Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2832370_0001.png
Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 114
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
9. februar 2024
Besvarelse af spørgsmål 114 alm. del stillet af udvalget den 15. januar
2024
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 12/1-24 fra Danske Advokater
om forslag om ændring af konkurrenceloven, jf. ERU alm. del - bilag 104?
Svar:
Det er en vigtig prioritet for regeringen, at der er en effektiv konkurrence i
Danmark. En effektiv konkurrence er den bedste garanti for, at forbrugere
og virksomheder bliver mødt af fair og konkurrencedygtige priser og aktivt
kan vælge, når de køber varer og tjenester. Samtidig bidrager effektiv kon-
kurrence til øget produktivitet og vækst, fordi virksomhederne konkurrerer
om at tilbyde de bedste produkter og serviceydelser til så lave priser som
muligt, hvilket også betyder, at de gode udkonkurrerer de mindre gode.
Konkurrence er altså til gavn for både den enkeltes pengepung, styrker
væksten og skaber vellønnede job i samfundet og et bredt udbud af varer
og tjenesteydelser.
Ligesom resten af samfundet er måden, virksomheder konkurrerer på, kon-
stant i bevægelse. For eksempel er nye digitale værktøjer som prisalgorit-
mer blevet mere udbredt. Prisalgoritmer kan være et effektivt værktøj for
virksomheder til at fastsætte priser, men algoritmerne giver også anledning
til bekymringer om f.eks. koordineret adfærd og prisaftaler, der kan svække
konkurrencen og skade forbrugerne. Det stiller krav om, at konkurrencelo-
ven tilpasses løbende, så myndighedernes værktøjer til at gribe ind over for
potentielle konkurrenceproblemer følger med udviklingen.
Desværre viser analyser fra både De Økonomiske Råd og Konkurrencerå-
det, at der er indikationer på, at konkurrencen i Danmark er svækket siden
årtusindeskiftet. Der er ikke en entydig forklaring på, hvorfor det er tilfæl-
det, men udviklingen kalder i sig selv på handling. Derfor agter regeringen
at fremsætte et lovforslag om ændring af konkurrenceloven i indeværende
folketingssamling.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm., om at kommentere talepunkter og høringssvar om konkurrenceloven fra Danske Advokaters foretræde for udvalget den 1. februar 2024
2/3
Lovforslaget har til formål at give konkrete nye værktøjer til konkurrence-
myndigheden, som kan modvirke forhold, der hæmmer den effektive kon-
kurrence.
Med lovforslaget vil konkurrencemyndigheden få
mulighed for at gennem-
føre en markedsefterforskning. Ved en markedsefterforskning foretages en
grundig undersøgelse af konkurrencesituationen i en given sektor for at af-
dække, om der er adfærd eller strukturer, som tydeligt svækker konkurrencen
til skade for forbrugere og/eller virksomheder. Såfremt det kan dokumenteres,
at konkurrencen tydeligt er svækket, vil konkurrencemyndigheden have mu-
lighed for at gribe ind ved at udstede et adfærdsmæssigt påbud til en eller flere
virksomheder i den pågældende sektor.
Endvidere foreslås det, at konkurrencemyndigheden får mulighed for at på-
lægge fusioner under de fastsatte omsætningstærskler en anmeldelsespligt. Det
betyder, at konkurrencemyndigheden vil få mulighed for at undersøge flere
fusioner og vurdere, om de er hæmmende for konkurrencen. Dette skal bidrage
til, at konkurrencen ikke hæmmes, når en virksomhed opkøber en anden.
Endelig moderniseres principperne for beregning af bøder til virksomhederne
m.v. Det vil sikre, at der opnås en bedre sammenhæng mellem bøden og den
økonomiske skadevirkning samt virksomhedens involvering i overtrædelsen.
Lignende værktøjer er med succes implementeret eller ved at blive det i en
række nabolande. I Storbritannien, Island og Grækenland har konkurrence-
myndighederne allerede mulighed for at gennemføre markedsefterforsk-
ninger og gribe ind over for adfærd eller markedsstrukturer, der fører til
konkurrencebegrænsninger. I Tyskland blev der i 2023 vedtaget nye regler
om et lignende værktøj, og i Norge og Sverige er der også aktuelt overve-
jelser om at indføre et lignende værktøj. Flere europæiske lande, f.eks.
Norge og Tyskland, har allerede indført eller er i gang med at indføre lig-
nende muligheder, ligesom Europa-Kommissionen også har ændret sin
praksis for henvisning af fusioner for at imødegå potentielt problematiske
fusioner under omsætningstærsklerne.
Forslagene følger desuden af anbefalinger fra OECD, som i sin landerap-
port om dansk økonomi fra januar 2024 anfører, at:
“Further adjustments of national regulation can improve the effectiveness
of competition law in the digital sectors, including adapting merger control
regimes as in Germany, Austria, Norway, and Sweden for instance, or al-
lowing for market investigations like in the UK (KST, 2020; OECD, 2022e).
As envisaged since 2021, the Competition Authority should be allowed to
control mergers that could potentially distort competition, even when be-
low turnover thresholds for notifications of mergers, and have more power
to impose remedies if competition issues are identified”,
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm., om at kommentere talepunkter og høringssvar om konkurrenceloven fra Danske Advokaters foretræde for udvalget den 1. februar 2024
3/3
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring i seks uger i perioden fra
den 10. november til den 22. december 2023.
Advokatrådet, Danske Advokater og Erhvervsorganisationerne, herunder
DI, har afgivet høringssvar, hvor der bl.a. udtrykkes retssikkerhedsmæssige
betænkeligheder ved det udkast til lovforslag, der har været i høring.
Regeringen tager disse bekymringer alvorligt, og bemærkningerne i de
modtagne høringssvar vil indgå i regeringens overvejelser forud for frem-
sættelse af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov