Folketingets Erhvervsudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2024 - 1270
Doknr.
77774
Dato
14-05-2024
Svar på spørgsmål fra Hans Andersen (V) stillet den 17. april 2024.
Spørgsmål nr.241:
”Erhvervsudvalget
har nedsat en parlamentarisk arbejdsgruppe, jf. ERU alm. del
–
bilag 25,
der skal undersøge mulighederne for at reducere de administrative byrder, som erhvervslivet
er pålagt. I den forbindelse har der været en offentlig høring, hvor interessenter har kunnet
give arbejdsgruppen eksempler på administrative byrder, som erhvervslivet oplever som unø-
dige, jf. ERU alm. del bilag 100.
Vil ministeren ift. de initiativer, der er nævnt under Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets
ministerium i ERU alm. del - bilag 189 (internt bilag) redegøre for følgende i tabelform:
–
–
–
–
Hvorfor den pågældende regel/krav eksisterer?
Hvad det ville kræve at imødekomme initiativet ift. lovgivning, økonomi, miljø, admi-
nistration mv. og hvilke evt. konsekvenser det ville medføre?
Hvad ministerens holdning er ift. at imødekomme initiativet?
Og vil ministeren i de tilfælde, hvor vurderingen fra høringsparterne er, at der er tale
om overimplementering af EU-regulering, redegøre for, om ministeren er enig i vur-
deringen og i så fald, om overimplementeringen er sket bevidst og med hvilke argu-
menter?”
Svar:
I høringssvaret fra SMVdanmark er følgende fremført:
”Flere
virksomheder mangler desperat arbejdskraft, hvorfor flere har søgt og ansat uden-
landsk arbejdskraft. Det er dog ikke uden udfordringer at have udenlandsk arbejdskraft.
En af udfordringerne er, at banker ikke vil oprette en bankkonto, hvis den udenlandske medar-
bejder ikke har MitID, mens Borgerservice ikke vil oprette en bankkonto, hvis der ikke forelig-
ger lønsedler eller andet bevis på arbejde.
Flere melder også, at Borgerservice har krævet yderligere dokumentation som fx lejekontrakt
for at kunne hjælpe den udenlandske medarbejder med at få et MitID.”.
SMVdanmark foreslår at forenkle reglerne for ansættelse af udenlandsk arbejdskraft, herved
med at ”ensarte
kravene på tværs af offentlige myndigheder og banker for, hvad der er den
tilstrækkelige dokumentation for at kunne få MitID og en bankkonto.”
Til besvarelsen har Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet indhentet bidrag fra Erhvervsmi-
nisteriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet.