Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2909539_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
24. september 2024
Besvarelse af spørgsmål 244 alm. del stillet af udvalget den 17 april
2024 efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål:
Erhvervsudvalget har nedsat en parlamentarisk arbejdsgruppe, jf. ERU
alm. del bilag 25, der skal undersøge mulighederne for at reducere de ad-
ministrative byrder som erhvervslivet er pålagt. I den forbindelse har der
været en offentlig høring, hvor interessenter har kunnet give arbejdsgrup-
pen eksempler på administrative byrder, som erhvervslivet oplever som
unødige, jf. ERU alm. del bilag 100. Erhvervsministeriet har modtaget hø-
ringsbrevet. Vil ministeren ift. de initiativer, der er nævnt under Erhvervs-
ministeriet i ERU alm. del - bilag 189 (internt bilag) redegøre for følgende
i tabelform:
Hvorfor den pågældende regel/krav eksisterer?
Hvad det ville kræve at imødekomme initiativet ift. lovgivning, økonomi,
miljø, administration mv. og hvilke evt. konsekvenser det ville medføre?
Hvad ministerens holdning er ift. at imødekomme initiativet?
Og vil ministeren i de tilfælde, hvor vurderingen fra høringsparterne er,
at der er tale om overimplementering af EU-regulering, redegøre for, om
ministeren er enig i vurderingen og i så fald, om overimplementeringen er
sket bevidst og med hvilke argumenter?
Svar:
Dansk erhvervsliv står i en tid, hvor verden forandrer sig med globale
spændinger, pres på forsyningskæder, teknologiske kapløb og grøn omstil-
ling. Derfor er der behov for, at danske virksomheder har gode rammevil-
kår.
Regeringen arbejder løbende med at reducere administrative byrder for er-
hvervslivet. Det kommer eksempelvis til udtryk gennem den tidlige inte-
ressevaretagelse i Bruxelles, hvor der arbejdes på at fjerne unødvendig og
duplikerende regulering samt at skabe klare, ensartede og fælles standarder
for udveksling af virksomhedsdata i EU-lovgivning.
Med Automatisk Erhvervsrapportering arbejdes der på at digitalisere og
automatisere virksomhedernes rapporteringsforpligtelser mv. Første skridt
blev taget med den ny bogføringslov fra 2022, som vil give virksomhederne
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm., om at redegøre for de initiativer, der er nævnt under ERU alm. del - bilag 189
2/2
en effektiviseringsgevinst på næsten 3 mia. kr. årligt. Der arbejdes videre
med indsatsen for digital understøttelse af virksomhedernes bæredygtig-
hedsrapportering og Automatisk Erhvervsrapportering, hvor der forventes
yderligere lettelser for virksomhederne i milliardklassen.
Derudover har regeringen valgt at videreføre Erhvervslivets EU- og Regel-
forum, som løbende udarbejder anbefalinger til regeringen om, hvordan re-
guleringen kan gøres mindre byrdefuld for virksomhederne. Siden 2012 er
der sendt ca. 1.000 anbefalinger til regeringen, hvoraf regeringen har fulgt
ca. 75 pct. helt eller delvist. Derudover redegør regeringen årligt for udvik-
lingen i nye byrder og lettelser for dansk erhvervsliv ved Redegørelsen om
bedre regulering for erhvervslivet.
Der henvises til vedlagte bilag 1 for besvarelse af de enkelte forslag.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov