Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2893179_0001.png
Folketinget
Erhvervsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. juli 2024
Formueretskontoret
Jonas Karlsen
2024-07831
3334683
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 309 (Alm. del) fra Folketingets
Erhvervsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 309 (Alm. del), som
Folketingets Erhvervsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. juni
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om, hvorfor Forbrugerombudsmanden aldrig har fået svar fra Justitsministeriet på deres henvendelse
Spørgsmål nr. 309 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervsudvalg:
”Forbrugerombudsmanden henvendte sig i 2019 til
Justitsministeriet og Finanstilsynet med påstand om, at der ikke
er den nødvendige hjemmel til at gribe ind over for
virksomheder, der opkræver højere gebyrer end de faktiske
omkostninger ved brug af direkte debitering såsom
Betalingsservice.
Vil
ministeren
kommentere
Forbrugerombudsmandens påstand om, at der mangler
lovhjemmel til at gribe ind over for virksomheder, der opkræver
højere gebyrer end de faktiske omkostninger ved brug af direkte
debitering såsom Betalingsservice? Og kan ministeren venligst
redegøre for, om den eventuelt manglende lovhjemmel er
forenelig med forbrugerrettighedsdirektivets artikel 19 samt
betalingslovens § 122, stk. 2?”
Svar
:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/83/EU om
forbrugerrettigheder (herefter "forbrugerrettighedsdirektivet") blev
vedtaget den 25. oktober 2011.
Forbrugerrettighedsdirektivets
artikel
19
foreskriver,
at
medlemsstaterne skal forbyde erhvervsdrivende at opkræve gebyrer af
forbrugerne i forbindelse med anvendelsen af et givet
betalingsmiddel, der overstiger de udgifter, som afholdes af den
erhvervsdrivende i forbindelse med anvendelsen af disse
betalingsmidler.
Efter vedtagelsen af forbrugerrettighedsdirektivet nedsatte
Justitsministeriet i marts 2012 en arbejdsgruppe, der fik til opgave at
overveje, hvordan direktivet burde gennemføres i dansk ret.
Arbejdsgruppen afgav i juni 2013 betænkning nr. 1540 om
gennemførelse af direktivet om forbrugerrettigheder, der bl.a.
indeholdt et lovudkast til en ny forbrugeraftalelov. Arbejdsgruppen
konkluderede, at implementeringen af direktivets artikel 19 ikke
nødvendiggjorde ændringer i dansk ret. I lyset af, at bestemmelsen i
direktivets artikel 19 også omfatter kontantbetalinger, fandt
Justitsministeriet det dog rigtigst at medtage en præcisering af
muligheden for at opkræve gebyrer ved kontant betaling. Der henvises
til bemærkningerne til forbrugeraftaleloven, jf. Folketingstidende
2013-14, tillæg A, L 39 som fremsat, side 113 f.
Side 2/3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om, hvorfor Forbrugerombudsmanden aldrig har fået svar fra Justitsministeriet på deres henvendelse
Forbrugerombudsmanden rettede den 11. oktober 2019 henvendelse
til Justitsministeriet og gjorde i den forbindelse ministeriet
opmærksom på en mulig problemstilling vedrørende den danske
implementering af forbrugerrettighedsdirektivets artikel 19.
Forbrugerombudsmanden påpegede, at dansk lovgivning alene
regulerer gebyrer ved brugen af udenlandske kontanter, implicit
danske kontanter og betalingsinstrumenter, hvorved gebyrer på andre
former for betaling, der falder uden for disse tre kategorier, f.eks.
direkte debiteringer, er ureguleret.
Der blev i den forbindelse afholdt et møde mellem Justitsministeriet,
Erhvervsministeriet, som betalingsloven hører under, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen og Forbrugerombudsmanden i december 2019.
Der er efterfølgende pågået et arbejde med henblik på en vurdering af,
hvorvidt forbrugerrettighedsdirektivets artikel 19 er implementeret
korrekt i dansk ret.
Der forventes en afklaring, herunder fremsættelse af et eventuelt
lovforslag, i løbet af den kommende folketingssamling.
Side 3/3