Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2886618_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. juni 2024
Besvarelse af spørgsmål 302 alm. del stillet af udvalget den 10. juni
2024 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Kofod (DF).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forbin-
delse med fusionen mellem Nykredit og Totalkredit vurderede, at de af Ny-
kredit ønskede aftalevilkår og bindinger på partnerbankerne ville have en
sådan karakter, at »konkurrenceforholdene fastfryses«, hvilket bl.a. var en
af årsagerne til, at Nykredit, for at få fusionen godkendt, afgav tilsagn for
at afhjælpe de konkurrencemæssige betænkeligheder?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som
oplyser følgende:
”Da fusionen mellem Nykredit og Totalkredit blev anmeldt til Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen
1
omfattede de planlagte fremtidige vilkår for
pengeinstitutternes samarbejde med Totalkredit følgende vilkår, der ville
træde i kraft, hvis et pengeinstitut formidlede realkreditlån til private mod
provision for andre end Totalkredit/Nykredit:
1. Samarbejdet med Totalkredit ville ophøre, og pengeinstituttet
skulle betale en anseelig bod til Nykredit.
2. Pengeinstituttet ville miste krav på eventuel tilbageværende dele af
købesummen for de aktier i Totalkredit, som pengeinstituttet havde
solgt til Nykredit.
3. Pengeinstituttet ville være tvunget til at sælge aktier i selskabet
PRAS A/S
2
til kurs/indre værdi på 0,5, hvilket også blev vurderet
til i givet fald at indebære et tab for pengeinstituttet.
4. Derudover var pengeinstitutterne forpligtet til at stemme imod, at
DLR Kredit kunne træde ind på markedet for realkreditlån til pri-
vate. Nykredit havde desuden forkøbsret til et pengeinstituts aktier
i DLR Kredit.
1
2
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Dengang Konkurrencestyrelsen.
PRAS A/S er det af pengeinstitutterne fælles ejede selskab, som har til formål blandt andet at eje
akter og anden efterstillet kapital i Nykredit A/S og realkreditinstitutter. PRAS A/S ejer pr. 2024
2,25 pct. af aktierne i Nykredit A/S.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 302: MFU spm., om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forbindelse med fusionen mellem Nykredit og Totalkredit vurderede, at de af Nykredit ønskede aftalevilkår og bindinger på partnerbankerne ville have en sådan karakter, at »konkurrenceforholdene fastfryses«
2886618_0002.png
2/2
Disse vilkår fremgik af den oprindelige anmeldelse, og var dermed de af
parterne påtænkte vilkår - inden Nykredit afgav tilsagn i forbindelse med
konkurrencemyndighedernes behandling af sagen.
I forlængelse heraf anførte Konkurrencerådet blandt andet følgende i sin
vurdering af fusionens virkninger uden de af Nykredit afgivne tilsagn:
”Disse
bestemmelser indebærer samlet, at pengeinstitutterne - hvis de øn-
sker at udtræde af aftalen - skal have et alternativ, der stiller dem betydeligt
større provisioner i udsigt end aftalen med Nykredit/Totalkredit, før det kan
blive en god forretning for dem at afbryde samarbejdet til fordel for et an-
det realkreditinstitut.
Disse vilkår vil efter Konkurrencestyrelsens opfattelse indebære så mærk-
bare økonomiske konsekvenser for pengeinstitutterne samlet eller enkelt-
vist, at der er en stor risiko for, at pengeinstituttet for en meget lang periode
fremover ikke vil have råd til at afbryde samarbejdet med Nykredit. Det
betyder, at konkurrenceforholdene fastfryses. Herved får aftalerne efter
Konkurrencestyrelsens opfattelse reelt en eksklusiv virkning, og vil herefter
blive betegnet som sådan i vurderingen i det følgende.”
3
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
3
Jf. Konkurrencerådets afgørelse af 14. oktober 2003,
Fusionen mellem Nykredit og Totalkredit,
(herefter ”2003-afgørelsen”) side 111.