Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2885594_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 3053
24. juni 2024
Erhvervsudvalget har i brev af 17. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 236
(alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 236:
”Erhvervsudvalget
har nedsat en parlamentarisk arbejdsgruppe, jf. ERU alm. del
bilag 25, der skal undersøge mulighederne for at reducere de administrative byrder,
som erhvervslivet er pålagt. I den forbindelse har der været en offentlig høring,
hvor interessenter har kunnet give arbejdsgruppen eksempler på administrative byr-
der, som erhvervslivet oplever som unødige, jf. ERU alm. del bilag 100.
Vil ministeren ift. de initiativer, der er nævnt under Beskæftigelsesministeriets mi-
nisterium i ERU alm. del - bilag 189 (internt bilag) redegøre for følgende i tabel-
form:
Hvorfor den pågældende regel/krav eksisterer?
Hvad det ville kræve at imødekomme initiativet ift. lovgivning, økonomi, miljø,
administration mv. og hvilke evt. konsekvenser det ville medføre?
Hvad ministerens holdning er ift. at imødekomme initiativet?
Og vil ministeren i de tilfælde, hvor vurderingen fra høringsparterne er, at der er
tale om overimplementering af EU-regulering, redegøre for, om ministeren er enig
i vurderingen og i så fald, om overimplementeringen er sket bevidst og med hvilke
argumenter?”
Svar:
Som beskæftigelsesminister er jeg særligt optaget af, at det skal være trygt, sikkert
og sundt at gå på arbejde i Danmark. Ordnede forhold og fair konkurrence skal
være et grundvilkår på det danske arbejdsmarked. Det er til gavn for både lønmod-
tagere og de mange virksomheder, der spiller efter reglerne.
I forhold til det stillede spørgsmål, vil jeg fremhæve, at flere initiativer allerede
indgår i arbejde, der pågår på beskæftigelsesområdet (initiativ 4-7, 11 og 3), imens
andre har været behandlet tidligere (initiativ 1, 8, 9, 10 og 12), og at der er ulemper
for borgerne og omkostningsmæssige eller EU-retlige årsager til, at øvrige initiati-
ver (initiativ 2 og 13) ikke kan imødekommes.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 236: Spm., om at redegøre for de initiativer, der er nævnt under ERU alm. del - bilag 189
Igangværende arbejde
I den politiske arbejdsmiljøaftale fra 30. marts 2023
som er indgået mellem rege-
ringen (S, V og M) og SF, DD, LA, K, EL, RV, DF, ALT og NB
er det aftalt, at
Arbejdstilsynet skal udarbejde en langsigtet plan for regelforenkling, herunder bl.a.
på det kemiske område. Det betyder, at de initiativer, der hører til arbejdsmiljøom-
rådet (initiativ 4, 5, 6, 7 og 11, jf. ERU alm. del bilag 189), vil blive inddraget i
dette arbejde.
For så vidt angår initiativ nr. 3 om ferieloven, kan jeg oplyse, at der er igangsat et
analysearbejde, der skal undersøge mulighederne for at forenkle reglerne i ferielo-
ven, uden at rykke på den balance mellem arbejdsmarkedets parter, som udform-
ningen af ferieloven er udtryk for.
Tidligere adresserede initiativer
Flere af de øvrige initiativer, der er nævnt i udvalgsbilaget, har jeg tidligere adres-
seret i Beskæftigelsesudvalget.
Det er tilfældet med initiativ nr. 8, 9 og 10 vedrørende henholdsvis krav til optje-
ning af barselsdagpenge, udvidede muligheder for sygedagpengerefusion til ar-
bejdsgiverne og inklusionen af lærlinge og elever i barselsudligningsloven. Jeg kan
henvise til mit svar på BEU-spørgsmål nr. 184 (alm. del) af 30. april 2024, BEU-
spørgsmål nr. 246 (alm. del) af 22. juni 2023 og BEU-spørgsmål nr. 214 (alm. del)
af 9. juni 2023. Jeg har vedhæftet mine besvarelser af de tre BEU-spørgsmål til ud-
valgets orientering.
For så vidt angår initiativ nr. 12 om en simplere indberetning i NEM-refusion, kan
jeg oplyse, at systemet senest var i udbud i 2020, hvor it-løsningen gennemgik en
servicering og optimering med fokus på brugervenlighed og driftsstabilitet. Der har
derfor allerede været fokus på at forenkle løsningen og mindske de ressourcer, ar-
bejdsgiverne anvender herpå.
For så vidt angår initiativ nr. 1 om afskaffelse af G-dagene, kan jeg oplyse, at dette
senest er blevet drøftet af Dagpengekommissionen i oktober 2015, der ikke kunne
pege på en enklere administrativ model.
Øvrige initiativer
For så vidt angår initiativ nr. 2 om én indgang for virksomhederne i sygedagpenge-
sager, er det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at en imødekommelse af initiati-
vet vil være en ulempe for borgerne og kræve store administrative omkostninger
for kommunerne, bl.a. til koordination med den enkelte sygemeldtes bopælskom-
mune, som fortsat vil have ansvaret for opfølgning og indsats.
Endeligt kan jeg oplyse, at initiativ nr. 13 om registrering af lønmodtageres daglige
arbejdstid ikke vil kunne imødekommes inden for rammerne af EU-retten. Reg-
lerne om tidsregistrering, der træder i kraft den 1. juli 2024, er udtryk for mini-
mumsimplementering og kan ikke lempes yderligere.
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 236: Spm., om at redegøre for de initiativer, der er nævnt under ERU alm. del - bilag 189
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3