Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2811306_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
16. januar 2024
Besvarelse af spørgsmål 88 alm. del stillet af udvalget den 19. december
2023 efter ønske fra Lars-Christian Brask (LA).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Nølende dansk lovgivning spæn-
der ben for små og mellemstore virksomheder” bragt på k-news.dk
den 1.
marts 2023 og give sin vurdering af, om selskabslovens forbud mod at an-
partsselskaber kan udbyde kapitalandele til offentligheden via crowdfun-
ding er i overensstemmelse med EU-retten.
Svar:
Selskabsloven indeholder et forbud mod, at et anpartsselskabs kapitalan-
dele udbydes til offentligheden. Artiklen fra k-news.dk omhandler dette
forbud og den europæiske crowdfundingforordning, som trådte i kraft den
10. november 2021.
Formålet med crowdfundingforordningen er at fastsætte et harmoniseret
regelsæt for at fremme udbuddet af crowdfundingtjenester på tværs af EU-
landendes grænser for at lette finansieringen ved at rejse kapital fra et stort
antal personer gennem en crowdfundingplatform. Forordningen stiller en
række krav til udbydere af crowdfundingtjenester, der stiller sådanne crow-
dfundingplatforme til rådighed.
Forordningen fastsætter ikke, at bestemte selskabsformer er omfattet sådan
som det kendes fra f.eks. EU’s kodificerede selskabsdirektiv, hvor det
fremgår af direktivets bilag, hvilke selskabsformer, direktivet finder anven-
delse for. Dermed udelukker forordningen ikke, at udbud af anparter kan
ske ved crowdfunding, men det fastsætter på den anden side heller ikke
krav om, at anpartsselskaber skal kunne udbyde anparter til offentligheden.
Efter forordningen kan kapitalrejsning via en crowdfundingplatform bl.a.
ske ved udbud af værdipapirer eller instrumenter, der er godkendt til crowd-
funding. Efter forordningen er værdipapirer defineret som værdipapirer,
der kan omsættes på kapitalmarkedet, herunder bl.a. aktier i selskaber og
andre værdipapirer, der kan sidestilles med disse, obligationer eller andre
gældsinstrumenter. Instrumenter, der er godkendt til crowdfunding, er de-
fineret som kapitalandele i selskaber med begrænset hæftelse, der ikke er
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om kommentar til artiklen ’Nølende dansk lovgivning spænder ben for små og mellemstore virksomheder’ bragt på k-news.dk den 1. marts 2023
2/2
underlagt restriktioner, der reelt forhindrer dem i at blive omsat, herunder
restriktioner med hensyn til den måde, hvorpå de pågældende kapitalandele
udbydes til eller præsenteres for offentligheden.
Det er vurderingen, at anparter i et dansk anpartsselskab ikke opfylder
crowdfundingforordningens definition af værdipapirer, idet anparter ikke
kan udbydes til offentligheden og dermed ikke kan handles på kapitalmar-
kedet. Anparter er heller ikke omfattet af forordningens definition af instru-
menter, der er godkendt til crowdfunding, idet selskabslovens forbud udgør
en restriktion i forhold til den måde, hvorpå de kan udbydes til offentlighe-
den, som reelt forhindrer dem i at blive omsat.
Eftersom hverken crowdfundingforordningen eller den øvrige EU-ret inde-
holder krav om, at anparter i et anpartsselskab skal kunne udbydes til of-
fentligheden, er det Erhvervsministeriets vurdering, at forbuddet i selskabs-
loven ikke er i strid med EU-retten.
Regeringen ser forsat positivt på at finde en løsning, som kan give anparts-
selskaber adgang til at rejse kapital igennem crowdfunding med udbud af
kapitalandele
såkaldt equity crowdfunding
og overvejer konkrete mo-
deller herfor.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov