Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. juni 2024
Besvarelse af spørgsmål 264 alm. del stillet af udvalget den 14. maj
2024 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Pia Kjærsgaard
(DF)
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre nærmere for den verserende sag om Mayas Tol-
keservice og oplyse, om der inden for de sidste fem år har været andre
sager, hvor tolkefirmaer har forbrudt sig mod lovgivningen.
Svar:
Det er regeringens opfattelse, at ordningen med den centrale udstedelse af
serviceattester hos Erhvervsstyrelsen er en stor hjælp for virksomheder,
som ønsker at deltage i offentlige udbud. Ordningen sikrer således, at virk-
somhederne kun skal benytte én indgang til det offentlige ved indhentning
af oplysninger, erklæringer m.v. til brug ved afgivelse af tilbud på offent-
lige udbud.
Jeg har for oplysninger om den konkrete sag vedrørende Mayas Tolkeser-
vice indhentet bidrag fra Erhvervsstyrelsen, som oplyser følgende:
”
Erhvervsstyrelsen blev gjort opmærksom på den konkrete sag via en hen-
vendelse fra Sønderborg Kommune i april 2024, der ønskede en bekræf-
telse på, hvorvidt den serviceattest, de havde modtaget i forbindelse med
virksomhedens afgivelse af tilbud vedr. fremmedsprogstolkning, stemte
overens med den serviceattest, som Erhvervsstyrelsen havde udstedt. Det
kunne Erhvervsstyrelsen ikke bekræfte, idet der var ændret i ordlyden, for
så vidt angår punktet fra Skatteforvaltningen om gæld til det offentlige.
Efter det oplyste har Sønderborg Kommune politianmeldt Mayas Tolke-
service, hvorfor Erhvervsstyrelsen ikke for nuværende har foretaget sig
yderligere i sagen.
Erhvervsstyrelsen er ikke bekendt med, at der inden for de seneste fem år
har været andre sager om tolkefirmaers
snyd med serviceattesten.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk