Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2865253_0001.png
Erhvervsudvalget
Christiansborg
Svar på ERU alm. del
spørgsmål 238
I brev af 17. april 2024 har udvalget efter ønske fra Hans Andersen (V) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 238:
Erhvervsudvalget har nedsat en parlamentarisk arbejdsgruppe, jf. ERU alm.
del
bilag 25, der skal undersøge mulighederne for at reducere de admi-
nistrative byrder, som erhvervslivet er pålagt. I den forbindelse har der væ-
ret en offentlig høring, hvor interessenter har kunnet give arbejdsgruppen
eksempler på administrative byrder, som erhvervslivet oplever som unø-
dige, jf. ERU alm. del bilag 100.
Vil ministeren ift. de initiativer, der er nævnt under Børne- og Under-
visningsministeriets ministerium i ERU alm. del - bilag 189 (internt bilag)
redegøre for følgende i tabelform:
Hvorfor den pågældende regel/krav eksisterer?
Hvad det ville kræve at imødekomme initiativet ift. lovgivning,
økonomi, miljø, administration mv. og hvilke evt. konsekvenser det
ville medføre?
Hvad ministerens holdning er ift. at imødekomme initiativet?
Og vil ministeren i de tilfælde, hvor vurderingen fra høringspar-
terne er, at der er tale om overimplementering af EU-regulering,
redegøre for, om ministeren er enig i vurderingen og i så fald, om
overimplementeringen er sket bevidst og med hvilke argumenter?
Børne- og Undervisningsministeriet
13. maj 2024
Sagsnr.: 24/14044
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm., om at redegøre for de initiativer, der er nævnt under ERU alm. del - bilag 189
2865253_0002.png
Svar:
Svar på de første tre spørgsmål ses i nedenstående tabel. Der svares ikke
på spørgsmål fire om overimplementering af EU-regulering, da det ikke er
tilfældet for de tre krav.
Side 2/4
Regel/krav
Hvorfor eksisterer på-
gældende regel/krav?
Hvad det ville kræve at
imødekomme initiativet
ift. lovgivning, øko-
nomi, miljø, admini-
stration mv. og hvilke
evt. konsekvenser det
ville medføre?
Hvad ministerens hold-
ning er ift. at imøde-
komme initiativet?
Simplificere krav for at
blive fritaget fra Lære-
plads-AUB. Kravene
skal efterses, så det
bliver så ubureaukra-
tisk og gennemskue-
ligt for virksomheder
som muligt at søge om
fritagelse og blive fri-
taget, hvis det ikke har
været muligt at finde
en elev. (Dansk Ar-
bejdsgiverforening
s.5).
Fritagelsen eksisterer
for at sikre, at virksom-
heder, der ikke lever
op til deres måltal for
antal elever, de skal
ansætte, men som for-
gæves har slået en el-
ler flere uddannelses-
stillinger op, ikke ufor-
skyldt vil komme til at
betale merbidrag.
Kravet for at blive frita-
get er, at uddannelses-
stillingen har været
opslået i mindst 90
dage på læreplad-
sen.dk, hvor ingen
skole har henvist en
ansøger til stillingen,
der har bestået det re-
levante grundforløb.
Det vil kræve justering
af §21.b stk. 2 i LBK nr.
1075 af 10. august
2023.
En lempelse af kravet
vil resultere i, at der
bliver indbetalt mindre
merbidrag. Det vil be-
tyde, at virksomheder,
der overholder deres
måltal, vil modtage
mindre elevtilskud og
dermed svække mo-
dellens indbyggede in-
citament til at oprette
lærepladser.
Jeg forstår forslaget som
et ønske om lempe kra-
vene for at blive fritaget
fra betale merbidrag i
Læreplads-AUB.
Jeg er i udgangspunkt
ikke fortaler for at lempe
kravene, men jeg hører
meget gerne konkrete
forslag til, hvordan pro-
cessen for fritagelse af
merbidrag kan blive
mindre bureaukratisk for
virksomhederne.
Virksomheder skal ikke
være ansvarlige for at
opsige tidligt indgåede
uddannelsesaftaler
med elever på er-
hvervsuddannelser
(Dansk Arbejdsgiver-
forening s.6).
Med en uddannelses-
aftale forpligter virk-
somheden sig til at ud-
danne eleven, og ele-
ven forpligter sig til at
gennemføre uddannel-
sen. Uddannelsesafta-
len indgås skriftligt og
er bindende. En bin-
dende aftale kan ikke
ophæves ved passivitet
fra virksomhedens
side, men skal opsiges
skriftligt.
Det kræver ændring af
regler om ophævelse
af uddannelsesaftaler i
lov om erhvervsuddan-
nelser.
Hvis ikke virksomhe-
den giver besked til
eleven og skolen, stil-
les eleven ringere,
fordi eleven i en peri-
ode kan være uvi-
dende om, at uddan-
nelsesaftalen er ophæ-
vet, ligesom skolen
Jeg mener, at en uddan-
nelsesaftale fortsat bør
ophæves skriftligt.
Når virksomheden op-
hæver aftalen, får det af-
gørende betydning for
elevens muligheder for
at blive optaget i hoved-
forløbet. Jeg er derfor
optaget af, at virksom-
heden tager ansvaret for
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm., om at redegøre for de initiativer, der er nævnt under ERU alm. del - bilag 189
2865253_0003.png
ikke altid vil kunne op-
fylde sin forpligtelse til
at give eleven den
rette vejledning og bi-
stand til fortsat lære-
pladssøgning.
at ophæve uddannelses-
Side 3/4
aftalen i de tilfælde, som
DA nævner.
Desuden er jeg optaget
af, at eleven hjælpes
hurtigst mulig videre i
sin uddannelse, når en
uddannelsesaftale bliver
ophævet. Automatisk
bortfald af en uddannel-
sesaftale vil ikke sikre, at
der går besked til eleven
og skolen, så der bliver
fulgt op på eleven.
Det skal udelukkende
være muligt for elever
at angive sig som læ-
repladssøgende inden
for uddannelser, som
de har adgang til på
lærepladsen.dk (Dansk
Arbejdsgiverforening
s.5).
Der er krav til elever
om at være fagligt mo-
bile for at få besat le-
dige lærepladser i alle
uddannelser.
Kravet til faglig mobili-
tet varierer efter, hvor
eleven er i uddannel-
sesforløbet.
Det er et krav til en
elev, der ønsker at
kunne optages i skole-
oplæring, at eleven har
søgt om læreplads i
andre relevante ud-
dannelser, hvor der er
plads, og at eleven kan
dokumentere det over
for skolen via Lære-
pladsen.dk. Kravet skal
være opfyldt i perio-
den, der ligger imellem
afslutningen af grund-
forløbet og optagel-
sestidspunktet i skole-
oplæring, jf. §126 i be-
kendtgørelse om er-
hvervsuddannelser.
Kravet er ikke afgræn-
set til uddannelser,
hvor eleven opfylder
I sommeren 2023 blev
kravet om, at elever
skal have tre lære-
pladsønsker på Lære-
pladsen.dk ændret, så-
ledes at eleverne nu
kun kræves minimum
ét lærepladsønske.
Mange elever har fort-
sat tre lærepladsøn-
sker, hvilket tyder på,
at der er behov for at
skabe opmærksomhed
om ændringen blandt
skoler og elever. Æn-
dringen giver anled-
ning til, at elever kun
angiver det/de lære-
pladsønske(r), som de
reelt søger læreplads
indenfor, hvorfor det
forventes, at virksom-
heders fremsøgninger
af lærepladssøgende
elever inden for en be-
stemt uddannelse bli-
ver mere retvisende.
På den baggrund vur-
deres det, at behovet
bag initiativet
langt
hen af vejen
kan
imødekommes ved, at
der iværksættes en
Jeg er enig i, at virksom-
heders fremsøgning af
lærepladssøgende på
Lærepladsen.dk skal
være retvisende og kun
vise aktivt lærepladssø-
gende elever. Jeg vil
derfor bede Styrelsen
for Undervisning og
Kvalitet iværksætte en
vejledningsindsats over
for skolerne, så vi sikrer,
at de er klar over, at ele-
ver kun skal have mini-
mum ét lærepladsønske
på Lærepladsen.dk.
Det bemærkes, at DA’s
fokus er på at systemud-
vikle Lærepladsen.dk, så
elever kun kan angive
sig som lærepladssø-
gende inden for uddan-
nelser, som deres
grundforløb giver ad-
gang til.
Hvis DA’s initiativ skal
imødekommes, bør der
samtidigt gennemføres
en vurdering af, om kra-
vene til en elevs ansøg-
ning om lærepladser
også bør ændres (§ 126),
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm., om at redegøre for de initiativer, der er nævnt under ERU alm. del - bilag 189
2865253_0004.png
de faglige krav for at få
en læreplads (over-
gangskrav) jf. også §
126, stk. 2 nr. 3 sam-
menholdt med nr. 1.
vejledningsindsats
over for skolerne om
bekendtgørelsesæn-
dringen.
Såfremt initiativet øn-
skes gennemført, kræ-
ver det systemudvik-
ling på Lærepladsen.dk
samt afklaring af tilve-
jebringelse af data-
grundlag, for at under-
støtte, at Læreplad-
sen.dk kun skal give
eleverne adgang til at
angive lærepladsøn-
sker på den eller de
uddannelse(r), som
elevernes grundforløb
giver adgang til.
Systemudviklingen for-
ventes at indebære
udgifter for mellem 1-
5 mio. kr.
så eleven, der ønsker
adgang til skoleoplæ-
Side 4/4
ring, ikke skal søge lære-
pladser i andre relevante
uddannelser, hvor der er
plads. Dette krav er ikke
afgrænset til uddannel-
ser, som elevens grund-
forløb giver adgang til.
Jeg vurderer, at der skal
være en logisk overens-
stemmelse mellem kra-
vene til elevernes faglige
mobilitet mellem ud-
dannelser og elevernes
muligheder for at kunne
registre sig som lære-
pladssøgende inden for
uddannelserne på Lære-
pladsen.dk.
Jeg er åben for en drøf-
telse med arbejdsmarke-
dets parter om, hvorvidt
kravene til elevernes
faglige mobilitet bør
lempes (§ 126). Jeg er
dog ikke sikker på, at
det er den rette løsning,
at udelukke elever i at
kunne angive sig som
lærepladssøgende inden
for uddannelser, som
deres grundforløb ikke
giver adgang til, som DA
foreslår.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye