Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2886620_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. juni 2024
Besvarelse af spørgsmål 301 alm. del stillet af udvalget den 10. juni
2024 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Kofod (DF).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forbin-
delse med fusionen mellem Nykredit og Totalkredit vurderede, at der var
en »stor risiko« for, at partnerbanker med de bindinger, som Nykredit øn-
skede at pålægge, »reelt afskæres fra at afbryde samarbejdsforholdet med
Nykredit«? Og vurderer ministeren, at partnerbanker i Totalkredit-samar-
bejdet i dag reelt er afskåret fra at afbryde samarbejdet med Nykredit/To-
talkredit, til trods for at Nykredit som en betingelse for at få godkendt fu-
sionen tilbød bindende tilsagn for at imødekomme Konkurrence- og For-
brugerstyrelsens bekymringer, som effektivt skulle gøre op med bindin-
gerne pr. 1. april 2010, hvorefter partnerbankerne frit og sanktionsfrit
skulle kunne indgå formidlingsaftaler med andre realkreditinstitutter?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som
oplyser følgende:
”Konkurrencerådet anførte blandt andet i afgørelsen vedrørende fusionen
mellem Nykredit og Totalkredit i 2003 følgende i sin vurdering af fusio-
nens virkninger uden de af Nykredit afgivne tilsagn:
”I
modsætning til Totalkredits nuværende samarbejdsaftaler med pengein-
stitutterne er de fremtidige vilkår for samarbejdet med Nykredit udformet,
så de reelt får en eksklusiv virkning. Et pengeinstituts indgåelse af formid-
lingsaftaler med andre realkreditinstitutter eller formidling på ad hoc basis
mod vederlag vil - uanset hvor længe samarbejdet i øvrigt har løbet - inde-
bære, at samarbejdet med Nykredit ophører samt, at pengeinstituttet skal
betale en anseelig bod. Endvidere mister pengeinstituttet - hvis samarbej-
det ophører inden for de første 9 år - sit krav på restkøbesummen for akti-
erne i Totalkredit og tvinges til at sælge sine aktier i PRAS A/S til en lav
kurs.
Disse forhold vil efter Konkurrencestyrelsens opfattelse indebære så mærk-
bare konsekvenser for det enkelte pengeinstitut, at der er en stor risiko for,
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 301: MFU spm., om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forbindelse med fusionen mellem Nykredit og Totalkredit vurderede, at der var en »stor risiko« for, at partnerbanker med de bindinger, som Nykredit ønskede at pålægge, »reelt afskæres fra at afbryde samarbejdsforholdet med Nykredit«
2886620_0002.png
2/2
at pengeinstituttet reelt afskæres fra at afbryde samarbejdsforholdet til Ny-
kredit. De opstillede forpligtelser vil binde pengeinstitutterne til Nykredit -
ikke alene i de 9 år, som ifølge Nykredit er et rimeligt tidsrum til at afskrive
sin investering i - men som udgangspunkt på ubestemt tid.”
1
Rådet vurderede blandt som følge heraf, at fusionen ikke kunne godkendes
uden tilsagn.
Nykredit afgav dog tilsagn om bl.a. ophør af bod for udtrædelse af formid-
lingsaftale med Nykredit. I den forbindelse anførte Konkurrencerådet:
”Med denne [tilsagns-]aftale
er det styrelsens vurdering, at de positive
virkninger af fusionen - inklusiv tilsagn - i det væsentlige opvejer de nega-
tive virkninger, og at fusionen derfor ikke, med konkurrencelovens ord,
”skaber eller styrker en dominerende stilling, der bevirker, at den effektive
konkurrence hæmmes betydeligt””
2
Fusionen
blev herefter godkendt med de af Nykredit afgivne tilsagn.”
Jeg har noteret mig medieomtalen af en konkurrencesag vedr. Totalkredit.
Sådanne sager afgøres af Konkurrencerådet, der er uafhængigt. Derfor kan
jeg ikke kommentere sagen yderligere.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
1
Jf. Konkurrencerådets afgørelse af 14. oktober 2003, Fusionen mellem Nykredit og Totalkredit,
(herefter ”2003-afgørelsen”) side 130.
2
Jf. Konkurrencerådets afgørelse af 14. oktober 2003, Fusionen mellem Nykredit og Totalkredit,
(herefter
”2003-afgørelsen”) side 11.