Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2885338_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
21. juni 2024
Besvarelse af spørgsmål 228 alm. del stillet af udvalget den 11. april
2024 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvordan en onlinemarkedsplads skal indrette sig for
at undgå at miste sin ansvarsfritagelse i medfør af artikel 6(3) i
Forordningen om Digitale Tjenester (DSA)?
Svar:
Regeringen finder det vigtigt, at forbrugere skal kunne handle sikkert på
internettet, når de handler på en onlinemarkedsplads. Derfor bør
håndhævelsesmulighederne i DSA’en udnyttes til fulde, og tech-giganterne
skal tage et større ansvar for det indhold, der ligger på deres platforme.
Regeringen havde derudover gerne set, at DSA’en gav større muligheder
for at holde tech-giganterne ansvarlige for indholdet på deres platforme.
Artikel 6(1) i forordningen om digitale tjenester (DSA) omhandler den
betingede ansvarsfrihed for udbydere af formidlingstjenester. Det følger af
bestemmelsen, at en udbyder af en hostingtjeneste – fx en
onlinemarkedsplads – ikke pådrager sig ansvar for information lagret på
tjenesten på anmodning af en tjenestemodtager, hvis den ikke har konkret
kendskab til den ulovlige aktivitet eller det ulovlige indhold og i øvrigt
alene passivt videreformidler det pågældende indhold.
Det betyder omvendt, at udbyderen vil pådrage sig ansvar for ulovligt
indhold, hvis den ikke fra det øjeblik den får et sådant kendskab, straks
tager skridt til at fjerne det ulovlige indhold eller hindre adgangen hertil.
Endvidere har platformen et ansvar for indholdet, hvis den aktivt bidrager
til at fremme det.
Det følger af artikel 6(3) i DSA, at ovennævnte betingede ansvarsfritagelse
ikke
finder
anvendelse
ansvaret
i
henhold
til
forbrugerbeskyttelseslovgivningen for onlineplatforme, der giver
forbrugere mulighed for at indgå aftaler om fjernsalg med
erhvervsdrivende, hvis en sådan onlineplatform præsenterer den specifikke
information eller på anden måde muliggør den pågældende specifikke
transaktion på en måde, der ville få en gennemsnitsforbruger til at tro, at
den information eller det produkt eller den tjeneste, der er genstand for
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om, hvordan en onlinemarkedsplads skal indrette sig for at undgå at miste sin ansvarsfritagelse i medfør af artikel 6(3) i Forordningen om Digitale Tjenester (DSA)
2/2
transaktionen, enten leveres af onlineplatformen selv eller af en
tjenestemodtager, der handler under platformens myndighed eller kontrol.
Med DSA er der taget skridt til at sikre, at platformene hurtigt kan blive
gjort opmærksomme på evt. ulovlig information (hvorved de også kan
pålægges et ansvar for den formidlede information), idet brugere skal have
adgang til at anmelde eller klage over ulovligt indhold på platformen.
Derudover følger der af DSA en retlig forpligtelse for platforme til at
prioritere behandlingen af anmeldelser fra udpegede "pålidelige
indberettere", som har en særlig ekspertise og kompetence med hensyn til
at opdage, identificere og anmelde ulovligt indhold på nettet.
Efter DSA er en onlinemarkedsplads ikke omfattet af ovennævnte
ansvarsfritagelse, hvis onlinemarkedspladsen præsenterer information om
en købstransaktion på en sådan måde, at forbrugerne kan få opfattelse af,
at informationen er leveret af onlinemarkedspladsen selv eller af en
erhvervsdrivende, der handler under onlinemarkedspladsens myndighed
eller kontrol.
Et eksempel kunne være, hvis en onlinemarkedsplads ikke tydeligt viser
den erhvervsdrivendes identitet, som det er krævet i artikel 30 i DSA. Det
kunne også være, hvis en onlinemarkedsplads tilbageholder den
erhvervsdrivendes identitets- eller kontaktoplysninger indtil efter indgåelse
af aftalen mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren, eller hvis en
onlineplatform markedsfører produktet eller tjenesten i eget navn i stedet
for at bruge navnet på den erhvervsdrivende, der vil levere produktet eller
yde tjenesten.
Såfremt en online markedsplads formidler ulovligt indhold, kan den alene
opretholde ansvarsfritagelsen, hvis den ikke har kendskab til det ulovlige
indhold og fra det øjeblik, hvor online markedspladsen får et sådan
kendskab, straks tager skridt til at fjerne det ulovlige indhold eller hindre
adgangen hertil.
Det vil i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, om præsentationen
kunne få en gennemsnitsforbruger til at tro, at den pågældende oplysning
blev givet af selve onlineplatformen eller af erhvervsdrivende, der handler
under dennes myndighed eller kontrol.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov