Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2886606_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. juni 2024
Besvarelse af spørgsmål 290 alm. del stillet af udvalget den 3. juni
2024.
Spørgsmål 290:
Hvilke barrierer ser ministeren hos forbrugerne i forhold til at søge alter-
nativ rådgivning i forbindelse med bankforretninger i stedet for kun at
indhente rådgivning fra egen bank, og hvilke muligheder ser ministeren
for at ændre på forbrugernes adfærd, så de i højere grad ser det som en
mulighed at indhente alternativ rådgivning?
Svar:
Der er ingen regler, der forhindrer, at en bankkunde søger alternativ råd-
givning i forhold til at gå til eget pengeinstitut.
For nogle kunder kan det reelt være vanskeligt at søge alternativ rådgiv-
ning, hvis de ikke har et godt overblik over bankens vilkår og priser, eller
hvis det er besværligt at få oplysningerne ud af bankens system og videre
til en ekstern part.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer i analysen om Konkurren-
cen på bankmarkedet for privatkunder fra 2022, at den lave kundemobili-
tet bl.a. er en konsekvens af, at mange forbrugere oplever bankmarkedet
som komplekst. Det skyldes bl.a., at kunderne finder det svært at sam-
menligne produkter og banker. Analysen peger desuden på, at mere end
hver tredje ikke kan fremskaffe oplysninger om den samlede pris for at
være kunde i deres bank.
Derfor er jeg aktuelt er ved at afdække, hvordan det kan blive lettere for
kunderne at finde priser og vilkår, så de nemmere kan afsøge markedet og
skifte bank.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk