Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2835046_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. marts 2024
Besvarelse af spørgsmål 138 alm. del stillet af udvalget den 7. februar
2023 efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål:
Vil ministeren, jf. svaret på ERU alm. del
spørgsmål 105, tage initiativ
til at udarbejde en aktuel oversigt over virksomhedernes totale admini-
strative omkostninger fordelt på ministerier?
Svar:
Regeringen opgør løbende væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser
ved den erhvervsrettede regulering og offentliggør vurderingerne i lov-
bemærkninger og høringsbreve. Yderligere redegør regeringen for udvik-
lingen i de administrative konsekvenser og øvrige efterlevelseskonse-
kvenser i Redegørelse om bedre regulering for erhvervslivet, som over-
sendes til Folketinget årligt. I redegørelsen beskrives udviklingen både
samlet og fordelt på ministerier. Hertil rådgiver Erhvervslivets EU- og
Regelforum løbende regeringen om, hvilke byrder, som er væsentlige for
erhvervslivet, og kommer med anbefalinger til mulige forenklinger.
Med ovenstående mener jeg, at regeringen og Folketinget har et godt
grundlag for at forbedre reguleringen og mindske mængden af unødige
byrder på erhvervslivet. På denne baggrund har jeg ikke planer om at tage
initiativ til at udarbejde den efterspurgte oversigt.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Morten Bødskov