Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del
Offentligt
2789205_0001.png
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
28. november 2023
2023-5127
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 9. november 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (EUU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 20
Ministeren bedes oplyse, om Danmark af hensyn til klimaet i
overensstemmelse med EU-retten kan beslutte helt at forbyde brug
af privatfly registreret i Danmark, idet spørgeren understreger, at
påkrævede flyvninger som f.eks. ambulancefly, forsvarets
flyvninger, transport af officielle repræsentanter mv. undtages fra
et sådan forbud.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser
følgende:
Brugen af private fly registreret i Danmark reguleres i dag dels af
EU-regler og dels af nationale regler for så vidt angår særlige
flytyper.
Det følger af Europa Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2018/1139 om fælles regler for civil luftfart og oprettelse af Den
Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur artikel 29 jf. artikel
2, at operationer med luftfartøjer, der er registreret i en
medlemsstat, kan finde sted, såfremt de opfylder en række
nærmere krav fastsat i forordningens bilag 5.
Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde fastsætter i
artikel 21 unionsborgernes ret til fri bevægelighed i
medlemsstaterne, og indfører i artikel 56 et forbud mod
restriktioner, der hindrer fri udveksling af tjenesteydelser inden for
Unionen, for så vidt angår statsborgere i medlemsstaterne, der er
bosat i en anden medlemsstat.
Ovennævnte forordning har udover opretholdelse af et højt og
ensartet sikkerhedsniveau for den civile luftfart i Unionen også til
formål at lette den frie bevægelighed for varer, personer,
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om at forbyde brug af privatfly registreret i Danmark, til transportministern, kopi til udenrigsministeren
2789205_0002.png
Side 2/2
tjenesteydelser og kapital på de områder, der er omfattet af
forordningen, og at skabe lige vilkår for alle aktører på det indre
luftfartsmarked.
Et forbud mod brug af privatfly registreret i Danmark vil således
ikke blot forhindre en dansk statsborger i at benytte privatflyet til
en anden EU-medlemsstat, og der benytte sig af tjenesteydelser i
form af tankning, anvendelse af landingsplads, værksted mv., det
vil også forhindre en statsborger i et andet EU-land, som har
registret sit fly i Danmark, i at benytte sin ret til fri udveksling af
tjenesteydelser.
Den umiddelbare vurdering er, at Danmark ikke vil kunne lovgive i
form af et forbud mod operationer med privatfly registreret i
Danmark uden at være i strid med EU-rettens grundlæggende
princip om fri bevægelighed og retten til fri udveksling af
tjenesteydelser, da et sådant forbud vil kunne ramme statsborgere i
såvel Danmark som de øvrige EU-lande.
Det vurderes derudover, at hvis forbuddet indrettes så specifikt, at
det udelukkende retter sig mod dansk registrerede fly ejet eller
benyttet af danske statsborgere, vil hensynet til retten til fri
bevægelighed og fri udveksling af tjenesteydelser desuagtet vægte
højere end hensynet til muligheden for at kunne begrænse egne
borgere.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen