Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2885340_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
21. juni 2024
Besvarelse af spørgsmål 229 alm. del stillet af udvalget den 11. april
2024 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvilke forhold, der er afgørende for en gennemsnits-
forbrugers opfattelse af, om det er en onlinemarkedsplads eller en anden,
der leverer et produkt, som udbydes til salg på en onlinemarkedsplads?
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at begrebet ”gennemsnitsforbruger” anven-
des som et benchmark i hele den forbrugerbeskyttende EU-regulering. Un-
der hensyntagen til sociale, kulturelle og sproglige forhold er en gennem-
snitsforbruger en almindeligt oplyst, rimeligt opmærksom og velunderret-
tet forbruger. Det er således op til de nationale domstole og myndigheder,
dog under hensyn til EU-Domstolens retspraksis, at foretage en vurdering
af, hvad der i en given situation karakteriserer en gennemsnitsforbrugers
typiske reaktion.
Artikel 6(1) DSA omhandler den betingede ansvarsfrihed for udbydere af
formidlingstjenester.
Det følger af bestemmelsen, at en udbyder af en hostingtjeneste
fx en
onlinemarkedsplads
ikke pådrager sig ansvar for information lagret på
tjenesten på anmodning af en tjenestemodtager, hvis den ikke har konkret
kendskab til den ulovlige aktivitet eller det ulovlige indhold og i øvrigt
alene passivt videreformidler det pågældende indhold.
Efter DSA er en onlinemarkedsplads ikke omfattet af ovennævnte ansvars-
fritagelse, hvis onlinemarkedspladsen præsenterer information om en købs-
transaktion på en måde, at forbrugerne kan få opfattelse af, at informatio-
nen er leveret af onlinemarkedspladsen selv eller af en erhvervsdrivende,
der handler under onlinemarkedspladsens myndighed eller kontrol.
Et eksempel kunne være, hvis en onlinemarkedsplads ikke tydeligt viser
den erhvervsdrivendes identitet, som det er krævet i artikel 30 i DSA. Det
kunne også være, hvis en onlinemarkedsplads tilbageholder den erhvervs-
drivendes identitets- eller kontaktoplysninger indtil efter indgåelse af afta-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om, hvilke forhold, der er afgørende for en gennemsnitsforbrugers opfattelse af, om det er en onlinemarkedsplads eller en anden, der leverer et produkt, som udbydes til salg på en onlinemarkedsplads
2/2
len mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren, eller hvis en onlineplat-
form markedsfører produktet eller tjenesten i eget navn i stedet for at bruge
navnet på den erhvervsdrivende, der vil levere produktet eller yde tjenesten.
Det vil i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, om præsentationen
kunne få en gennemsnitsforbruger til at tro, at den pågældende oplysning
blev givet af selve onlineplatformen eller af en erhvervsdrivende, der hand-
ler under dennes myndighed eller kontrol.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov