Cirkulær økonomi
J.nr. 2024 - 4331
Ref. MTH
Den 7. maj 2024
Skema over Miljøministeriets redegørelse vedrørende initiativer, der er nævnt under Miljøministeriets
ministerium i ERU alm. del - bilag 189 (internt bilag)
Forslag
Hvorfor den pågældende
regel/krav eksisterer?
Hvad det ville kræve at
imødekomme initiativet ift.
lovgivning, økonomi,
miljø, administration mv.
og hvilke evt.
konsekvenser det ville
medføre?
Hvad ministerens
holdning er ift. at
imødekomme initiativet?
Og vil ministeren i de
tilfælde, hvor
vurderingen fra
høringsparterne er, at
der er tale om
overimplementering af
EU-regulering, redegøre
for, om ministeren er
enig i vurderingen og i
så fald, om
overimplementeringen er
sket bevidst og med
hvilke argumenter?
Vurderes ikke at være
relevant for forslaget, da
implementeringen ikke er
sket endnu.
EU’s
reviderede PRTR-
regulering (omdøbt til
Industriel
Emissionsportal) vil øge
de administrative
byrder for
fødevareindustrien. Den
danske implementering
bør benytte
PRTR indberetning fra
visse virksomheder er
direkte gældende jf. E-
PRTR forordningen og
PRTR-bekendtgørelsen. I
april 2024 er der vedtaget
en revision af E-PRTR-
forordningen, som hedder:
Industrial Emission Portal
(IEP), som vil medføre krav
Under forhandlingerne
arbejdede Danmark aktivt
for at nedbringe mængden
af administrative byrder.
I den nye IEP forordning vil
der konkret være mulighed
for, at medlemsstaterne kan
indberette på vegne af
husdyrbrug og aquakultur,
I regeringsgrundlaget
fremgår det:
”have
fokus
på at undgå utilsigtet
overimplementering af EU
regler…
et systematisk
fokus på implementering
af erhvervsrettet EU-
lovgivning, så vi undgår
unødigt restriktive regler
til skade for danske
Miljøministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk