Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2874859_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
28. maj 2024
Besvarelse af spørgsmål 251 alm. del. stillet af udvalget den 30. april
2024 efter ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren over for den parlamentariske arbejdsgruppe under Erhvervs-
udvalget redegøre for, om der er tale om dobbeltregulering ift. regulering
af regulatorisk forfald af kapitalinstrumenter, når området både reguleres i
CRR med en gradvis udfasning af instrumenterne i kapitalgrundlaget, før
instrumenterne reelt forfalder, og når der i Finanstilsynets solvensvejled-
ning samtidig stilles krav om, at institutter skal afsætte nok ekstra kapital
til at neutralisere effekten af det kommende års regulatoriske forfald af ka-
pitalgrundlagsinstrumenter, hvilket betyder at man fremskynder den lov-
fastsatte gradvise udfasning af instrumenterne i kapitalgrundlaget med et
år?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, som har oplyst følgende:
”Det lægges til grund, at spørgsmålet
vedrører kreditinstitutters supple-
rende kapitalinstrumenter (såkaldt Tier 2 kapital). Supplerende kapitalin-
strumenter har en forfaldsdato, og kreditinstitutter, der anvender supple-
rende kapital som regulatorisk kapital, er derfor afhængige af at kunne re-
finansiere instrumenterne, når de udløber. Det følger af kapitalkravsregu-
leringen (CRR), at kreditinstitutternes mulighed for at indregne supple-
rende kapitalinstrumenter til opfyldelse af deres regulatoriske kapitalkrav
nedvægtes lineært fem år før instrumentets forfald, sådan at fx 80 pct. kan
indregnes fire år før forfald etc.
CRR indebærer lovgivningsmæssigt bindende minimumskrav for institut-
terne, hvor brud på disse krav kan føre til, at instituttet må afvikles relativt
hurtigt. Kapitalkravsdirektivet (CRD), stiller herudover krav om et til-
strækkeligt kapitalgrundlag, der i supplement til kravene i CRR også skal
dække øvrige risici.
Hvis et institut vurderer, at en refinansiering ved regulatorisk forfald ikke
er mulig, og instituttets dækning af kapitalkrav er afhængig heraf, er situ-
ationen så alvorlig, at indgriben er nødvendig så tidligt som muligt, så en
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 251: Spm., om der er tale om dobbeltregulering ift. regulering af regulatorisk forfald af kapitalinstrumenter, når området både reguleres i CRR med en gradvis udfasning af instrumenterne i kapitalgrundlaget
2/2
afvikling af instituttet om muligt kan undgås. Vejledning om tilstrækkeligt
kapitalgrundlag (solvensvejledningen) tilsiger derfor, at institutterne re-
serverer kapital til at dække regulatorisk forfald, der sker inden for det
kommende år. Dermed bliver det tydeligt for instituttet, at der er behov for
tidligt at iværksætte tiltag, der understøtter instituttets fortsatte solvens.
Hvis det omvendt vurderes, at instituttet ikke vil have udfordringer med at
tiltrække investorer til ny kapital, og refinansieringsrisikoen derfor ikke
vurderes at være til stede, forventes eller kræves der ikke en reservation.
I praksis refinansierer institutterne de pågældende kapitalinstrumenter, in-
den det regulatoriske forfald, dvs. konkret inden nedvægtningen starter, og
investorerne har også forventning herom. Hvis et institut ikke indfrier ka-
pitalinstrumenter ved regulatorisk forfald, vil det i markedet blive opfattet
som et dårligt signal, og instituttet kan blive stigmatiseret og fremover have
svært ved at udstede nye kapitalinstrumenter.
I år har institutterne i praksis ikke haft udfordringer med at refinansiere
kapitalinstrumenterne, og institutter har derfor typisk ikke skulle reservere
kapital til dækning af regulatorisk forfald. Det skyldes, at markedet for ka-
pitaludstedelser har været tilgængeligt og likvidt, hvilket har været tilfæl-
det de seneste mange år. Men under den finansielle krise blev mulighederne
for udstedelse af kapitalinstrumenter væsentligt indsnævret, og mange in-
stitutter kunne ikke refinansiere kapital med regulatorisk forfald.
Der er således ikke tale om dobbeltregulering, men en reservation i tilfælde
af refinansieringsudfordringer.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov