Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2909229_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. september 2024
Besvarelse af spørgsmål 360 alm. del stillet af udvalget den 26. august
2024 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Erhvervsministeriet oplyser til Berlingske den 12. august 2024, at det ligger
regeringen meget på sinde, at danske virksomheder skal kunne regne med,
at de får rettidig betaling fra deres kunder inden for en rimelig frist. Mener
ministeren, at dette er tilfældet i dag, og hvad anser ministeren for at være
en rimelig betalingsfrist?
Svar:
I Danmark har vi grundlæggende en god og sund betalingskultur, hvor dan-
ske virksomheder i langt de fleste tilfælde giver hinanden rimelige vilkår,
og hvor der betales til tiden. Det skal vi værne om. Samtidig har vi et cen-
tralt princip om aftalefrihed, der betyder, at vores virksomheder i fælles-
skab aftaler vilkårene, når de indgår en aftale
det gælder også betalings-
fristen.
Jeg mener til gengæld ikke, at man kan sætte på formel, hvad der er en
rimelig betalingsfrist. Det afhænger af forhold som transporttid, produkti-
onstid og varens levetid, og det kan for nogle være et konkurrenceparame-
ter, at man kan tilbyde lang betalingsfrist. For eksempel kan man forhandle
sig til en højere pris ved at påtage sig en leveringsforpligtelse til et bestemt
sted. Ligesom der også kan være mulighed for at forhandle sig til en højere
pris, hvis man accepterer, at modparten får en længere betalingsfrist, fordi
man måske ikke behøver betalingen med det samme. Disse parametre er
alle legitime at forhandle om. Derfor er det vigtigt, at der er mulighed for
fleksibilitet, som kan tage hensyn til den enkelte virksomheds forhold.
EU-Kommissionen har i sit arbejde med betalingsfrister baseret sig på det
internationale konsulenthus Dun & Bradstreet (Payment Study 2024, Dun
&
Bradstreet,
juni
2024,
https://www.dnb.com/en-ch/know-
ledge/study/payment-study-2024-download.html). Her viser seneste opgø-
relse fra 2024, at 94,2 pct. af betalinger i Danmark foretages til tiden, hvil-
ket placerer Danmark i toppen af EU-landene. Opgørelsen viser desuden,
at alene 0,1 pct. af betalinger i Danmark i 2023 sker efter 90 dage. Dette
gør sig gældende på tværs af sektorer og virksomhedsstørrelser.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Socialdemokratiet i Europa-Parlamentet har stemt for en lovbestemt betalingsfrist for transaktioner mellem virksomheder?
2/2
Jeg har dog også noteret mig, at SMVdanmark refererer til en medlemsun-
dersøgelse som finder, at en tredjedel af de deltagende medlemmer oplever
lange betalingsfrister, der udfordrer deres likviditet, svarende til at to tred-
jedele ikke oplever problemer. Derimod viser en analyse fra DI foretaget
blandt 547 af deres medlemmer, at otte ud af ti virksomheder aftaler beta-
lingsfrister inden for 60 dage med kunder og leverandører (Kortere beta-
lingsfrister i erhvervslivet, Dansk Industri, oktober 2023,
https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2023/5/kortere-betalingsfri-
ster-i-erhvervslivet/). Analysen peger desuden på, at en større andel af virk-
somheder stiller og bliver mødt af krav om betalinger inden for 30 dage end
tidligere, hvor særligt størstedelen af små virksomheder stiller og bliver
mødt af krav om betalingsfrister på 30 dage.
Det klare billede er, at der ikke blandt de danske erhvervsorganisationer
med SMVdanmark som den ene undtagelse
er et ønske om et loft over
betalingsfrister.
Dette fremgår også tydeligt af høringssvar i forbindelse med EU-Kommis-
sionens Late Payment-forslag. Dansk Erhverv ytrer kritik og bekymring
over en indgriben i europæiske virksomheders mulighed for frit at aftale
diverse vilkår i forbindelse med deres høringssvar af 28. september 2023,
https://www.danskerhverv.dk/siteassets/mediafolder/dokumenter/02-hori-
ngssvar/2023/kommissionens-udkast-til-hjalpepakker-for-smver.pdf.
Ligeledes anfører DI i deres høringssvar af 2. oktober 2023,
https://www.danskindustri.dk/politik-og-analyser/nyheder/dis-horings-
svar-til-late-payment-regulation/, at en maksimal betalingsfrist kan påvirke
SMV’ers konkurrenceevne negativt, da betalingsfrister kan være en
for-
handlingsparameter. Dertil opfordrer DI regeringen til, at aftalefriheden
mellem virksomheder fastholdes i videst muligt omfang i forbindelse med
forhandlingerne om Late Payment Regulation.
Jeg vil gerne understrege, at regeringen til fulde anerkender, at der kan være
virksomheder der i dag bliver klemt af for lange betalingsfrister eller sene
betalinger, hvorfor regeringen også er positiv over for initiativer, der kan
være med til at fremme en sund betalingskultur. Dette skal dog ske, samti-
dig med at vi værner om vores aftalefrihed.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov