Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2838889_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalget
[email protected]
Morten Messerschmidt (DF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 24/01061
2024-420
15. marts 2024
Erhvervsudvalget har i brev af 11. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 112
(alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 112:
”Hvilke
konkrete skridt vil ministeren tage for at styrke systemerne og undgå unød-
vendige forhindringer, så danske borgere i udlandet kan modtage deres pension og
andre vigtige ydelser uden unødvendige forsinkelser og besvær?”
Svar:
Som det fremgår af mit svar på ERU alm. del spørgsmål nr. 111 (samling 2023-24)
pågår der allerede et arbejde for at sikre den bedst mulige oplevelse for borgerne i
Digitaliseringsstyrelsen, som er ansvarlige for MitID.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser bl.a., at de har igangsat et analysearbejde for at af-
klare, om det er muligt at udarbejde alternative udstedelsesmetoder, der gør det
muligt for danskere, bosiddende i udlandet, at kunne oprette et MitID ved andre
metoder end de nævnte i svaret på ERU alm. del spørgsmål 111 (samling 2023-24).
De oplyser endvidere, at der i forhold til vedligeholdelse af slutbrugeres adgang ar-
bejdes på en løsning, som vil gøre det lettere for borgere at gennemføre vedlige-
hold af deres MitID uden at skulle møde op fysisk hos borgerservice.
Digitaliseringsstyrelsen har ligeledes henvist til sit bidrag til svar på spørgsmål 111
(samling 2023-24).
Udbetaling Danmark, som har ansvaret for udbetaling af en række sociale ydelser,
herunder ydelser til danskere bosat i udlandet, har supplerende oplyst følgende:
”Udbetaling
Danmark bemærker, jf. bidrag til ERU spm. 111 (samling 2023-24), at
ansøgning om og udbetaling af pension til udlandet i dag kan ske uafhængigt af om
borger anvender digitale kanaler/MitID, men at en aktiv indsats for at pensionister i
udlandet nemmere kan få oprettet MitID vil styrke systemerne og gøre det nem-
mere for pensionisten at afgive relevante oplysninger.
Uden MitID vil pensionister kunne opleve besvær, hvis de pr. fysisk post skal do-
kumentere forhold af relevans for deres fortsatte modtagelse af ydelsen. Behovet
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 112: MFU spm. om, hvilke konkrete skridt ministeren vil tage for at styrke systemerne og undgå unødvendige forhindringer, så danske borgere i udlandet kan modtage deres pension og andre vigtige ydelser uden unødvendige forsinkelser og besvær
for denne dokumentation følger af § 57 i bekendtgørelse nr. 379 af 4. november
2023 om social pension.
Pensionisten vil også kunne opleve det som hindringer eller besvær, hvis ydelser
standses fordi pensionsmodtageren ikke besvarer Udbetaling Danmarks henvendel-
ser. Udbetaling Danmark arbejder derfor løbende på at indgå dataudvekslingsafta-
ler med andre lande, så Udbetaling Danmark automatisk får besked hvis en ydel-
sesmodtager dør. Dermed er det alene pensionsmodtagere i lande som ikke har en
dataudvekslingsaftale, der skal indsende en årlig bekræftelse på at de er i live.
Pensionister i udlandet kan også opleve det som forhindringer eller besvær når Ud-
betaling Danmark foretager kontroller, der på stikprøvebasis følger op på fx bor-
gers formue, indkomst og samlivsforhold af relevans for pensionsydelsen. Svarer
borger ikke på disse forespørgsler fra Udbetaling Danmark standses ydelserne ind-
til borger evt. kontakter Udbetaling Danmark med svar på forespørgslerne.
Det bemærkes, at kravene til dokumentation fra ydelsesmodtagere i udlandet, i for-
bindelse med kontrollerne, modsvarer kravene til pensionister bosiddende i Dan-
mark. For pensionister bosiddende i Danmark er der dog mindre behov for pensio-
nistens medvirken, fordi Udbetaling Danmark som udgangspunkt har adgang til re-
levant information fra bl.a. CPR og Skatteforvaltningen.
I forhold til at undgå unødvendige forhindringer kan Udbetaling Danmark også
henlede opmærksomheden på muligheden for at pensionsmodtageren i udlandet
kan vælge at lade deres udenlandske bankkonto være deres Nemkonto. Dermed ud-
betales pension og evt. andre ydelser hertil.”
Det fremgår således af Udbetaling Danmarks bidrag, at der er særlige udfordringer
i forhold til personer, som modtager pension i udlandet, særligt hvor det ikke er
muligt at anvende digital kommunikation og udveksling af data med udlandet. På
nuværende tidspunkt har Udbetaling Danmark dataudvekslingsaftaler med Austra-
lien, Island, Norge, Polen, Schweiz, Sverige, Tyskland og fra i år også Spanien.
Det er imidlertid nødvendigt for myndigheder, som udbetaler sociale ydelser til
personer i udlandet, at opretholde kommunikation med personen for at sikre, at
ydelsen udbetales retmæssigt.
Det finder jeg rimeligt i forhold til brugen af offentlige midler. Hertil er det vigtigt,
at myndighederne fortsat har fokus på at optimere processerne for modtagere af
danske sociale ydelser i udlandet, hvilket jeg kan konstatere, at de har.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2