Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2922123_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. oktober 2024
Besvarelse af spørgsmål 389 alm. del stillet af udvalget den 18. septem-
ber 2024 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen.
Spørgsmål:
I perioden 2017-2023 er der kommet over 16.000 flere statslige administra-
tive medarbejdere og ledere til. Hvor mange ekstra statslige administrative
medarbejdere og ledere angivet som årsværk er der kommet til på Er-
hvervsministeriets ressort? Svaret bedes leveret i tabelform på de enkelte
områder, f.eks. departement, styrelser mm. og med en procentvis anvisning
på stigningen (eller faldet) på de enkelte områder i perioden 2017-2023.
Svar:
Erhvervsministeriet har til besvarelsen af nærværende spørgsmål anvendt
samme metode og datagrundlag, som blev anvendt i besvarelsen af spørgs-
mål nr. 78 (alm. del) af 15. april 2024 stillet til Finansudvalget. Af svaret
på spørgsmål nr. 78 (alm. del) fremgår det, at antallet af statslige admini-
strative medarbejdere er steget med ca. 16.000 i perioden 2017-2023. Heraf
kan ca. 900 årsværk henføres til Erhvervsministeriet,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Stigning i årsværk i perioden 2017-2023 på Erhvervsministeriets område
Stigning i antal årsværk
Myndighed
Departement
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Nævnenes Hus
Erhvervsstyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen
Finanstilsynet
Nordsøfonden*
Søfartsstyrelsen
Den Maritime Havarikommission**
34
81
13
595
4
75
100
-3
0
-
899
Procentvis stigning
26
40
8
158
3
71
39
-24
-
10
55
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Total
Kilde: Statens ISOLA
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om, hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere angivet som årsværk er der kommet til på Erhvervsministeriets ressort
2/3
Note: *Nordsøfonden fremgår af oversigten, da institutionen anvender statens lønsystem og derfor indgår i de data,
der danner grundlaget for opgørelsen af administrative årsværk, jf besvarelsen af FiU spørgsmål nr. 78. **Den
Maritime Havarikommission er vokset med 0,3 årsværk, hvilket svarer til 10 pct. I tabellen er der afrundet til hele
årsværk.
Stigningen i antallet af administrative årsværk i departementet afspejler en
generel stigning i antallet af opgaver på ministerområdet og dermed også i
departementet.
Stigningen i antal administrative årsværk i Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen skyldes bl.a. en styrket håndhævelse af greenwashing-sager hos For-
brugerombudsmanden, etablering af enhed for pålidelighedsvurdering samt
øget arbejde med sociale medier sfa. DSA-forordningen. Herudover er der
blevet oprettet en fællesstatslig rådgivningsenhed for udbud og kontrakter.
Stigningen i administrative årsværk i Nævnenes Hus kan primært henføres
til midlertidige bevillinger til nye opgaver, herunder bl.a. til et beredskab,
der skal muligøre, at klagesager vedrørende solcelle- og vindmølleprojek-
ter kan afgøres inden for maksimalt 6 måneder og til klagesager i medfør
af
”Aftale om vinterhjælp”.
Stigningen i antal administrative årsværk i Erhvervsstyrelsen skyldes pri-
mært iværksættelsen af COVID-19 kompensationsordninger, der nu er i
slutfasen, samt etableringen af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og
styrelsens sekretariatsbetjening i forbindelse med aftale om forenkling af
erhvervsfremmesystemet, hvor opgaverne blev overtaget fra regionerne.
Yderligere er der i perioden etableret et samlet supporttilbud på en række
fællesoffentlige digitale løsninger (fx NemId og Borger.dk mv.), som sty-
relsen varetager på vegne af Digitaliseringsministeriet.
Stigningen i antal administrative årsværk i Sikkerhedsstyrelsen kan bl.a.
henføres til overtagelse af en lang række markedsovervågningsopgaver fra
andre myndigheder. Dette både ifm. udflytningen af statslige arbejdsplad-
ser ifm. Bedre Balance II, overtagelse af huseftersynsordningen samt en
lang række løbende tilførsler som fx lattergas, udgangsstoffer til eksplosi-
ver, konstruktionsgodkendelser for naturgasanlæg mv. Herudover skyldes
stigningen en række nye initiativer som fx opstart af markedsovervågning
på tatovørområdet samt styrket alderskontrol relateret til tobak, alkohol og
e-cigaretter mv.
Stigningen i antal administrative årsværk i Finanstilsynet skyldes bl.a. øget
tilsyn på hvidvaskområdet, øget kviklånstilsyn på forbrugerområdet samt
tilsyn med direktivet om virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og
tilsyn med crowdfunding.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om, hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere angivet som årsværk er der kommet til på Erhvervsministeriets ressort
3/3
Det bemærkes, at der i 3. kvartal 2024 er 2.469 administrative årsværk i
Erhvervsministeriets koncern, hvilket er 61 administrative årsværk færre
end i 2023. Faldet i antallet af administrative årsværk kan primært henføres
til en gradvis reduktion i COVID-19-organisationen i Erhvervsstyrelsen.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov