Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2886608_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. juni 2024
Besvarelse af spørgsmål 289 alm. del stillet af udvalget den 3. juni
2024 efter ønske fra Folketingets Erhvervsudvalg.
Spørgsmål 289:
Vil ministeren kommentere de forskellige forslag, der kom fra oplægs-
holderne til udvalgets temamøde om forbrugeromkostninger ved brug af
bankernes services den 30. maj 2024, herunder de forslag, som fremgår af
materialet fra temamødet, jf. ERU alm. del
bilag 230? Vil ministeren
oplyse, om det er tiltag, som ministeren har overvejelser om at undersøge
nærmere, eller om ministeren har overvejelser om andre tiltag, der kan
forbedre bankkunders muligheder for at gennemskue et komplekst låne-
marked?
Svar:
Oplægsholderne på temamødet pegede på en række problemstillinger og
pointer. Der blev bl.a. opfordret til at lette kundernes mulighed for at
sammenligne bankpriser og at informere forbrugerne om alternative fi-
nansielle produkter. Jeg noterede mig initiativer inden for følgende områ-
der:
1) Bankernes rådgivning
2) Øget transparens
3) Afdækning af konkurrenceforhold
Ad 1) Bankernes rådgivning
Bankernes priser og vilkår er et område jeg følger tæt. Derfor bad jeg
sidste år Finanstilsynet undersøge bankernes overholdelse af rådgivnings-
forpligtelsen i relation til indlånsrenter. Undersøgelsen viste, at de under-
søgte banker ikke angiver, at de systematisk rådgiver deres kunder om
mulighederne for en bedre forrentning, medmindre man som kunde selv
kontakter sin bank om netop forrentning. Rådgivningspligten gælder
imidlertid i alle situationer, hvor bankerne, uanset årsagen, er i kontakt
med en kunde, hvis banken samtidig gennemgår kundens økonomi.
Derfor er jeg tilfreds med, at Finanstilsynet har oplyst, at tilsynet i 2024
vil justere vejledningen til bekendtgørelse om god skik for finansielle
virksomheder, så rådgivningsforpligtelsen og dens omfang fremgår tyde-
ligt. Jeg mener derfor ikke, at der på nuværende tidspunkt er behov for at
skærpe bankernes rådgivningsforpligtelse yderligere.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm., om at kommentere de forskellige forslag, der kom fra oplægsholderne til udvalgets temamøde om forbrugeromkostninger ved brug af bankernes services den 30. maj 2024, herunder de forslag, som fremgår af materialet fra temamødet
Ad 2) Øget transparens
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen peger på en række pointer i rappor-
ten fra 2022 om
konkurrence på bankmarkedet for privatkunder,
her-
iblandt at konkurrencen på bankmarkedet for privatkunder kan styrkes.
Jeg er enig i, at det skal være lettere at være bankkunde, og arbejder jeg
på en række initiativer, der skal styrke kundens forhandlingsposition og
forbedre konkurrencen.
I forhold til Forbrugerrådet Tænks forslag om en sammenligningsportal,
så er det i dag allerede muligt for forbrugere at sammenligne priser og
indhente tilbud fra banker via prissammenligningsportaler. Jeg ser derfor
ikke grund til konkret at pålægge eller opfordre pengeinstitutter til at op-
rette yderligere prissammenligningsportaler. Jeg henviser til min besva-
relse af ERU alm del spm.120 fra indeværende folketingssamling.
Ad 3) Afdækning af konkurrenceforhold
For så vidt angår privatkundeforhold har Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen allerede udarbejdet en grundig rapport fra 2022, som påpeger be-
hovet for styrket konkurrence på bankmarkedet. Rapporten identificerer
desuden flere adgangsbarrierer for nye banker og peger på muligheder for
forbedringer, der kan facilitere etableringen af nye banker på markedet,
og nævner blandt andet:
”Analysen viser, at størrelsen på nye bankers aktiver typisk er uændret
fire år efter deres indtræden. Det indikerer, at der er mekanismer, der
begrænser nye aktørers muligheder for at vinde markedsandele.”
”Derudover
kan den omfattende regulering, herunder af bl.a. kapitalkrav
og hvidvaskbekæmpelse, gøre det dyrere at drive en mindre bank i for-
hold til at drive en større bank.”
Jeg er som nævnt aktuelt i gang med at se på, hvordan vi kan forbedre
gennemsigtigheden og styrke konkurrencen på bankmarkedet til gavn for
forbrugerne og virksomheder. Det er centralt, at bankkunderne får den
relevante information om produkter og priser på rette tid og på rette sted.
Barriererne for at kunderne afsøger markedet skal mindskes, sådan at
bankkunderne lettere kan ”stemme med fødderne” og finde det match
mellem produkter og priser, der passer lige præcis dem bedst.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2