Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2886742_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. juni 2024
Besvarelse af spørgsmål 256 alm. del stillet af udvalget den 3. maj 2024
efter ønske fra Carl Valentin (SF).
Spørgsmål:
Er det i overensstemmelse med markedsføringslovens regler og god mar-
kedsføringsskik at markedsføre kosmetikprodukter til børn
f.eks. via in-
fluencere
og gælder det også, hvis produkterne indeholder allergener,
hormonforstyrrende stoffer eller anden farlig kemi, som børn kan være sær-
lig sårbare overfor?
Svar:
Det er vigtigt, at børn og unge kan færdes trygt og sikkert online, herunder
på sociale medier. Dette gælder ikke mindst i forhold til markedsføring af
produkter, der er uegnede til børn. Derfor er det positivt, at der findes en
række regler, der netop har til formål at beskytte børn og unge på området.
Der findes allerede i dag regler i markedsføringsloven, der skal sikre, at
erhvervsdrivende udviser god skik, og at den markedsføring, de anvender,
ikke er vildledende. Det vil ikke være i overensstemmelse med markedsfø-
ringslovens regler at markedsføre et ulovligt produkt.
Det følger desuden af markedsføringslovens § 3, stk. 2, at handelspraksis,
der er rettet mod børn og unge, skal være udformet med særlig hensyntagen
til børns og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske
sans. Bestemmelsen har til formål at beskytte børn og unge i forbindelse
med markedsføring rettet specielt mod denne målgruppe, da de er lettere at
påvirke og nemmere at præge end voksne. Bestemmelsen er udtryk for en
agtsomhedsnorm og for en generel skærpelse i forhold til de øvrige bestem-
melser i markedsføringsloven. Det er en konkret vurdering, hvornår en gi-
ven handelspraksis bevæger sig over grænsen for, hvad der er tilladt.
Det følger endvidere af markedsføringslovens § 11, stk. 2, at handelsprak-
sis rettet mod børn og unge under 18 år ikke må indeholde omtale af, bille-
der af eller henvisninger til produkter, der er uegnede til børn. Ved vurde-
ringen af, om et produkt er uegnet til børn og unge under 18 år, lægges der
først og fremmest vægt på, om produktet i henhold til lovgivningen kan
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm., om det er i overensstemmelse med markedsføringslovens regler og god markedsføringsskik at markedsføre kosmetikprodukter til børn – f.eks. via influencere
2/2
sælges til børn og unge under 18 år. Det vil fx ikke være tilladt at markeds-
føre tatoveringer eller kosmetiske indgreb, som næseløft, implantater botox
og tandblegning. Derudover kan der lægges vægt på, om det er velkendt, at
produktet påvirker kroppen på uhensigtsmæssig vis, eller om produkterne
frarådes af myndighederne til børn og unge under 18 år. Det gælder fx so-
larier, energidrikke eller slankeprodukter.
Markedsføring af kosmetikprodukter kan således efter omstændighederne
være i strid med markedsføringslovens krav om god skik og forbuddet mod
markedsføring rettet mod børn og unge af produkter, der er uegnede for
dem. Det vil i givet fald være Forbrugerombudsmanden, der skal afgøre,
om markedsføringen er i strid med markedsføringslovens regler.
Der gælder herudover regler for markedsføring af kosmetikprodukter i kos-
metikforordningen, som hører under Miljøministeriets ressortområde. Mil-
jøministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende:
"Kosmetikforordningen harmoniserer reglerne for markedsføring af kos-
metiske produkter i EU. Det er ulovligt at markedsføre kosmetiske produk-
ter, der ikke overholder reglerne i forordningen. Kosmetiske produkter
målrettet børn må ikke indeholde stoffer, som kan udgøre en risiko for børn.
Hvis et kosmetisk produkt er beregnet til børn, så er der krav om, at fabri-
kanter skal tage højde for det ved udarbejdelse af sikkerhedsvurderingen af
produktet. Herudover skal fabrikanter overholde de begrænsninger, der
fremgår af kosmetikforordningen, såsom begrænsninger af visse hormon-
forstyrrende stoffer og allergener.
Håndhævelsen af kosmetikforordningen sker via kemikalieloven, herunder
også online markedsføring. Reglerne gælder også for onlineindhold produ-
ceret af influencere, forudsat at influenceren er eller arbejder på vegne af
en økonomisk aktør, der er omfattet af kosmetikforordningen."
Med venlig hilsen
Morten Bødskov