Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. juni 2024
Besvarelse af spørgsmål 256 alm. del stillet af udvalget den 3. maj 2024
efter ønske fra Carl Valentin (SF).
Spørgsmål:
Er det i overensstemmelse med markedsføringslovens regler og god mar-
kedsføringsskik at markedsføre kosmetikprodukter til børn
–
f.eks. via in-
fluencere
–
og gælder det også, hvis produkterne indeholder allergener,
hormonforstyrrende stoffer eller anden farlig kemi, som børn kan være sær-
lig sårbare overfor?
Svar:
Det er vigtigt, at børn og unge kan færdes trygt og sikkert online, herunder
på sociale medier. Dette gælder ikke mindst i forhold til markedsføring af
produkter, der er uegnede til børn. Derfor er det positivt, at der findes en
række regler, der netop har til formål at beskytte børn og unge på området.
Der findes allerede i dag regler i markedsføringsloven, der skal sikre, at
erhvervsdrivende udviser god skik, og at den markedsføring, de anvender,
ikke er vildledende. Det vil ikke være i overensstemmelse med markedsfø-
ringslovens regler at markedsføre et ulovligt produkt.
Det følger desuden af markedsføringslovens § 3, stk. 2, at handelspraksis,
der er rettet mod børn og unge, skal være udformet med særlig hensyntagen
til børns og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske
sans. Bestemmelsen har til formål at beskytte børn og unge i forbindelse
med markedsføring rettet specielt mod denne målgruppe, da de er lettere at
påvirke og nemmere at præge end voksne. Bestemmelsen er udtryk for en
agtsomhedsnorm og for en generel skærpelse i forhold til de øvrige bestem-
melser i markedsføringsloven. Det er en konkret vurdering, hvornår en gi-
ven handelspraksis bevæger sig over grænsen for, hvad der er tilladt.
Det følger endvidere af markedsføringslovens § 11, stk. 2, at handelsprak-
sis rettet mod børn og unge under 18 år ikke må indeholde omtale af, bille-
der af eller henvisninger til produkter, der er uegnede til børn. Ved vurde-
ringen af, om et produkt er uegnet til børn og unge under 18 år, lægges der
først og fremmest vægt på, om produktet i henhold til lovgivningen kan
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk