Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. januar 2024.
Besvarelse af spørgsmål 79 alm. del stillet af udvalget den 13. decem-
ber 2023 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Er ministeren enig i, at markedsføringsloven efter vedtagelsen af lov-
forslag nr. L 149 (folketingsåret 2019-20) begrænser helt almindelige
banker i at markedsføre deres produkter, da det er forbudt at reklamere,
hvis det sker i forbindelse med markedsføring af spil og spiludbydere,
samt at forbrugerne dermed går glip af oplysning omkring f.eks., hvilke
udbydere der har de mest attraktive lån?
Svar:
Det er korrekt, at markedsføringslovens § 11 b, som blev indført i 2020,
begrænser låneudbydere, herunder bankers muligheder for at markedsføre
deres forbrugerkreditaftaler og forbrugslånsvirksomhed i forbindelse med
markedsføring af spil og spiludbydere. Det er selve formålet med be-
stemmelsen.
Baggrunden for bestemmelsen er - som oplyst i min besvarelse af ERU
spm. 77 alm. del - et politisk ønske om at indføre et totalforbud mod
markedsføringen af kontante forbrugslån og forbrugslånsvirksomheder,
så der hverken online, i det offentlige rum, på tv mv. foretages markeds-
føring af forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i for-
bindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere. Formålet har væ-
ret at mindske eksponeringen af reklamer for forbrugslån i sammenhæng
med spilreklamer.
Jeg mener imidlertid, at låneudbydere fortsat har ganske gode muligheder
for at markedsføre deres forbrugerkreditaftaler, selv om det ikke længere
må ske i forbindelse med markedsføring af spil og spiludbydere, og de
øvrige krav efter markedsføringsloven er opfyldt, herunder lovens § 11 a.
Derudover kan låneudbydere fortsat i forbindelse med markedsføring af
spil og spiludbydere markedsføre boligkreditaftaler, kreditkøb og sponso-
rater til idræt mv.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk