Folketingets Erhvervsudvalget
Morten Messerschmidt (DF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 24/01061
–
2024-420
15. marts 2024
Erhvervsudvalget har i brev af 11. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 112
(alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 112:
”Hvilke
konkrete skridt vil ministeren tage for at styrke systemerne og undgå unød-
vendige forhindringer, så danske borgere i udlandet kan modtage deres pension og
andre vigtige ydelser uden unødvendige forsinkelser og besvær?”
Svar:
Som det fremgår af mit svar på ERU alm. del spørgsmål nr. 111 (samling 2023-24)
pågår der allerede et arbejde for at sikre den bedst mulige oplevelse for borgerne i
Digitaliseringsstyrelsen, som er ansvarlige for MitID.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser bl.a., at de har igangsat et analysearbejde for at af-
klare, om det er muligt at udarbejde alternative udstedelsesmetoder, der gør det
muligt for danskere, bosiddende i udlandet, at kunne oprette et MitID ved andre
metoder end de nævnte i svaret på ERU alm. del spørgsmål 111 (samling 2023-24).
De oplyser endvidere, at der i forhold til vedligeholdelse af slutbrugeres adgang ar-
bejdes på en løsning, som vil gøre det lettere for borgere at gennemføre vedlige-
hold af deres MitID uden at skulle møde op fysisk hos borgerservice.
Digitaliseringsstyrelsen har ligeledes henvist til sit bidrag til svar på spørgsmål 111
(samling 2023-24).
Udbetaling Danmark, som har ansvaret for udbetaling af en række sociale ydelser,
herunder ydelser til danskere bosat i udlandet, har supplerende oplyst følgende:
”Udbetaling
Danmark bemærker, jf. bidrag til ERU spm. 111 (samling 2023-24), at
ansøgning om og udbetaling af pension til udlandet i dag kan ske uafhængigt af om
borger anvender digitale kanaler/MitID, men at en aktiv indsats for at pensionister i
udlandet nemmere kan få oprettet MitID vil styrke systemerne og gøre det nem-
mere for pensionisten at afgive relevante oplysninger.
Uden MitID vil pensionister kunne opleve besvær, hvis de pr. fysisk post skal do-
kumentere forhold af relevans for deres fortsatte modtagelse af ydelsen. Behovet