Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2867303_0001.png
Cirkulær økonomi
J.nr. 2024 - 4331
Ref. MTH
Den 7. maj 2024
Skema over Miljøministeriets redegørelse vedrørende initiativer, der er nævnt under Miljøministeriets
ministerium i ERU alm. del - bilag 189 (internt bilag)
Forslag
Hvorfor den pågældende
regel/krav eksisterer?
Hvad det ville kræve at
imødekomme initiativet ift.
lovgivning, økonomi,
miljø, administration mv.
og hvilke evt.
konsekvenser det ville
medføre?
Hvad ministerens
holdning er ift. at
imødekomme initiativet?
Og vil ministeren i de
tilfælde, hvor
vurderingen fra
høringsparterne er, at
der er tale om
overimplementering af
EU-regulering, redegøre
for, om ministeren er
enig i vurderingen og i
så fald, om
overimplementeringen er
sket bevidst og med
hvilke argumenter?
Vurderes ikke at være
relevant for forslaget, da
implementeringen ikke er
sket endnu.
EU’s
reviderede PRTR-
regulering (omdøbt til
Industriel
Emissionsportal) vil øge
de administrative
byrder for
fødevareindustrien. Den
danske implementering
bør benytte
PRTR indberetning fra
visse virksomheder er
direkte gældende jf. E-
PRTR forordningen og
PRTR-bekendtgørelsen. I
april 2024 er der vedtaget
en revision af E-PRTR-
forordningen, som hedder:
Industrial Emission Portal
(IEP), som vil medføre krav
Under forhandlingerne
arbejdede Danmark aktivt
for at nedbringe mængden
af administrative byrder.
I den nye IEP forordning vil
der konkret være mulighed
for, at medlemsstaterne kan
indberette på vegne af
husdyrbrug og aquakultur,
I regeringsgrundlaget
fremgår det:
”have
fokus
på at undgå utilsigtet
overimplementering af EU
regler…
et systematisk
fokus på implementering
af erhvervsrettet EU-
lovgivning, så vi undgår
unødigt restriktive regler
til skade for danske
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm., om at redegøre for de initiativer, der er nævnt under ERU alm. del - bilag 189
2867303_0002.png
alle muligheder for at
mindske de
administrative byrder
(Landbrug og
Fødevarer s. 7).
til registrering af flere data
fra 1. januar 2027 med
efterfølgende indberetning
pr. 1 januar 2028.
såfremt det antages, at
denne gruppe af
virksomheder ”mangler
de
nødvendige ressourcer”
til
at indberette udledninger.
Miljøstyrelsen vil undersøge
de konkrete og praktiske
muligheder for, at der kan
foretages en sådan
indrapportering.
Miljøstyrelsen vil tage
kontakt til Landbrug og
Fødevarer for en drøftelse.
Lignende tiltag eksisterer
dog allerede i forordningen.
Miljøstyrelsen har således i
mange år anvendt
eksisterende data fra
”Landbrugsindberetning”
som basis for beregning af
udledning af ammoniak fra
staldanlæg på større
husdyrbrug.
virksomheder og
arbejdspladser.”
Miljøministeriet vil i
implementeringsprocessen
derfor arbejde for at
mindske administrative
byrder med særligt fokus
på at undgå dobbelt
indberetning og indførsel
af indberetning på vegne af
husdyrbrug og akvakultur.
Miljøstyrelsen har generelt
haft en god dialog med
Landbrug og Fødevarer
om indrapportering af
data. Eksempelvis er det,
eksisterende
indberetningssystem for
husdyrbrug blev etableret
efter drøftelser med
Landbrug og Fødevarer for
at sikre forbedret
indberetning af PRTR
data.
Miljøministeriet har ikke
planer om at ændre § 62,
da det vurderes, at begge
betingelserne i § 62 er
nødvendige for at sikre en
høj reel genanvendelse af
både glas og
plastemballager fra
Lave tidssvarende
regler for
affaldssortering
kræver
ændring af
affaldsbekendtgørelsens
§ 62. (De Samvirkende
Købmænd s. 27).
Jf. affaldsbekendtgørelsens
§ 60 skal affaldsprodu-
cerende virksomheder
sortere deres affald til
særskilt indsamling.
Formålet med § 62 er at
lette denne opgave for
virksomheder, der står med
De Samvirkende Købmænd
ønsker, at betingelsen i § 62,
om at madaffald i
glasemballage skal
forsorteres separat fra
madaffald i plastemballage,
skal fjernes. En
imødekommelse af
Vurderes ikke at være
relevant for forslaget.
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm., om at redegøre for de initiativer, der er nævnt under ERU alm. del - bilag 189
2867303_0003.png
fødevarer, der er blevet for
gamle. I stedet for at
emballagen skal tømmes
hos virksomheden kan
madaffald i
originalemballage, jf. § 62,
overdrages til en
behandlingsvirksomhed
under en række betingelser,
herunder at 1) både
madaffaldet og emballagen
genanvendes med en høj
reel genanvendelse, og 2)
madaffald i glasemballage
forsorteres separat fra
madaffald i plastemballage
(dvs. ikke blandes).
initiativet vil kræve en
ændring af affalds-
bekendtgørelsen. MIM
vurderer, at genanvendelse
af madaffald i glasemballage
i samme proces som
madaffald i plastemballage
(dvs. blandet sammen) vil
reducere
genanvendelsesprocenten
for begge emballagetyper og
derved gøre det sværere at
leve op til EU's
genanvendelsesmål.
madaffald i
originalemballage.
3