ler smartphone. Hvis det drejer sig om personoplysninger, skal behandlingen, som
fx hvor data bliver opbevaret og hvad data bliver brugt til, ske i overensstemmelse
med GDPR. Hvis der dog er tale om en situation, hvor en bruger selv indtaster
oplysninger på en hjemmeside, fx adresse, finder databeskyttelsesreglerne anven-
delse allerede her.
Hvad er tredjepartsindhold?
En hjemmeside er dynamisk, og sidens indhold bliver først hentet og indlæst i dét
moment, at den tilgås. Det betyder, at skrifttyper, billeder, medieafspillere og an-
det indhold først bliver aktiveret, når en person besøger hjemmesiden. Indholdet
kan enten komme fra egen server, eller det kan være fra en ekstern udbyder, dvs.
en tredjepart. Hvis indholdet kommer fra egen server, kaldes det førstepartsind-
hold. Figur 1 viser, hvordan en hjemmeside, når en person besøger den, sender en
anmodning om det pågældende indhold (en HTTP-anmodning) til sin egen server,
som derefter leverer indholdet til hjemmesiden.
Figur 1: Indhentning af førstepartsindhold
Hjemmeside
Server
Anderledes foregår det, hvis en hjemmeside henter indhold fra servere, som ikke
er dens egne. Her leveres indholdet fra en ekstern virksomhed, dvs. en tredjepart,
og der er således tale om ”tredjepartsindhold”. Figur 2 viser, hvordan en hjemmeside,
når en person besøger den, sender en anmodning om det pågældende indhold (en
HTTP-anmodning) til en ekstern server, som derefter sender det anmodede ind-
hold tilbage til hjemmesiden.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0009.png
Side 9 af 34
Figur 2: Indhentning af tredjepartsindhold
Server
Hjemmeside
Server
Server
Tredjepartstjenester er populære hos hjemmesideejere, fordi de kan få adgang til
indhold, som de ikke selv har, eller kan opnå noget, som de ikke ville kunne på
egen hånd, fx at måle trafik på hjemmesiden, få cookiebannere, etablere sikker-
hedsforanstaltninger eller målrette produkter direkte til besøgende.
Én slags indhold, som hjemmesider henter fra tredjeparter, er billeder. Det skyldes
delvist, at hjemmesider anvender tredjepartstjenester, som tilbyder at levere bille-
der, fx logoer, men det skyldes også, at nogle hjemmesider har indlejret ”pixels”.
En pixel er et billede, hvis størrelse blot er 1x1 pixels, hvilket gør det nærmest
umuligt at se det med det blotte øje. Pixels er derfor ikke et billede, som fx et logo
eller andet, som det er tiltænkt, at den besøgende skal kunne se. I stedet bruges pi-
xels blot til at indhente den IP-adresse, som sendes til tredjeparten ifm. indhent-
ningen af indhold (se figur 2). Pixels kan bruges til samme formål som en cookie,
men adskiller sig ved ikke at være placeret i den besøgendes browser. Det betyder
samtidig, at den besøgende ikke kan slette pixels, som man kan med cookies.
Hvilken data sendes ved brugen af tredjepartstjenester?
Når en hjemmeside henter tredjepartsindhold, skal den først sende en anmodning
til tredjepartsdomænet, og det er i denne anmodning, at der deles data om det spe-
cifikke hjemmesidebesøg. Helt konkret drejer dette sig om data om hjemmeside-
besøget, herunder den besøgendes IP-adresse, tidspunktet for besøget, navnet på
det anmodede indhold, web-adressen på den besøgte hjemmeside og den besø-
gendes operativsystem. I specifikke tilfælde, hvor indholdet, fx et stykke Java-
script-kode, der bruges fingerprinting, kan der indsamles yderligere oplysninger
om den besøgendes terminaludstyr, fx browserindstillinger. Disse yderligere oplys-
ninger indgår ikke i selve anmodningen, og bliver først indsamlet når fingerprin-
ting-indholdet er blevet indlæst på den pågældende hjemmeside.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0010.png
Side 10 af 34
Eksempel på data, som indgår i en HTTP-anmodning:
IP: 185.153.154.186
DATE: [14/Jun/2023:15:31:15 +0000]
REQUEST: "GET /tracking_pixel.png HTTP/1.1"
REFERER: "http://hjemmeside.dk/underside"
USER-AGENT: "Mac OS X 10_8_5...AppleWebKit/537.71"
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0011.png
Side 11 af 34
Tech-giganter
dominerer
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0012.png
Side 12 af 34
2. Tech-giganter dominerer
Dette kapitel beskriver hvor stor en andel af de danske hjemmesider, som anven-
der tredjepartstjenester. Dette er først undersøgt ved at se på forekomsten af tred-
jepartscookies. Det er dog langt fra alle tredjeparts-tjenester, som fungerer udeluk-
kende via traditionelle cookies, og derfor er hjemmesidernes brug af tredjepartstje-
nester også undersøgt ved at se på andet indhold, som pixels, plugins osv.
