Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2886626_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. juni 2024
Besvarelse af spørgsmål 304 alm. del stillet af udvalget den 10. juni
2024 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Kofod (DF).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forbin-
delse med behandlingen af fusionen mellem Nykredit og Totalkredit vur-
derede, at »distributionsaftalernes virkninger viser, at fusionen vil få alvor-
lige konsekvenser for konkurrence på markedet for realkreditlån til ejerbo-
liger og fritidshuse«, og at det som følge heraf var nødvendigt for Nykredit
at give tilsagn for at få godkendt fusionen? Og kan ministeren bekræfte, at
disse tilsagn er udløbet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som
oplyser følgende:
”Konkurrencerådet anførte blandt andet i afgørelsen vedrørende fusionen
mellem Nykredit og Totalkredit, at:
”Vurderingen af fusionens og især distributionsaftalernes virkninger viser,
at fusionen vil få alvorlige konsekvenser for konkurrencen på markedet for
realkreditlån til ejerboliger og fritidshuse.
Fusionen kan derfor ikke godkendes uden kompenserende foranstaltninger,
fordi fusionen i kombination med virkningerne af aftalerne skaber en do-
minerende stilling, der bevirker, at den effektive konkurrence hæmmes be-
tydeligt, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 2.
Efter en række drøftelser med Konkurrencestyrelsen har Nykredit afgivet
en række tilsagn, som skal kompensere for den forringelse af konkurrencen,
som fusionen og distributionsaftalerne medfører. Tilsagnene, der er betin-
get af fusionens godkendelse, retter sig først og fremmest mod bindingerne
af pengeinstitutterne men indeholder derudover også en række foranstalt-
ninger, der skal fremme
konkurrencen.”
1
1
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Jf. Konkurrencerådets afgørelse af 14. oktober 2003,
Fusionen mellem Nykredit og Totalkredit,
(herefter ”2003-afgørelsen”) side 140.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 304: MFU spm., om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forbindelse med behandlingen af fusionen mellem Nykredit og Totalkredit vurderede, at »distributionsaftalernes virkninger viser, at fusionen vil få alvorlige konsekvenser for konkurrence på markedet for realkreditlån til ejerboliger og fritidshuse«, og at det som følge heraf var nødvendigt for Nykredit at give tilsagn for at få godkendt fusionen
2886626_0002.png
2/3
Det fremgår kort sammenfattet heraf, at Konkurrencerådet vurderede, at
fusionen ikke kunne godkendes uden kompenserende foranstaltninger.
Konkurrencerådet vurderede, at en række nærmere beskrevne bindinger af
de sælgende pengeinstitutter var konkurrencemæssigt problematiske. Ny-
kredit afgav kort sammenfattet en række tilsagn, som skulle reducere og/el-
ler forkorte perioden for, hvornår de pågældende bindinger skulle gælde.
Tilsagnene angik følgende vilkår, der ville træde i kraft, hvis et pengeinsti-
tut formidlede realkreditlån til private mod provision for andre end Total-
kredit/Nykredit:
1. Samarbejdet med Totalkredit ville ophøre, og pengeinstituttet
skulle betale en anseelig bod til Nykredit.
2. Pengeinstituttet ville miste krav på eventuel tilbageværende dele af
købesummen for de aktier i Totalkredit, som pengeinstituttet havde
solgt til Nykredit.
3. Pengeinstituttet ville være tvunget til at sælge aktier i selskabet
PRAS A/S
2
til kurs/indre værdi på 0,5, hvilket også blev vurderet til
i givet fald at indebære et tab for pengeinstituttet.
4. Derudover var pengeinstitutterne forpligtet til at stemme imod, at
DLR Kredit kunne træde ind på markedet for realkreditlån til pri-
vate. Nykredit havde desuden forkøbsret til et pengeinstituts aktier
i DLR Kredit.
Nykredits tilsagn indebar, at de ovenfor nævnte aftalevilkår ophørte senest
1. april 2010. Pengeinstitutterne i Totalkreditsamarbejdet er således ikke
længere omfattet af de i punkt 1-4 nævnte aftalevilkår.
Nykredits tilsagnspakke som helhed gælder dog stadig, om end det såkaldte
”tilsagn (5)”, som indebar, at Nykredit for nye lån skulle nedsætte admini-
strationsbidraget til 0,50 pct. på realkreditlån til ejerboliger og fritidshuse
ved fuld belåning, er blevet ændret/justeret ved Konkurrencerådets afgø-
relser af 30. november 2011 og 27. september 2017.
Om bindingerne anførte Konkurrencerådet blandt andet i 2003-afgørelsen,
at:
”De tidsubegrænsede sanktioner i form af bodsbetaling, fortabelse
af ret-
ten til restkøbesummen, tvangssalg af aktier til en dårlig kurs og klausu-
lerne vedrørende DLR Kredit ville indebære så mærkbare konsekvenser, at
2
PRAS A/S er det af pengeinstitutterne fælles ejede selskab, som har til formål blandt andet at eje
akter og anden efterstillet kapital i Nykredit A/S og realkreditinstitutter. PRAS A/S ejer pr. 2024
2,25 pct. af aktierne i Nykredit A/S.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 304: MFU spm., om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forbindelse med behandlingen af fusionen mellem Nykredit og Totalkredit vurderede, at »distributionsaftalernes virkninger viser, at fusionen vil få alvorlige konsekvenser for konkurrence på markedet for realkreditlån til ejerboliger og fritidshuse«, og at det som følge heraf var nødvendigt for Nykredit at give tilsagn for at få godkendt fusionen
2886626_0003.png
3/3
det enkelte pengeinstitut fremover næppe ville have råd til at afbryde sam-
arbejdet med Nykredit. Hermed ville konkurrenter blive afskåret fra at
indgå et aktivt samarbejde med disse pengeinstitutter, med mindre de var
parat til at betale en betragtelig godtgørelse for at frikøbe dem fra Nykre-
dit. Dette forhold har været et af de væsentligste momenter ved Konkurren-
cestyrelsens behandling af fusionen.
Fusionen ville endvidere indebære, at Nykredit opnår en dominerende stil-
ling på privatmarkedet for realkreditlån. Men dominansen er ikke stærk.
Den næststørste udbyder, Realkredit Danmark, har med en markedsandel
på 35 pct. en markedsposition, der ikke er ret langt efter den fusionerede
virksomheds markedsandel på 42 pct. Parterne forventer ganske vist, at
Nykredits markedsandel vil kunne vokse yderligere i kraft af samarbejdet
med de 106 pengeinstitutter, men samtidig må der tages hensyn til, at både
Realkredit Danmark og Nordea Kredit er dele af koncerner, der er endnu
mere kapitalstærke end Nykredit.”
3
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
3
Jf. 2003-afgørelsen, side 16.