Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2866738_0001.png
Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 240
Offentligt
Ministeren
Erhvervsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Erhvervsudvalget har den 17. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 240 (alm. del)
efter ønske fra Hans Andersen (V) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 240:
Erhvervsudvalget har nedsat en parlamentarisk arbejdsgruppe, jf. ERU alm. del
bilag 25, der skal undersøge mulighederne for at reducere de administrative byrder,
som erhvervslivet er pålagt. I den forbindelse har der været en offentlig høring,
hvor interessenter har kunnet give arbejdsgruppen eksempler på administrative
byrder, som erhvervslivet oplever som unødige, jf. ERU alm. del bilag 100. Vil mini-
steren ift. de initiativer, der er nævnt under Udlændinge- og Integrationsministeri-
ets ministerium i ERU alm. del - bilag 189 (internt bilag) redegøre for følgende i
tabelform:
Hvorfor den pågældende regel/krav eksisterer?
Hvad det ville kræve at imødekomme initiativet ift. lovgivning, økonomi, miljø,
administration mv. og hvilke evt. konsekvenser det ville medføre?
Hvad ministerens holdning er ift. at imødekomme initiativet?
Og vil ministeren i de tilfælde, hvor vurderingen fra høringsparterne er, at der er
tale om overimplementering af EU-regulering, redegøre for, om ministeren er enig
i vurderingen og i så fald, om overimplementeringen er sket bevidst og med hvilke
argumenter?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V). Svar bedes sendt elektro-
nisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
Svar:
Det fremgår af Dansk Arbejdsgiverforenings (DA) høringssvar af 17. november 2023
vedrørende nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe under Erhvervsudval-
get om at reducere administrative byrder, at DA bl.a. foreslår
følgende: ”Fjern kra-
vet om, at udbetaling af løn til en udlænding, der gives opholdstilladelse efter stk.
2, nr. 1-4, 7, 9 eller 11-14, skal ske til en dansk bankkonto. (Udlændingeloven, § 9
a, stk. 25)”.
Der henvises til ERU (alm. del) bilag 100.
Det lægges til grund, at spørgeren henviser til dette forslag.
8. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 5949
2681769
Side
1/3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm., om at redegøre for de initiativer, der er nævnt under ERU alm. del - bilag 189
2866738_0002.png
Kravet om dansk bankkonto er indeholdt i udlændingelovens § 9 a, stk. 25, og inde-
bærer, at udbetaling af løn til en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse hos en arbejdsgiver i Danmark, skal ske til en dansk bank-
konto. Udlændingen har som udgangspunkt en frist på 90 dage til at oprette en
dansk bankkonto.
Hvorfor den på-
gældende
re-
gel/krav eksiste-
rer?
Bankkontokravet blev oprindeligt indført i forlængelse af indførel-
sen af beløbsordningen, og kravet gjaldt alene for denne ordning.
Ved lov nr. 2194 af 29. december 2020 blev bankkontokravet ud-
videt til at gælde for samtlige erhvervsordninger. Samtidig blev der
indført en række andre kontrolinitiativer, der skulle bidrage til at
styrke Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
(SIRI) kontrolmuligheder.
Formålet med at udvide bankkontokravet var at styrke
SIRI’s
mu-
ligheder for at kontrollere, om en udenlandsk arbejdstager rent
faktisk får den løn, som fremgår af ansættelseskontrakten, og om
vedkommende ansættes på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår
for derved at beskytte det danske arbejdsmarked mod bl.a. social
dumping.
Hvad det ville
Det vil kræve ændring af udlændingeloven at afskaffe bankkonto-
kræve at imøde-
kravet.
komme initiati-
vet ift. lovgiv-
En afskaffelse af kravet vurderes ikke at påvirke SIRI’s sagsbehand-
ning, økonomi,
lingstid mærkbart. Derfor vurderes forslaget ikke at have væsent-
miljø, admini-
lige økonomiske konsekvenser for det offentlige eller erhvervsord-
stration mv. og
ningernes gebyrniveau.
hvilke evt. kon-
sekvenser det
Det vurderes ligeledes, at en afskaffelse vil medføre positive admi-
ville medføre?
nistrative konsekvenser for de udenlandske arbejdstagere, der er
omfattet af kravet.
Hvad ministe-
Regeringen ønsker at lette adgangen til udenlandsk arbejdskraft,
rens holdning er
så længe ledigheden er lav. Det skal ske under ordnede løn- og ar-
ift. at imøde-
bejdsvilkår, så der ikke opstår ubalance på det danske arbejdsmar-
komme initiati-
ked. Det er derfor vigtigt, at erhvervsordningerne er balancerede
vet?
på en måde, så de både understøtter virksomhederne i forhold til
at rekruttere den udenlandske arbejdskraft, de har brug for, og
samtidig bidrager til at sikre ordentlige vilkår på det danske ar-
bejdsmarked for udenlandske arbejdstagere.
Regeringen har i marts 2024 fremsat et lovforslag (L 147 af 20.
marts 2024), der skal justere visse erhvervsordninger for at gøre
det mere enkelt for virksomheder i Danmark at benytte erhvervs-
ordningerne til at rekruttere udenlandsk arbejdskraft.
Lovforslaget indeholder bl.a. forslag om ophævelse af kravet om
dansk bankkonto for visse erhvervsordninger, således at udlæn-
dinge med opholdstilladelse efter forskerordningen eller efter fast
Side
2/3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm., om at redegøre for de initiativer, der er nævnt under ERU alm. del - bilag 189
2866738_0003.png
track-ordningens almindelige beløbsspor, forskerspor, korttids-
spor eller uddannelsesspor undtages fra kravet.
SIRI’s kontrolindsatser viser, at der generelt er en høj regelefterle-
velse på erhvervsområdet samlet set, og at der er en særlig høj
regelefterlevelse på de ordninger, der undtages fra kravet. Erfarin-
gerne har med andre ord vist, at der ikke er behov for at opret-
holde bankkontokravet for disse ordninger, og kravet om en dansk
bankkonto foreslås derfor med lovforslaget ophævet for de ord-
ninger, hvor det ikke er nødvendigt, således at der er balance imel-
lem hensynet til at forebygge snyd og misbrug og de administra-
tive byrder for virksomheder og udlændinge, som ansøger om op-
holdstilladelse efter erhvervsordningerne.
Lovforslaget indeholder også forslag om at forlænge den eksiste-
rende tidsfrist for at oprette en dansk bankkonto for de øvrige er-
hvervsordninger fra 90 dage til 180 dage.
Der er ikke aktuelle planer om yderligere ændringer af bankkonto-
kravet.
Vil ministeren i
Der er ikke tale om overimplementering af EU-regulering.
de tilfælde, hvor
vurderingen fra
høringsparterne
er, at der er tale
om overimple-
mentering
af
EU-regulering,
redegøre
for,
om ministeren
er enig i vurde-
ringen og i så
fald, om overim-
plementeringen
er sket bevidst
og med hvilke
argumenter?
Kaare Dybvad Bek
/
Charlotte Barslev
Side
3/3