Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2775553_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. november 2023
Besvarelse af spørgsmål 17 alm. del stillet af udvalget den 13. oktober
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra foretrædet med Forsikring
og Pension, jf. ERU alm. del - bilag 23?
Svar:
Forsikring & Pension (F&P) præsenterer en række anbefalinger til Kom-
missionens forslag til forordning om adgang til finansielle data (FIDA).
Overordnet er det alle områder, som regeringen har fokus på i de igangvæ-
rende EU-forhandlinger om forordningen. F&P præsenterer fem konkrete
anbefalinger, som kommenteres i det følgende:
1. Omkostningerne bør stå mål med den samfundsmæssige gevinst
FIDA forventes ifølge Kommissionen at have positive samfundsøkonomi-
ske konsekvenser, idet øget deling af data kan føre til en mere åben og
transparent finansiel sektor.
På nuværende tidspunkt kan det ikke vurderes, hvordan den endelige ba-
lance mellem forslagets økonomiske omkostninger og samfundsmæssige
gevinster, herunder økonomiske gevinster, bliver. Jeg er imidlertid enig
med F&P i, at gevinster ved forordningen bør stå mål med de omkostnin-
ger, det indebærer, og at unødige omkostninger bør undgås.
Derfor vil vi fra dansk side arbejde for, at minimere de erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser inden for rammerne af forslagets formål.
2. Berigede data (forretningsfølsomme data) skal ikke inddrages i an-
vendelsesområdet
Jeg er enig med F&P i, at databegrebet og deling af kundedata er et centralt
emne i forordningen. Det er vigtigt, at forslaget tydeligt sondrer mellem
kundedata og forretningshemmeligheder og forretningsfølsomme oplys-
ninger. Jeg er opmærksom på, at det ikke er hensigtsmæssigt, at virksom-
heder forpligtes til at dele forretningsfølsomme oplysninger.
3. Væsentligt at sikre ens konkurrencevilkår (level playing field) i lov-
forslaget
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om kommenterering af præsentationen fra foretrædet med Forsikring og Pension
Jeg er enig i, at ny lovgivning bør tage hensyn til at sikre ens konkurrence-
vilkår.
4. Tidsfrist for implementering er urealistisk
der skal længere tid til
at udarbejde tekniske løsninger
Jeg er enig i, at forslagets tidsfrist for implementering er optimistisk, bl.a.
når man ser på erfaringerne med implementeringen af Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv (EU) 2366/2015 om betalingstjenester i det indre
marked (PSD2).
Jeg mener generelt, det er vigtigt at implementeringsfrister er realistiske,
når vi indfører ny lovgivning, så markedsaktørerne har tilstrækkelig tid til
at udvikle de nødvendige tekniske løsninger.
5. Der bør også være fokus på datadeling på tværs af sektorer.
Jeg er overordnet enig i, at der også er relevante overvejelser at gøre sig i
forhold til datadeling på tværs af sektorer. I den forbindelse bemærker jeg,
at forslaget om finansiel datadeling er en del af EU-Kommissionens over-
ordnede datastrategi. Den europæiske datastrategi har til formål at gøre EU
førende som datadrevet samfund, hvor data skal kunne flyde frit og på
tværs af sektorer i det indre marked.
EU har med dataforordningen (Data act) vedtaget ny lovgivning, som giver
bedre mulighed for datadeling mellem virksomheder. Derudover skal da-
taforordningen skabe sammenhæng mellem 9 fælleseuropæiske sektorspe-
cifikke dataområder, heriblandt sundhedssektoren og transportsektoren.
Jeg henviser i øvrigt til grund- og nærhedsnotat om FIDA, som regeringen
har oversendt til Folketinget den 5. oktober 2023, samt grund- og nærheds-
notat om dataforordningen, som regeringen har oversendt til Folketinget
den. 8. april 2022.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2