Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2835052_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. marts 2024
Besvarelse af spørgsmål 139 alm. del stillet af udvalget den 7. februar
2023 efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål:
Hvad er ministerens holdning til, at der jf. svaret på ERU alm. del
spørgsmål 105 i 10 år ikke er udarbejdet en opgørelse af virksomhedernes
totale administrative omkostninger?
Svar:
Udviklingen i de administrative omkostninger for virksomhederne er de
senere år blevet fulgt på forskellig vis. Regeringen opgør løbende væsent-
lige erhvervsøkonomiske konsekvenser ved den erhvervsrettede regule-
ring og offentliggør vurderingerne i lovbemærkninger og høringsbreve.
Yderligere redegør regeringen årligt for udviklingen i de administrative
konsekvenser og øvrige efterlevelseskonsekvenser i Redegørelse om bed-
re regulering for erhvervslivet, som oversendes til Folketinget. Hertil råd-
giver Erhvervslivets EU- og Regelforum løbende regeringen om, hvilke
byrder som er væsentlige for erhvervslivet, og kommer med anbefalinger
til mulige forenklinger.
Jeg mener, at regeringen og Folketinget med ovenstående har et godt
grundlag for at forbedre regulering og mindske mængden af unødige byr-
der på erhvervslivet, og ser ikke behov for, at der skulle være udarbejdet
en anden oversigt over virksomhedernes administrative omkostninger.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Morten Bødskov