Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2796911_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. december 2023
Besvarelse af spørgsmål 48 alm. del stillet af udvalget den 13. novem-
ber 2023 efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål:
Hvad er ministerens holdning til, at et totalforbud mod PFAS i medicinsk
udstyr og produktionsudstyr til medicinsk udstyr og lægemidler kan have
store konsekvenser for dansk life science og risikerer at rykke en del af
produktionen af medicinsk udstyr og lægemidler ud af Europa, jf. Altinget-
artiklen »PFAS-forbud vækker stor bekymring i medicinalindustrien:
»Store dele af produktionen vil flytte ud af Europa««, den 7. november
2023?
Svar:
Gode rammevilkår i Danmark og i EU er helt afgørende for fortsat at sikre
en stærk life science-industri i Danmark. Det er bl.a. derfor, at regeringen
lancerer en ny strategi for life science i foråret 2024 og løbende har fokus
på at skabe de bedst mulige betingelser for vores erhvervsmæssige styrke-
position inden for life science, samtidig med at vi peger vores industri og
samfund i en grønnere og mere bæredygtig retning.
Det er væsentligt for mig at understrege, at der er tale om et forslag til et
forbud mod PFAS, og at de eventuelle konsekvenser ved det nuværende
forslag, herunder erhvervsøkonomiske konsekvenser, netop afdækkes
yderligere i høringsprocessen og den kommende tid. Idet det foreslåede
forbud om PFAS hører under Miljøministeriets ressort, har jeg forelagt
spørgsmålet for Miljøministeriet, der oplyser følgende:
”Det er ikke
hensigten, at det foreslåede forbud mod PFAS skal omfatte
anvendelser, der er kritiske for samfundet som fx aktivstoffer i lægemidler.
Det har hele tiden været intentionen, at høringssvarene skulle hjælpe med
at identificere eventuelle yderligere behov for nødvendige undtagelser,
hvor anvendelser af PFAS og muligheden for overgang til alternativer ikke
var fuldt belyst under udarbejdelsen af forslaget. Høringssvarene er ved at
blive vurderet, herunder konsekvenserne af forslaget og behovet for undta-
gelser.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at et totalforbud mod PFAS i medicinsk udstyr og produktionsudstyr til medicinsk udstyr og lægemidler kan have store konsekvenser for dansk life science og risikerer at rykke en del af produktionen af medicinsk udstyr og lægemidler ud af Europa
2796911_0002.png
2/2
Da undtagelserne i forslaget derfor endnu ikke er fastlagt, er det p.t. for
tidligt at vurdere konsekvenserne af forslaget.
Danmark var med til at indsende forslaget om et generelt forbud mod PFAS
til EU d. 13. januar 2023. I det indsendte forslag undtages aktivstoffer i
lægemidler. For plastikmaterialer med fluor (fluorpolymerer) foreslås en
overgangsperiode på 13,5 år i visse typer af medicinsk udstyr (implantater,
rør og katetre samt astma-inhalatorer).
Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) sendte forslaget i høring fra d.
22. marts til d. 25. september 2023. I alt er der indkommet over 5600 hø-
ringssvar. ECHAs videnskabelige komitéer skal ifølge REACH
1
-forord-
ningen udarbejde en udtalelse, hvor der tages højde for de indkomne hø-
ringssvar.
ECHAs videnskabelige komitéer gennemgår nu høringssvarene. Formålet
med den omfattende høring er at få indkredset og defineret eventuelle be-
hov for undtagelser fx for medicin og medicinsk udstyr. I gennemgangen
vil komitéerne tage højde for tilfælde, hvor det ikke er muligt at udfase
PFAS, og hvad de samfundsøkonomiske omkostninger vil være ved at ud-
fase PFAS.
Udtalelsen fra ECHAs videnskabelige komitéer kommer også i høring. Her
er det igen muligt at indsende høringssvar, som komitéerne skal forholde
sig til, inden den endelige udtalelse sendes til Kommissionen. Kommissio-
nen fremsætter forslag til ændring af REACH-forordningens bilag på basis
af udtalelsen fra komitéerne. Herefter skal medlemslandene drøfte forsla-
get, inden de tager endelig stilling.
Hvis den danske regering vurderer, at anbefalingerne fra ECHA ikke op-
fylder eventuelle behov for undtagelser, vil regeringen kunne fremføre
dette over for Kommissionen.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 af 18. december 2006 om registrering, vurde-
ring og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH), om oprettelse af et europæisk kemikalie-
agentur og om ændring af direktiv 1999/45/EF og ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 og Kom-
missionens forordning (EF) nr. 1488/94 samt Rådets direktiv 76/769/EØF og Kommissionens direktiv
91/155/EØF, 93/67/EØF, 93/105/EF og 2000/21/EF