Resultaterne af analysen viser, at 98 pct. af de analyserede hjemmesider som mini-
mum anvender én tredjepartstjeneste. Der er således ingen tvivl om, at tredje-
partstjenester i udbredt grad udgør en del af opbygningen af danske hjemmesider.
En del af de tredjepartstjenester, der anvendes, fungerer igennem brugen af coo-
kies. Figur 3 viser de cookieudbydere, som har cookies på flest .dk-hjemmesider.
Der findes cookies fra Alphabet (Googles moderselskab) på 54 pct. af hjemmesi-
derne og cookies fra Meta (Facebooks moderselskab) på 23 pct. af hjemmesi-
derne.
Det kan være svært at vurdere, hvor omfattende brugen af tredjepartstjenester er,
hvis man udelukkende ser på cookies. Det skyldes, at det ofte ikke er muligt at
koble specifikke cookies til deres respektive tredjepartstjenester, ligesom det ikke
altid muligt at skelne mellem første-og tredjepartscookies. Derimod, kan man få et
bedre overblik ved at se på brugen af andet tredjepartsindhold, som billeder,
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0013.png
Side 13 af 34
scripts (kode) og skrifttyper
2
. Denne slags indhold kan ofte bruges til at give hjem-
mesiden det ønskede layout, fx billeder og skrifttyper, men kan også bruges til at
indsamle data om de besøgende, som kan være tilfældet ved fx pixels. Disse lig-
nende teknologier kan, ligesom cookies, bruges til forskellige formål, som fx cy-
bersikkerhed, statistik og markedsføring. Figur 4a viser de tredjepartsdomæner,
som flest .dk-hjemmesider henter indhold fra.
Det er tydeligt, at det er enkelte tredjepartsdomæner, som har en markant udbre-
delse. Fx er det kun de fire mest anvendte tredjepartsdomæner, som har en udbre-
delse på over 50 pct. Samtidig er der kun 13 tredjepartsdomæner, som har en ud-
bredelse på over 10 pct. I analysen blev der i alt fundet 4.151 tredjepartsdomæner
og oversigten i figur 4a viser således kun de 25 mest anvendte tredjepartsdomæ-
ner. Man kan derfor anskue fordelingen af tredjepartsdomæner som en ”lang
hale”, hvor få tredjepartsdomæner har en markant tilstedeværelse, men hvor stør-
stedelen af tredje-partsdomænerne har en forholdsvis begrænset udbredelse.
Flere tredjepartsdomæner kan godt være tilknyttet den samme tredjepartstjeneste.
Fx er domænerne ”youtube.com” og ”ytimg.com” begge tilknyttet tjenesten, You-
Tube. Figur 4b viser de tredjepartstjenester, som er anvendt på flest .dk-hjemme-
sider.
2
For forklaringen af overførsel af data om hjemmesidebesøgende ifm. brug af tredjepartstjenester, se Figur 2.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0014.png
Side 14 af 34
Tredjepartstjenesterne kan i nogle tilfælde have samme ejer, og det er væsentligt at
være opmærksom på, da det betyder, at data fra flere forskellige kilder således kan
ende op hos den samme virksomhed. Figur 4c viser de virksomheder, hvis tredje-
partstjenester er anvendt på flest .dk-hjemmesider.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 15 af 34
Ejerforholdet bag tredjepartstjenester kan være svært at gennemskue for hjemme-
sideejere, så vel som brugere, fordi den samme virksomhed kan stå bag flere tjene-
ster, som så har tilknyttet indtil flere domæner. Figur 4c viser, at der er to ejere af
tredjepartstjenester, som er dominerende, nemlig Alphabet og Meta. Sammenlagt
bruges der tredjeparts-tjenester fra Alphabet på 88 pct. af .dk-hjemmesiderne,
mens tredjepartstjenester fra Meta bruges på 34 pct. af .dk-hjemmesiderne.
Alphabet er et amerikansk selskab, der bla. ejer Google og driver tjenester som fx
Google Analytics, YouTube og DoubleClick. Tredjepartsdomæner og -tjenester
tilhørende Alphabet er visualiseret i figur 5a. Det første led viser tredjepartsdomæ-
nerne, det andet led viser tredjepartstjenester og det sidste led viser Alphabet. På
de analyserede .dk-hjemmesider, gøres der brug af 24 forskellige tredjepartsdomæ-
ner, som fordeler sig på 11 forskellige tredjepartstjenester, der alle ejes af Alpha-
bet.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0016.png
Side 16 af 34
Det mest anvendte tredjepartsdomæne fra Alphabet, googleapis.com, anvendes på
66 pct. af hjemmesiderne. Samtidig er indtil flere tredjepartsdomæner anvendt på
mindre end 5 pct. af hjemmesiderne. Alphabet ejer desuden syv ud af de ti mest
populære tredjepatsdomæner på tværs af alle de analyserede hjemmesider (Se figur
4c).
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0017.png
Side 17 af 34
Tredjepartsdomæner og -tjenester tilhørende Meta er visualiseret i figur 5b. Meta
er et amerikansk selskab, der bl.a. ejer Facebook og Instagram.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0018.png
Side 18 af 34
Tredjepartstjenester
fra hele verden
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0019.png
Side 19 af 34
3. Tredjepartstjenester fra hele verden
Indtil videre er det beskrevet, hvordan en besøgendes oplysninger kan ende hos
en tredjepart, når en person besøger en hjemmeside med indlejrede tredjepartstje-
nester. Det kan sige noget om, hvilke virksomheder oplysningerne ender hos og
dermed også hvorhenne i verden, at disse oplysninger ender. Som hjemmesideejer,
er det værd at være opmærksom på dette, da der kan være forskellige regler og ret-
ningslinjer for brug af data i forskellige lande.
Figur 6 viser hvilke lande, som tredjepartstjenester, der figurerer på de analyserede
hjemmesider, kommer fra
3
. Farven på landet indikerer andelen af de analyserede
hjemmesider, som anvender tredjepartstjenester herfra. Jo mørkere farven, jo
større andel hjemmesider.
Som det fremgår af figur 6, anvender 93 pct. af hjemmesiderne en tredjepart, der
ligger i USA. Dette er dog ikke underligt, når man tænker på, at mange af hjem-
mesiderne bruger tredjepartstjenester fra Alphabet og Meta, som begge har ho-
vedsæde i USA. Foruden USA, anvender 46 pct. af hjemmesiderne tredjepartstje-
nester, der ligger i Danmark. Foruden Danmark og USA, bruger en mindre del af
hjemmesiderne tredjepartstjenester fra Canada, Israel og Indien.
3
Den fulde oversigt over landene kan findes i bilag II.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0020.png
Side 20 af 34
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0021.png
Side 21 af 34
Offentlige danske
hjemmesider
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0022.png
Side 22 af 34
4. Offentlige danske hjemmesider
I rapporten er 254 offentlige danske hjemmesider også blevet selvstændigt analy-
seret. Dvs. resultaterne fra denne analyse ikke indgår i de hidtidige analyser af alle
.dk-hjemmesider. Analysen dækker over de respektive hjemmesider for ministe-
rier, herunder myndigheder og styrelser, kommuner og regioner
4
.
Det er vigtigt, at borgere, så vel som virksomheder, har tillid til offentlige digitale
løsninger. Det er derfor væsentligt at undersøge i hvor stort et omfang, at offent-
lige danske hjemmesider bruger tredjepartstjenester, fordi det potentielt kan med-
føre en dataindsamling. Ser man på offentlige danske hjemmesiders brug af tredje-
partsdomæner, er det tydeligt, at det adskiller sig fra .dk-hjemmesiderne samlet set.
