Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2867440_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Erhvervsudvalg
Dato: 15-05-2024
Enhed: Lægemidler
Sagsbeh: LBJE
Sagsnr.:2024 - 5650
Dok. nr.: 149108
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 242 (Alm. del), som Folketingets
Erhvervsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 17. april 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 242:
”Erhvervsudvalget
har nedsat en parlamentarisk arbejdsgruppe, jf. ERU alm. del
bilag 25, der skal undersøge mulighederne for at reducere de administrative byrder,
som erhvervslivet er pålagt. I den forbindelse har der været en offentlig høring, hvor
interessenter har kunnet give arbejdsgruppen eksempler på administrative byrder,
som erhvervslivet oplever som unødige, jf. ERU alm. del bilag 100.
Vil ministeren ift. de initiativer, der er nævnt under Indenrigs- og
Sundhedsministeriets ministerium i ERU alm. del - bilag 189 (internt bilag) redegøre
for følgende i tabelform:
-
Hvorfor den pågældende regel/krav eksisterer?
-
Hvad det ville kræve at imødekomme initiativet ift. lovgivning, økonomi,
miljø, administration mv. og hvilke evt. konsekvenser det ville medføre?
-
Hvad ministerens holdning er ift. at imødekomme initiativet?
-
Og vil ministeren i de tilfælde, hvor vurderingen fra høringsparterne er, at
der er tale om overimplementering af EU-regulering, redegøre for, om
ministeren er enig i vurderingen og i så fald, om overimplementeringen er
sket bevidst og med hvilke argumenter?”
Svar:
Det er regeringens ambition at arbejde aktivt for at mindske mængden af byrder på
erhvervslivet. Som indenrigs- og sundhedsminister ligger det mig også meget på sinde
at sikre, at virksomheder ikke møder unødige administrative byrder på
sundhedsområdet.
Spørgsmål
Hvorfor den pågældende
regel/krav eksisterer?
Svar
Reglerne for forhandling af
håndkøbslægemidler uden for apotek er
fastsat for at sikre, at borgere har mulighed
for at købe håndkøbslægemidler uden for
apotekerne. Det indgår i reglerne, at
forhandlere som minimum skal tilbyde et
basissortiment bestående af seks typer
håndkøbslægemidler. Denne bestemmelse
sikrer, at borgere har adgang til almindelige
håndkøbslægemidler uanset hvor i landet de
bor, hos hvilken forhandler de befinder sig
og om behovet for behandling opstår uden
for apotekernes åbningstider.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm., om at redegøre for de initiativer, der er nævnt under ERU alm. del - bilag 189
2867440_0002.png
Hvad det ville kræve at
imødekomme initiativet ift.
lovgivning, økonomi, miljø,
administration mv. og hvilke evt.
konsekvenser det ville medføre?
Hvad ministerens holdning er ift. at
imødekomme initiativet?
Det er naturligvis væsentligt, at kravet om
basissortiment ikke er mere omfattende end
nødvendigt, og at det ikke medfører, at
forhandlere ikke har mulighed for at udbyde
det, der efterspørges. Der er derfor lagt
vægt på, at basissortimentet kun inkluderer
de mest basale håndkøbslægemidler, såsom
smertestillende tabletter, der efterspørges
og anvendes overalt i Danmark.
Hvis reglerne ønskes forenklet vil det kræve
en ændring af bekendtgørelsen om
forhandling af håndkøbslægemidler uden
for apotek.
De Samvirkende Købmænd italesætter i
deres høringssvar, at der både er endnu
mere potentiale for salg af
håndkøbsmedicin i detailhandlen, og at
kravet om at føre et basissortiment bør
afskaffes.
Som indenrigs- og sundhedsminister mener
jeg, at vi skal finde den rette balance
mellem hensynet til at sikre
tilgængeligheden af basale
håndkøbslægemidler på tværs af Danmark
og hensynet til detailhandlens ønske om et
passende sortiment.
Jeg hører gerne fra parterne, hvis de har
konkrete ønsker til ændringer hvad angår
basissortimentet.
Der er tale om en national bekendtgørelse,
og ikke EU-regulering.
Og vil ministeren i de tilfælde, hvor
vurderingen fra høringsparterne er,
at der er tale om
overimplementering af EU-
regulering, redegøre for, om
ministeren er enig i vurderingen og
i så fald, om overimplementeringen
er sket bevidst og med hvilke
argumenter?
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2