Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2885364_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
21. juni 2024
Besvarelse af spørgsmål 232 alm. del stillet af udvalget den 11. april
2024 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Hvordan anvender de danske myndigheder Digital Services Act til at
forhindre, at danske forbrugere får mulighed for at købe ulovlige og evt.
farlige produkter på TEMU? I forlængelse heraf, hvilke bestemmelser i
forordningen kan ministeren særligt pege på, som giver myndighederne
mulighed for at gribe ind overfor salg af ulovlige produkter fra sælgere
i tredjelande?
Svar:
Forbrugere skal kunne handle sikkert på internettet, når de handler på en
onlinemarkedsplads. Derfor er det positivt, at der med forordningen om
digitale tjenester (DSA) er indført en række nye regler, der bidrager til
at sikre dette.
Med DSA er der taget skridt til at sikre, at platformene hurtigt kan blive
gjort opmærksomme på evt. ulovlig information
hvorved de også kan
pålægges et ansvar for den formidlede information
idet brugere skal
have adgang til at anmelde eller klage over ulovligt indhold på platfor-
men. Derudover følger der af DSA en retlig forpligtelse for platforme til
at prioritere behandlingen af anmeldelser fra udpegede "pålidelige ind-
berettere", som har en særlig ekspertise og kompetence med hensyn til
at opdage, identificere og anmelde ulovligt indhold på nettet.
Det følger derudover af DSA, at en udbyder af en hostingtjeneste
fx
en onlinemarkeds plads
ikke pådrager sig ansvar for information lagret
på tjenesten på anmodning af en tjenestemodtager, hvis den ikke har
konkret kendskab til den ulovlige aktivitet eller det ulovlige indhold og
i øvrigt alene passivt videreformidler det pågældende indhold. Det be-
tyder omvendt, at udbyderen vil pådrage sig ansvar for ulovligt indhold,
hvis den ikke fra det øjeblik den får kendskab til det, straks tager skridt
til at fjerne det ulovlige indhold eller hindre adgangen hertil. Endvidere
har platformen et ansvar for indholdet, hvis den aktivt bidrager til at
fremme det.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om, hvordan de danske myndigheder anvender Digital Services Act til at forhindre, at danske forbrugere får mulighed for at købe ulovlige og evt. farlige produkter på TEMU
2/3
DSA fastsætter derudover en række nye forpligtelser for onlinemarkeds-
pladser. Det gælder fx forpligtelserne i forordningens artikel 30 om er-
hvervsdrivendes sporbarhed. Det følger bl.a. af bestemmelsen, at online-
markedspladser skal sikre, at erhvervsdrivende kun kan anvende online-
markedspladsen, hvis onlinemarkedspladsen har indhentet en række op-
lysninger fra den erhvervsdrivende. Det gælder bl.a. den erhvervsdriv-
endes kontaktoplysninger, identifikationsnummer, kontooplysninger
samt en selvcertificering fra den erhvervsdrivende, hvorved den er-
hvervsdrivende forpligter sig til kun at udbyde produkter eller tjenester,
der er i overensstemmelse med de gældende regler i EU-retten. Disse
regler bidrager til et sikkert, pålideligt og gennemsigtigt onlinemiljø for
forbrugerne og for andre berørte parter såsom konkurrerende erhvervs-
drivende og for at afskrække erhvervsdrivende fra at sælge produkter
eller tjenester i strid med de gældende EU-regler.
I Danmark er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udpeget til at føre
tilsyn efter DSA. Såfremt styrelsen bliver opmærksom på eller modtager
en klage over, at en onlinemarkedsplads ikke lever op til forpligtelserne
i DSA, kan styrelsen tage en sag om overtrædelse af DSA op til behand-
ling. Det kan fx dreje sig om, at onlinemarkedspladsen ikke har en an-
meldelsesmekaniske, hvor brugere kan anmelde ulovligt indhold, eller
at onlinemarkedspladsen ikke prioriterer anmeldelser fra pålidelige ind-
berettere.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fører tilsyn med onlinemarkeds-
pladser etableret i Danmark. Såfremt styrelsen bliver opmærksom på el-
ler modtager en klage over en onlinemarkedsplads etableret i en anden
EU-medlemsstat, vil styrelsen videreformidle klagen til DSA-tilsynet i
den pågældende medlemsstat. Såfremt den pågældende onlinemarkeds-
plads af Europa-Kommissionen er udpeget til at være en meget stor on-
line platform, vil det være Europa-Kommissionen, der i samarbejde med
DSA-tilsynet i det medlemsland, hvor onlinemarkedspladsen er etable-
ret, der er kompetent til at føre tilsyn.
Såfremt en erhvervsdrivende sælger ulovlige produkter via en online-
platform, vil den erhvervsdrivende kunne ifalde ansvar er de regler, der
regulerer produktsikkerhed. Dette ansvar er ikke reguleret i DSA. Det
vil således være markedsovervågningsmyndighederne, der håndhæver
disse regler. Såfremt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i sit tilsyn
med DSA bliver opmærksom på, at der formidles ulovlige produkter via
en onlinemarkedsplads, vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen derfor
underrette Sikkerhedsstyrelsen herom.
Sikkerhedsstyrelsen har gennem produktloven mulighed for at påbyde
online markedspladser (i produktloven beskrevet som onlinegrænse-
flade) at ændre eller fjerne produkter, som styrelsen konstaterer er i
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om, hvordan de danske myndigheder anvender Digital Services Act til at forhindre, at danske forbrugere får mulighed for at købe ulovlige og evt. farlige produkter på TEMU
3/3
uoverensstemmende med produktlovens regler. Hvis online markeds-
pladser fjerner produkterne efter Sikkerhedsstyrelsens påbud om dette,
kan de ikke pålægges yderligere ansvar for produkterne. Fjernes pro-
dukterne ikke, kan der også jf. produktloven ved rettens kendelse ske en
blokering af en online markedsplads, hvis et påbud ikke er efterkommet,
eller online markedspladsen gentagne gange har solgt eller formidlet
salg af produkter, der udgør en alvorlig risiko.
Sikkerhedsstyrelsen har anmodet om rettens kendelse til blokering af
hjemmesider i alt to gange i 2021. Dette har ført til en enkelt blokering,
da en anden hjemmeside efterfølgende har fortaget tilstrækkelige tiltag
på baggrund af Sikkerhedsstyrelsens henvendelse. Dette indebærer fjer-
nelse af deres indhold eller fjernelse af Danmark som forsendelsesland.
Digital Services Act giver ikke Sikkerhedsstyrelsen mulighed for at for-
hindre salg af ulovlige eller farlige produkter på TEMU, eller andre on-
line markedspladser fra tredjelande.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov