Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 337
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 06-09-2024
Enhed: Forebyggelse,
Borgerhenvendelser og
Strålebeskyttelse
Sagsbeh: rebl
Sagsnr.:2024 - 9661
Dok. nr.: 203329
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 337 (Alm. del), som Folketingets
Erhvervsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 8. juli 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål nr. 337:
”Vil
ministeren fremsende en oversigt over, hvilke andre metoder til elektronisk
aldersverificering end MitiD-validering, der vil leve op til lovgivningen, der fra den 1.
oktober skal sikre aldersverifikation ved fjernsalg af alkohol?”
Svar:
Jeg kan henvise til den politiske aftale om ”En forebyggelsesplan målrettet børn og
unge
– tobak, nikotin og alkohol” hvor det fremgår, at der skal være metodefrihed i
forhold til hvilken verifikationsløsning, der anvendes.
Med metodefriheden tager vi højde for, at forhandlerne af produkterne kan have
forskellige udgangspunkter og giver mulighed for, at de kan vælge den metode, som
er mest omkostningseffektiv for dem. Samtidig sikrer vi, at eventuelle fremtidige
verifikationsløsninger ikke udelukkes.
Jeg synes derfor ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at lave en oversigt over
metoder. Samtidig har vi også i bemærkningerne til loven, som implementerer
kravet, beskrevet nærmere, hvad vores forventninger er til overholdelse af kravet.
Af lovbemærkningerne fremgår det bl.a., at en effektiv elektronisk aldersverificering
eksempelvis kan ske ved brugeroprettelse med pas eller anden gyldig legitimation,
som det er gjort på lattergasområdet, eller ved brug af en national eID-løsning, som
f.eks. MitID. Det vil dermed ikke længere være tilstrækkeligt med f.eks. et pop-up
vindue, der anmoder køberen om at bekræfte, at vedkommende er over den
fastsatte aldersgrænse. Der skal ske en verificering af en købers alder, således at det
sikres, at aldersgrænsen overholdes.
Der vil ikke være noget til hinder for, at samme virksomhed vælger flere forskellige
aldersverifikationsløsninger afhængigt af, hvad der passer bedst til de forskellige
salgskanaler, virksomheden måtte rumme.
Forhandlerne vil i forbindelse med myndighedernes kontrol skulle kunne redegøre for
og dokumentere, hvordan den valgte metode effektivt verificerer køberens alder.
Det bemærkes, at kravet om elektronisk aldersverificering ikke forudsætter, at
borgerens eksakte alder skal bekræftes, men blot at det bekræftes, at borgeren er
over aldersgrænsen.