Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2906988_0001.png
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - Bilag 319
Offentligt
Skatteministeriets
anvendelse af
Kammeradvokaten
i 2023
Juni 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: MFU spm., om en opgørelse over ministeriets forbrug af Kammeradvokaten
2906988_0002.png
Opgørelse over Skatteministeriets
brug af Kammeradvokaten i 2023
Som offentlig myndighed har Skatteministeriet løbende brug for juridisk bistand. I lighed med
andre myndigheder gør Skatteministeriet brug af Kammeradvokaten, som repræsenterer mini-
steriet i civile retssager og yder juridisk rådgivning.
Det er aftalt i forbindelse med
Retssikkerhedspakke II
Borgeren skal stå stærkere
mellem V,
S, DF, LA, RV og KF fra maj 2016, at Skatteministeriet skal orientere Folketingets Skatteudvalg
om ministeriets årlige udgifter til brug af Kammeradvokaten. Opgørelsen omfatter alle udgifter
i Skatteministeriets koncern.
Skatteministeriets samlede udgifter til Kammeradvokaten var i 2022 348,9 mio. kr. og i 2023
366,2 mio. kr.
1
Fra 2019 og frem har Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten været
stigende. Udviklingen skyldes særligt en væsentlig stigning i udgifterne forbundet med udbyt-
tesagen, hvor Skatteministeriet har fået bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med civil-
retlige søgsmål og andre civilretlige tiltag, som er iværksat med henblik på tilbagesøgning af
den formentlig uberettigede refusion af angivelig indeholdt udbytteskat i perioden 2012-2015.
Der ses fra 2019 desuden stigende udgifter til retssager og gældsinddrivelse. På retssagsområ-
det er der i samme periode en stigning i indtægter, der kan tilskrives Skatteministeriets høje
medholdsprocent.
Skatteministeriet har igangsat flere initiativer, som forventes at kunne modvirke den stigende
tendens. Der er eksempelvis indført skærpet leverandørstyring af Kammeradvokaten på rets-
sagsområdet. Samtidig hjemtages der løbende opgaver vedrørende udviklingen af ejendoms-
vurderingssystemet og tilpasningen af inddrivelsessystemet, der tidligere er blevet løst af Kam-
meradvokaten. Effekten af hjemtagningen af disse opgaver har over en årrække medført et
mindre fald i udgifterne på de berørte områder, og det er Skatteministeriet forventning, at
hjemtagningen vil yderligere reducere udgifterne væsentligt over en årrække.
1
Ekskl. udenlandsk rådgivning.
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: MFU spm., om en opgørelse over ministeriets forbrug af Kammeradvokaten
2906988_0003.png
Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten kan overordnet inddeles i tre forskellige
kategorier, der vedrører henholdsvis retssager, juridisk bistand og rådgivning i særlige sager.
Retssager
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten i forbindelse med retssager er opsummeret i
tabel 1
nedenfor. I tabellen fremgår også de indtægter i form af tilkendte sagsomkostninger,
inddrevne beløb og lignende, som Skatteministeriet har haft i forbindelse med anvendelsen af
Kammeradvokaten til retssager.
Tabel 1. Skatteministeriets udgifter til retssager til Kammeradvokaten 2019-23
Mio. kr. (2023-niveau)
Udgifter til retssager
Indtægter ifm. retssager
Nettoudgifter til retssager
2019
75,8
-21,5
54,3
2020
84,5
-22,8
61,7
2021
96,1
-35,5
60,5
2022
110,6
-64,0
46,7
2023
118,6
-73,2
45,4
Anm.: Udgifter til retssager er ikke identiske med regnskabstal på finanslovens
§ 09.11.51. Retssager mv.,
idet
tabel 1
ikke medtager
udgifter til andre advokater og pålagte sagsomkostninger. Herudover er indtægter og udgifter opgjort særskilt.
Anm.: Differencer i decimaler skyldes afrundinger.
Stigningen i udgifterne og indtægter på retssagsområdet fra 2021 til 2023 skyldes primært et
højere aktivitetsniveau end tidligere år, herunder en stigning i antallet af retssager indbragt af
skatteyder,
jf. bilag 1 om antallet af retssager.
Der er desuden blevet afsagt domme i en række
store sager i 2023, og Skatteministeriet har haft en stigning i indtægter i form af tilkendte sags-
omkostninger.
Juridisk bistand
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten i forbindelse med juridisk bistand er opsum-
meret i
tabel 2
nedenfor.
Tabel 2. Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand fra Kammeradvokaten 2019-23
Mio. kr. (2023-niveau)
Kontrakter og udbud
Løn og personale
Gældsinddrivelse
Andre sager*
Udgifter i alt
2019
8,3
0,4
19,8
13,9
42,4
2020
8,6
0,2
15,5
17,8
42,1
2021
9,0
0,7
20,5
19,6
49,9
2022
8,4
0,1
34,3
17,5
60,3
2023
7,1
0,0
36,0
22,0
65,1
*Andre
sager
vedrører blandt andet udgifter til anvendelse af Kammeradvokaten i forbindelse med ansættelsesændringer og efterop-
krævninger af skatter og afgifter i forbindelse med klagebehandling.
Anm.: Differencer i decimaler skyldes afrundinger. Opdelingen af udgifterne er baseret på fakturatekster.
Stigningen i udgifter til juridisk bistand i 2022 og 2023 skyldes bl.a. højere udgifter forbundet
med gældsinddrivelse. Kammeradvokaten anvendes navnlig i forbindelse med indgivelse af
konkursbegæringer i principielle sager, i sager af stor samfundsmæssig betydning, eller hvor
der forventes mange juridiske tvister, samt ved behandlingen af særligt vanskelige udlægssager
ved fogedretten. Sagerne adskiller sig fra de særlige sager, der er nævnt nedenfor,
jf. tabel 3.
Der ses desuden stigende udgifter forbundet med andre sager. Stigningen i 2023 skyldes udgif-
ter til juridisk bistand til andre sager på opkrævnings- og GDPR-området i Skattestyrelsen samt
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: MFU spm., om en opgørelse over ministeriets forbrug af Kammeradvokaten
2906988_0004.png
øgede udgifter på sikkerhedsområdet til bl.a. juridisk sagsbehandling vedr. databruds- og
GDPR-rådgivningsopgaver i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Endelig ses en stigning i forbru-
get vedrørende behandlingen af ATP-sagskomplekset i Skattestyrelsen, hvilket kan tilskrives
flere principielle klagesager i Landsskatteretten i 2023.
Rådgivning i særlige sager
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten i særlige sager er opsummeret i
tabel 3
ne-
denfor.
Tabel 3. Skatteministeriets udgifter til rådgivning i særlige sager* til Kammeradvokaten og udenlandske
rådgivere og leverandører 2019-23
Mio. kr. (2023-niveau)
Udgifter til rådgivning i særlige sager
Heraf udgifter til ejendomsvurderinger
Heraf udgifter til inddrivelse af gæld
Heraf indenlandske udgifter til udbyttesa-
gen
Heraf udgifter til udenlandske advokater
og rådgivere ifm. de udenlandske civilret-
lige tiltag i udbyttesagen
2019
443,8
49,8
93,5
56,2
2020
645,2
42,9
99,9
108,4
2021
689,9
34,1
99,3
112,9
2022
661,4
16,3
61,1
100,6
2023
718,7
9,4
55,5
117,6
244,4
394,1
443,6
483,4
536,1
*Ud over konkrete retssager og generel juridisk bistand anvendes Kammeradvokaten også til rådgivning i særlige sager. Skatteministe-
riet har blandt andet fået bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med udviklingen af et nyt ejendomsvurderingssystem og tilpas-
ningen af et nyt gældsinddrivelsessystem, samt i forbindelse med førelse af de civilretlige søgsmål og iværksættelse af andre civilretlige
tiltag i relation til udbyttesagskomplekset.
Anm.: Det bemærkes, at der i forhold til andre opgørelser af udgifter til de civilretlige tiltag i udbyttesagen kan forekomme mindre
afvigelser. Afvigelsen skyldes til dels, at der i andre opgørelser er anvendt tidspunktet for Kammeradvokatens fakturerede forbrug,
modsat opgørelsen i tabellen ovenfor, som bygger på Skattestyrelsens faktiske registrerede forbrug. Selve registreringen af udgifter i
økonomisystemet medfører, at der forekommer periodeforskydninger mellem tal indarbejdet i ovennævnte tabel og andre opgørelser
af udgifter til de civilretlige tiltag i udbyttesagen. Sagens stigende kompleksitet har medført, at der følges særligt op på udgifter til
henholdsvis Kammeradvokatens udgifter i Danmark og de udenlandske advokater (som ikke er en del af Kammeradvokaten). Denne
opdeling blev ikke anvendt fra sagens begyndelse. Den historiske opdeling beror derfor på en skønsmæssig opdeling mellem udgifter til
danske og udenlandske advokater.
Anm.: Kategorien
Heraf indenlandske udgifter til udbyttesagen
indeholder også udgifterne fra den del af sagskomplekset, som angår
Bankordningen. Svigskompleksets andel af udgifterne i Danmark udgør ca. 111,4. mio. kr., mens Bankordningens andel af udgifterne i
Danmark udgør ca. 6,2. mio. kr.
Samlet set er der fra 2022 til 2023 en stigning i udgifter til særlige sager, som skyldes en stigning
i udgifter forbundet med udbyttesagskomplekset, herunder særligt udgifter til udenlandske ad-
vokater og rådgivere, som bistår Skattestyrelsen i forbindelse med de anlagte civile søgsmål.
Udgifter til udenlandske advokater mv. udgør 536,1 mio. kr. i 2023. Stigningen i udgifterne fra
2022 til 2023 for så vidt angår udgifter til udenlandske advokater i relation til udbyttesagskom-
plekset skyldes bl.a., at der i overensstemmelse med det estimerede langsigtede udgiftsskøn
på 4,3 mia. kr. har været høj aktivitet i England, hvor flere delspørgsmål har været prøvet ved
retten, ligesom der har været høj aktivitet med forberedelse af hovedforhandlingen, som star-
tede i april 2024,
jf. aktstykke 243 af 21. april 2022
og
aktstykke 141 af 29. juni 2023.
Kammer-
advokaten vurderer, at sagskompleksets samlede udgifter for perioden 2017-2029 kan rummes
inden for det estimerede udgiftsskøn på 4,3 mia. kr.
Der er dog samtidig sket et fald i forbruget af Kammeradvokaten til udvikling af nye systemer
vedrørende ejendomsvurdering og tilpasning af systemer vedrørende gældsinddrivelse bl.a.
som følge af, at Vurderingsstyrelsen og Gældsstyrelsen har hjemtaget løsningen af en række
opgaver.
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 352: MFU spm., om en opgørelse over ministeriets forbrug af Kammeradvokaten
Som det fremgår af tabel 3 ovenfor, er der sket et fald i de samlede udgifter vedr. ejendoms-
vurderinger i årene fra 2022-2023 fra 16,3 mio. kr. til 9,4 mio. kr. Dette fald i udgifter til Kam-
meradvokaten skyldes, at Vurderingsstyrelsen har hjemtaget opgaver, der tidligere er blevet
varetaget af Kammeradvokaten. Hjemtagningen startede i efteråret 2021 med etableringen af
et nyt juridisk kontor i Vurderingsstyrelsen, samt en juridisk enhed i Udviklings- og Forenklings-
styrelsen. Det juridiske kontor i Vurderingsstyrelsen er i stand til at varetage de fleste compli-
anceopgaver, som tidligere blev varetaget af Kammeradvokaten. Faldet i Kammeradvokatud-
gifter til ejendomsvurderinger fra 2022 til 2023 skyldes således en udfasningsplan i Vurderings-
styrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, hvorfor aktiviteten er relativt lavere i 2023
sammenlignet med 2022.
5