Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2870728_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 1527
Doknr.
80477
Dato
21-05-2024
Svar på spørgsmål fra Hans Andersen (V) stillet den 30. april 2024.
Spørgsmål nr. 250:
”Vil
ministeren over for den parlamentariske arbejdsgruppe under Erhvervsudvalget om admi-
nistrative byrder redegøre for, hvordan fokus på at minimere administrative byrder for speci-
elt små og mellemstore virksomheder indgår i planlægningen og tilrettelæggelsen af Dan-
marks Statistiks undersøgelser, og vil ministeren undersøge, om der kan indhentes brugbare
erfaringer fra andre lande ift. at minimere de administrative byrder, når små og mellemstore
virksomheder skal bidrage til undersøgelser, som dem Danmarks Statistik foretager?”
Svar:
Jeg har indhentet svar fra Danmarks Statistik, som oplyser mig følgende:
”I henhold til EU-lovgivning
skal alle EU-lande udarbejde sammenlignelig statistik om er-
hvervslivet. Lovgivningen fastsætter krav til statistikkens indhold, kvalitet og dækning ift.
brancher, størrelsesgrupper mm. Som national statistikmyndighed skal Danmarks Statistik
producere officiel statistik i henhold til europæisk og national lov samt prioriterede brugerbe-
hov. Danmarks Statistik udarbejder p.t. ca. 65 lovbestemte erhvervsstatistikker - heraf ca. 55
iht. EU-lovgivning og ca. 10 iht. nationale behov.
Alle lovpligtige dataindsamlinger skal godkendes af Danmarks Statistiks bestyrelse efter forud-
gående høring af repræsentanter for statistikbrugere og dataleverandører i Danmarks Stati-
stiks rådgivende udvalg for erhvervsdataindsamling.
I 2023 blev ca. 50.000 af de i alt ca. 410.000 aktive private virksomheder i Danmark pålagt at
indberette oplysninger til Danmarks Statistik. Ca. 360.000 virksomheder (ca. 88 pct.) blev fri-
holdt for indberetning. De mindste virksomheder, der typisk har mindre aktivitet og færre ad-
ministrative ressourcer, friholdes fra indberetning i det omfang, det er muligt
under hensyn
til lovgivning og krav om kvalitet og dækning.
For at sikre fordeling af indberetningsbyrde i forhold til størrelse har Danmarks Statistik fast-
sat grænser for, hvor mange statistikker virksomheder i forskellige størrelsesgrupper kan på-
lægges at indberette til: Virksomheder med henholdsvis 0-9, 10-19 og 20-49 ansatte (fuldtids-
årsværk eller tilsvarende omsætning) kan maksimalt udtages til henholdsvis 3, 6 og 9 lovplig-
tige statistikker pr. år. I gennemsnit udtages virksomheder med henholdsvis 0-9, 10-19, 20-49
og 50+ ansatte til henholdsvis 0,1; 1,4; 2,2 og 4,1 statistikker pr. år.
Danmarks Statistik henter så mange oplysninger som muligt i administrative registre og fra
centrale dataleverandører og anmoder kun om nødvendige oplysninger fra virksomheder,
hvis de ikke kan findes fra anden kilde. En række statistikker udarbejdes på baggrund af data
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om, hvordan fokus på at minimere administrative byrder for specielt små og mellemstore virksomheder indgår i planlægningen og tilrettelæggelsen af Danmarks Statistiks undersøgelser
2870728_0002.png
fra dataindsamlinger blandt større virksomheder, mens databehov vedr. mindre virksomhe-
der dækkes via registerdata.
Den enkelte virksomhed anmodes om så få oplysninger som muligt i forhold til at sikre dæk-
kende statistik. Antal spørgsmål i de digitale indtastningsløsninger tilpasses automatisk i for-
hold til den enkelte virksomheds aktiviteter. Hvis en virksomhed fx svarer ”Nej” til e-handel
eller forskningsaktiviteter, så skjules yderligere spørgsmål om e-handel eller forskningsaktivi-
teter automatisk for den pågældende virksomhed. Dermed svarer mindre virksomheder med
færre aktiviteter typisk på færre spørgsmål.
Ud fra virksomhedernes typiske selvoplyste tidsforbrug på deres indberetninger er erhvervsli-
vets samlede omkostninger i 2023 opgjort til ca. 65 mio. kr. Siden 2020 er de opgjorte om-
kostninger reduceret med ca. 10 pct. Reduktionen er primært sket gennem en fritagelse af de
mindste importører fra indberetning af varehandel med andre EU-lande.
Danmarks Statistiks dataindsamling fra virksomheder har en høj digitaliseringsgrad ift. flere
europæiske statistikbureauer. Dynamiske, digitale indberetningsløsninger sikrer, at små og
mellemstore danske virksomheder generelt skal indberette færre oplysninger end større virk-
somheder med flere aktiviteter. Danmarks Statistiks adgang til centrale registre med aktuelle
oplysninger om danske virksomheders beskæftigelse, omsætning mm. sikrer, at der kan udar-
bejdes dækkende statistik på baggrund af små optimerede stikprøver.
Danmarks Statistik indhenter løbende erfaringer og inspiration til byrdeminimerende dataind-
samling fra andre statistikbureauer
primært i de nordiske lande samt Tyskland og Holland.
Danmarks Statistik arbejder også aktivt for byrdeminimerende regulering i relevante natio-
nale og internationale fora:
Danmarks Statistik henter mange oplysninger i administrative registre og anmoder
kun om oplysninger fra virksomheder, hvis de ikke kan findes fra en anden kilde.
Danske virksomheder indberetter derfor relativt få oplysninger sammenlignet med
virksomheder i mange andre EU-lande med mere begrænset adgang til registerdata.
Danmarks Statistik samarbejder med statistikbureauer fra andre EU-lande i en lang
række arbejdsgrupper og task forces i det Europæiske Statistiske System (ESSC) om-
kring lovforberedelse og statistikproduktion. Danmark arbejder generelt for byrdemi-
nimerende lovgivning med fokus på output-regulering frem for input-regulering, så
Danmarks Statistik kan anvende så mange data som muligt fra centrale registre -
frem for via dataindsamling direkte fra virksomheder.
I regi af Styregruppe for strategisk udvikling under Eurostats Business Statistics Direc-
tors' Group (BSDG SDG) arbejder Danmarks Statistik på tidlig interessevaretagelse i
det lovgivende arbejde om europæisk erhvervsstatistik, herunder minimering af ind-
holdskrav og sikring af, at forordningsbestemt statistik både dækker nationale og in-
ternationale statistikbehov.
Lovpligtig indberetning fra virksomheder i henhold til Lov om Danmarks Statistik sik-
rer høj dækning, så stikprøverne kan holdes små - uden kompromitteret kvalitet.
Danmarks Statistik samarbejder med en række statistikbureauer i EU om udvikling af
brugervenlige digitale indberetningsløsninger til virksomhedsindberetning.
Integration til fællesoffentlig digital infrastruktur - som fx MitID og MitVirk - sikrer, at
danske virksomheder kan foretage sikre digitale indberetninger til Danmarks Statistik
og andre offentlige myndigheder via samme platforme og med samme rettighedsad-
ministration.”
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2