Figur 7a viser de tredjepartsdomæner, som flest offentlige danske hjemmesider
henter indhold, som fx billeder, skrifttyper, plugins, fra.
Disse tredjepartsdomæner kan knyttes til tredjepartstjenester. Figur 7b viser de
tredjepartstjenester, som er anvendt på flest offentlige danske hjemmesider.
4
For beskrivelse af datagrundlag, se Bilag I
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0023.png
Side 23 af 34
Disse tredjepartstjenester kan i nogle tilfælde have samme ejer. Det er væsentligt
at være opmærksom på, da det betyder, at data ender hos den samme virksomhed.
Figur 7c viser de virksomheder, hvis tredjepartstjenester er anvendt på flest of-
fentlige danske hjemmesider.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 24 af 34
Det illustreres i figur 7c, at Alphabet har den største tilstedeværelse på offentlige
danske hjemmesider, ligesom på .dk-hjemmesiderne. Der anvendes tredjepartstje-
nester fra Alphabet på 47 pct. af de offentlige danske hjemmesider. Det er dog
markant mindre end på .dk-hjemmesider samlet set, hvor tredjepartstjenester fra
Alphabet optræder på 88 pct. af hjemmesiderne. De offentlige danske hjemmesi-
der har ikke et kommercielt formål ligesom .dk-hjemmesiderne, hvorfor den min-
dre grad af nogle tredjepartstjenester også bør være forventet. I figur 7b kan man
desuden se, at de offentlige danske hjemmesider, sammenlignet med alle .dk-
hjemmesider, i nogle tilfælde bruger alternative tredjepartstjenester. Ser man kon-
kret på tredjepartstjenester, der bruges til at analysere hjemmesidetrafik, er Siteim-
prove, som er en dansk virksomhed, brugt på 13. pct. af de offentlige hjemmesi-
der modsat Google Analytics, der kun er brugt på 2 pct. Det står i kontrast til .dk-
hjemmesiderne, illustreret i figur 4b, hvor Google Analytics optræder på 52 pct af
hjemmesiderne og Siteimprove slet ikke er blandt de mest anvendte tredjepartstje-
nester. Siteimprove og Google Analytics leverer begge analyseværktøjer, men har
altså en relativ forskellig udbredelse på hhv. offentlige danske hjemmesider og .dk-
hjemmesider.
Foruden den generelle brug af tredjeparter, er der også forskel på offentlige dan-
ske hjemmesider og alle .dk-hjemmesider, når det kommer til brugen af indhold
fra sociale medier, som fx plugins eller pixels. Af de undersøgte sociale medier;
Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat og TikTok, er det under 5 pct. af de of-
fentlige danske hjemmesider, der har delt data med førnævnte medier gennem
tredjepartstjenester. Sociale medier har generelt en lav udbredelse på både .dk-
hjemmesider og offentlige hjemmesider, ud over Facebook. Facebook er at finde
på 33 pct. af alle de undersøgte .dk-hjemmesider. Dette er dog ikke overraskende,
eftersom tredjepartsindhold fra Facebook anvendes til målrettet markedsføring,
hvilket formodentligt er mere relevant for den brede skare af .dk-hjemmesider,
som fx e-handelshjemmesider og andre hjemmesider med kommercielle formål,
end for offentlige danske hjemmesider.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0025.png
Side 25 af 34
Overordnet peger resultaterne på, at danske offentlige hjemmesider har en mere
begrænset brug af tredjepartstjenester, hvilket kan være et resultat af et ønske om
at minimere uhensigtsmæssig dataindsamling. Det er dog vigtigt at huske, at tred-
jepartstjenester også bruges til formål, som har til hensigt at forbedre både hjem-
mesiden og den besøgendes oplevelse af den. Det er derfor en fordel at tage hen-
syn til både hjemmesidens funktionalitet, den besøgendes privatliv, mm., når man
skal tilpasse eller bygge en hjemmeside.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0026.png
Side 26 af 34
Anbefalinger til
hjemmesideejere
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0027.png
Side 27 af 34
5. Anbefalinger til hjemmesideejere
Analysen har vist, at næsten alle .dk-hjemmesider bruger tredjepartstjenester. Det
kan være svært for den enkelte hjemmesideejer at vide, hvem der står bag dén
tredjepartstjeneste, som hjemmesideejeren bruger eller overvejer at bruge på sin
hjemmeside.
