Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. januar 2024
Besvarelse af spørgsmål 77 alm. del stillet af udvalget den 13. decem-
ber 2023 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
I Erhvervsministeriets ”Evaluering af aftalen om et opgør med kviklån
(2022)”
konkluderer ministeriet, at lovændringen i 2019-20 har medført,
at der ikke længere udbydes kviklån i Danmark som følge af vedtagelsen
af lovforslag nr. L 149 (folketingsåret 2019-20), hvor § 11 a om kviklån
blev indført i markedsføringsloven. Når kviklån ikke længere er på mar-
kedet i Danmark, er ministeren så enig i, at begrænsningen af markedsfø-
ring af forbrugslånsvirksomhederne i forbindelse med spil i markedsfø-
ringslovens § 11 b ikke længere har et formål og derved med rette kan
fjernes, så f.eks. banker igen kan konkurrere om kunder ved at markeds-
føre deres elbillån, lån til energirenoveringer eller lån til udfasning af
olie- og gasfyr, selv om det er i forbindelse med markedsføring af spil?
Svar:
Aftalen
om ’Et opgør med kviklån’ fra december 2019
havde til formål at
øge forbrugerbeskyttelsen ved at tage et opgør med dyre forbrugslån og
mindske eksponeringen af reklamer for forbrugslån, herunder i sammen-
hæng med spilreklamer.
Jeg er enig i, at evalueringen af aftalen overordnet viser, at aftalens for-
mål er opnået. Evalueringen viser, at efter indførelsen af ÅOP-loftet er
lånene med en ÅOP på over 35 pct. ikke længere at finde på markedet.
Evalueringen viser derudover, at stort set alle udbydere indretter sig med
en maksimal ÅOP på under 25 pct., som følge af det generelle markeds-
føringsforbud efter § 11 a.
Det vurderes samlet set, at indførelsen af markedsføringsforbuddene i
markedsføringslovens § 11 a og § 11 b
–
i overensstemmelse med den
politiske aftale
–
har bidraget til at begrænse markedsføringen af forbru-
gerkreditaftaler og udbydere af forbrugslån i det offentlige rum samt på
adskillige medier, særligt online og i tv, herunder i forbindelse med mar-
kedsføring af spil eller spiludbydere.
Baggrunden for forbuddet i markedsføringslovens § 11 b var et politisk
ønske om at mindske eksponeringen af reklamer for kontante forbrugslån
i sammenhæng med spilreklamer. Fra politisk side fandt man det uhen-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk