Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2902028_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalget
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 4102
5. September 2024
Erhvervsudvalget har i brev af 9. august 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 351
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Ander-
sen (V).
Spørgsmål nr. 351:
”Vil
ministeren i forlængelse af svaret på BEU alm. del
spørgsmål 236 oplyse
over for arbejdsgruppen under Erhvervsudvalget om administrative byrder, hvornår
systemet til indberetning i NEM-refusion igen skal i udbud, samt hvilke mulighe-
der der indgår i den nuværende aftale for at justere systemet undervejs?”
Svar:
Det er Kommunernes Landsforening (KL), der på vegne af kommunerne i fælles-
skab, driver, vedligeholder og videreudvikler den digitale indberetningsløsning
NemRefusion via et aktieselskab, der er 100 pct. ejet af KL. Beskæftigelsesministe-
ren fastsætter efter forhandling med KL nærmere regler om bl.a. kravene til selska-
bet og dets varetagelse af NemRefusion. Jeg har derfor bedt KL om bidrag til at
svare på spørgsmålet. KL har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”Det er KOMBIT, der drifter NemRefusion og de oplyser følgende:
Kontrakten på NemRefusion løber som minimum frem til september 2029 (6 år fra
overtagelsesdatoen på den nye version 3.0, der blev sat i drift i september 2023).
Der er derudover optioner på forlængelse af kontrakten med 2 gange 2 år. Dermed
kan kontrakten maksimalt løbe frem til september 2033.
Løsningen videreudvikles og opdateres løbende i forhold til at opretholde tidssva-
rende god understøttelse af brugerne, regulerede lovkrav, sikkerhedskrav og effek-
tivt samspil med de omkringliggende systemer (Kommunernes Sygedagpengesy-
stem og UDK Barsel).
Videreudviklingen og vedligehold af løsningen sker inden for rammerne af det bud-
get, parterne har aftalt herfor.
I det første år af løsningens levetid (som vi runder nu) er videreudvikling priorite-
ret i forhold til tre gennemgående parametre, udtrykt ved størst mulig effekt på:
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvornår systemet til indberetning i NEM-refusion igen skal i udbud
Forenklinger der reducerer supportbehov hos brugerne (arbejdsgivere og selv-
stændige)
Sikring af efterlevelse af lovkrav (stående ufravigeligt krav)
Modning og stabilisering af drift
Antallet af supporthenvendelser er nu på normalt forventeligt leje, og vi får ikke
henvendelser om store irritationer eller problemer fra virksomhederne. Men der er
en række oplagte emner i kategorien forbedringsønsker, herunder især en bedre di-
gital understøttelse af tilskudsblanketter (løntilskud, fleksjob refusion, voksenlær-
ling og mentorordning) med data fra VITAS, som efterspørges og forventes priori-
teret i det kommende år.
Fremover vil prioritering af videreudvikling af NemRefusion derfor ske ud fra en
overordnet vægtning af en række værdiparametre grupperet i forhold til:
Værdi for borger/virksomhed (Effekt som implicit også giver værdi for forvalt-
ningerne)
Hastighed af afgørelser
Korrekt afgørelse
Empowerment af borger/virksomhed
Værdi for kommuner og UDK (effektivisering)
Øge automatiseringsgrad
Fokus på emner med volumen
Reduktion af nuværende manuelt tidsforbrug
Realiserbarhed (pris og risiko ved implementering)
Anskaffelsespris
Driftsomkostning
Bæredygtighed af løsningen
Det er Løsningens ”Myndighedsstyregruppe” bestående
af repræsentanter fra
STAR, UDK og kommunerne, der ud fra en vurdering af løsningens modenhed
holdt op imod parternes forretningsmæssige mål for deres service på området, sæt-
ter vægtningen af de enkelte parametre, og løbende justerer efter behov.
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om, hvornår systemet til indberetning i NEM-refusion igen skal i udbud
Det er
en ”Ekspertgruppe” (der netop nu er ved at være færdigbemandet), pri-
mært bestående af repræsentanter fra brugere i både private og offentlige virksom-
heder, lønservicebureauer og de involverede forvaltninger, der (faciliteret af
KOMBIT) opstiller, validerer og scorer alle ændringsønsker ift. styregruppens
vægtning af de to værdidimensioner.
Sammenholdt med KOMBITs og Leverandørens estimering af Realiserbarheden
fremkommer den prioriterede Backlog af videreudviklingsopgaver, således at det
altid er den størst mulige forretningsværdi for pengene, der bliver implementeret
inden for budgettets rammer. Ufravigelige lovkrav vil altid trumfe i prioriterin-
gen.”
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3