Hvis du som hjemmesideejer er i tvivl om, hvordan får overblik over de tredje-
partstjenester, som du bruger på din hjemmeside, kan du tage udgangspunkt i
disse tre anbefalinger. Det er dog vigtigt at understrege, at selvom man følger
disse anbefalinger, skal man som hjemmesideejer stadig efterleve databeskyttelses-
reglerne og reglerne i cookie-bekendtgørelsen, herunder krav om fx oplysnings-
pligt og samtykke
Anbefaling 1:
Skab overblik over dine tredjepartstjenester
Det første, du kan gøre, er at skabe sig et overblik over hvilke cookies og tredje-
partstjenester, som du anvender. Det kan du gøre på flere måder.
Den mindst teknisk krævende og letteste måde at gøre det på, er ved at undersøge
det direkte i din browser. Først åbner du den hjemmeside, som du ønsker at
tjekke, og derefter klikker du på de tre små prikker øverst i højre hjørne. Derefter
vælger du først Flere værktøjer og derefter Udviklerværktøjer. I de fleste brow-
sere, kan du herefter klikke på Application for se hvilke cookies, der sættes, og på
Sources for at se hvilke domæner, inkl. tredjepartsdomæner, der hentes indhold
fra.
Du kan med fordel gøre dette både før og efter, at du har afgivet dit samtykke til
cookies, så du kan få det fulde over-blik over dine tredjepartstjenester.
Selvom en hjemmesides forside ofte vil fortælle en del om de tredjepartstjenester,
der anvendes på hele hjemmesiden, kan der stadig forekomme tredjepartsindhold,
som er indlejret på specifikke undersider. Derfor kan det være en fordel, at du
gentager processen på nogle af dine undersider. Det kan være tilfældigt udvalgte
undersider, men det kan også være undersider, hvor du formoder eller ved, at der
er indlejret tredjepartsindhold, som fx medieafspillere og socialmedie feeds.
Anbefaling 2:
Undersøg om tredjepartstjenesten er én, du rent faktisk
bruger, og om den kræver samtykke
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0028.png
Side 28 af 34
Når du har dannet dig et fyldestgørende overblik over dine tredjepartstjenester,
kan du med fordel gennemgå hver enkelt tredjepartstjeneste, som du bruger. Her
skal du først og fremmest se på, om du kan genkende den pågældende cookie,
tredjepartsdomænet eller tredjepartsindholdet. Du skal være opmærksom på, at
der stadig kan figurere tredjepartstjenester på en hjemmeside, som er brugt af en
tidligere hjemmesideadministrator, fordi ansvaret for en hjemmeside kan skifte
over tid. Når du gennemgår dine tredjepartstjenester, er det vigtigt at vurdere om
det pågældende indhold, kræver den besøgendes samtykke, inden det sættes eller
indlæse.
Har du spørgsmål om reglerne?
Vil du anvende tredjepartstjenester på din hjemmeside, er det vigtigt, at du forhol-
der dig til databeskyttelsesforordningen (GDPR) og reglerne i cookiebekendtgørel-
sen, som er den danske implementering af e-databeskyttelsesdirektivet (ePrivacy).
Hvis du har spørgsmål omkring cookiereglerne, kan du kontakte [Digitaliseringssty-
relsen]. Har du spørgsmål omkring GDPR eller personoplysninger i forbindelse
med brug af tredjepartstjenester, kan du kontakte Datatilsynet.
Nærmere vejledning om reglerne kan findes i Datatilsynets vejledning om behand-
ling om personoplysninger om hjemmesidebesøgende, samt Digitaliseringsstyrel-
sens vejledning om brug af cookies.
Du kan finde kontaktoplysninger på de respektive myndigheders hjemmesider.
Anbefaling 3:
Tag aktivt stilling
Når cookies og andet tredjepartsindhold er identificeret, kan du med fordel for-
holde dig til den bagvedlæggende virksomhed, som ejer indholdet. Det kan du
bl.a. gøre ved at stille dig selv nedenstående fem reflektionsspørgsmål
5
.
Reflektionsspørgsmål
:
1.
2.
3.
4.
5.
Er det muligt at finde ud af, hvem der står bag tjenesten?
Er ejervirksomheden forenelig med dine værdier?
Hvor er ejervirksomheden etableret?
Kan du stole på ejervirksomheden?
Har ejervirksomheden et tilstrækkeligt IT-sikkerhedsniveau?
5
Disse reflektionsspørgsmål er vejledende og ikke udtømmende.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0029.png
Side 29 af 34
Bilag
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0030.png
Side 30 af 34
Bilag I - Afgrænsning og datagrundlag
Analysen undersøger udbredelsen af tredjepartstjenester på en udvalgt gruppe af
danske hjemmesider (.dk-hjemmesider), som udgør analysens datagrundlag. De
danske hjemmesider er udvalgt pba. af deres top-level domæne ”.dk”. Fx
https://hjemmeside.dk.
Dette betyder samtidig, at danske hjemmesider med et andet topdomæne, som fx
.com eller .org, ikke er medtaget i analysen. Analysen undersøger ikke alle .dk-
hjemmesider, men 11.137 af de mest besøgte .dk-hjemmesider, samt 254 offent-
lige hjemmesider. Hjemmesiderne er undersøgt ved hjælp af analyseværktøjet,
WebXray
6
, som kan bruges til at se cookies og andet hjemmesideindhold, som bli-
ver indlæst straks ved besøg på hjemmesiden.
Mest besøgte .dk-hjemmesider
De mest besøgte .dk-hjemmesider er dem, som havde flest besøgende i perioden
fra juni til juli i 2022. Dette drejer sig om det samlede antal besøg, og dermed ikke
unikke besøg. Den samme person kan således have besøgt en hjemmeside mere
end én gang inden for perioden, og i så fald vil hver af disse besøg tælle med.
De hjemmesider, som indgår i analysen, er hentet fra Semrush. Igennem Semrush
kan man hente de 500 mest populære hjemmesider i 110 forskellige kategorier.
Hjemmesiderne i disse overordnede kategorier er efterfølgende blevet filtreret, så
de kun indeholder .dk-hjemmesider. Dette er gjort for at sikre, at det kun er dan-
ske hjemmesider, som indgår i analysen. Selve analysen af disse hjemmesider er
foregået i juli 2023 og resultaterne i rapporten afspejler derfor situationen på dette
tidspunkt. I alt er 11.137 .dk-hjemmesider blevet analyseret.
Offentlige danske hjemmesider
I rapporten er der også en selvstændig analyse af offentlige danske hjemmesider.
Disse er udvalgt ud fra dem, der indgår i Digitaliseringsstyrelsens publikation, Det
offentlige Danmark 2019
7
. I publikationen findes hjemmesiderne for Rigsfælles-
skabets ministerier, herunder myndigheder og styrelser, kommuner, samt for par-
tierne i henholdsvis det danske Folketing, det færøske Lagting og det grønlandske
Landsting. Kun hjemmesider tilhørende ministerier, herunder myndigheder og
WebXray på GitHub:
https://github.com/timlib/webXray
Det Offentlige Danmark, 2019. Digitaliseringsstyrelsen.
https://digst.dk/media/20240/det-offentlige-dan-
mark-2019.pdf
6
7
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 31 af 34
styrelser, og kommuner i Danmark er medtaget. Hjemmesiderne for de fem dan-
ske regioner er desuden medtaget og derfor er 254 offentlige danske hjemmesider
blevet analyseret i alt.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0032.png
Side 32 af 34
Bilag II – Tredjepartstjenester placering
Geografisk placering for tredjepartstjenester, der anvendes på .dk-hjemmesider.
Rangering
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Land
USA
Danmark
Polen
Frankrig
Canada
UK
Tyskland
Kina
New Zealand
Estland
Litauen
Indien
Belgien
Holland
Sverige
Norge
Irland
Italien
Antal hjemmesider
10343
5172
992
605
393
300
156
149
129
128
106
47
38
37
29
28
19
8
Procent
93
46
9
5
4
3
1
1
1
1
1
<1
<1
<1
<1
<1
<1
<1
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0033.png
Side 33 af 34
19
20
21
22
Singapore
Rusland
Japan
Brasilien
6
3
1
1
<1
<1
<1
<1
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om store hjemmesiders og spil-apps’ datahøst, til digitaliseringsministeren, kopi til udenrigsministeren
2878968_0034.png
digst.dk