Folketingets Erhvervsudvalget
Morten Messerschmidt (DF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 24/01061
–
2024
–
420
15. marts 2024
Erhvervsudvalget har i brev af 11. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 111
(alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 111:
”Hvordan
agter ministeren at adressere udfordringer og at forbedre processerne for
danske borgere bosiddende i udlandet i forhold til oprettelse af MitID og udbeta-
ling af pension?”
Svar:
Jeg vil gerne slå fast, at det - både af hensyn til borgerne og af hensyn til myndig-
hedernes administration - er vigtigt at have fokus på at optimere processerne i for-
bindelse med udbetaling af sociale ydelser. Det gælder ikke mindst i forhold til
danske borgere bosiddende i udlandet, hvor der er nogle særlige udfordringer.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Digitaliserings-
styrelsen, som er ansvarlige for MitID. Digitaliseringsstyrelsen har oplyst følgende:
”MitID
er primært en verifikation af slutbrugerens identitet. Således kan MitID
bruges til at verificere, at borgeren, der ønsker at tilgå en bestemt selvbetjenings-
løsning, har den rette digitale identitet, når de logger ind. For at gøre dette kræver
det også en tilstrækkelig verifikation af slutbrugerens identitet ved oprettelse af Mi-
tID, hermed bl.a. ved pas.
P.t. er der tre muligheder for registrering og verificering af slutbrugeren. Det be-
mærkes, at en af dem er specifikt udarbejdet for at kunne registrere borgere i Grøn-
land (pkt. 3):
1. Det er muligt at gennemføre en fysisk registrering via en MitID registreringsen-
hed (RA-enhed), hvor slutbruger fysisk skal være til stede
–
som det fx foregår i de
kommunale borgerservicecentre. Dette er muligt for alle slutbrugere, såfremt de
kan leve op til dokumentationskravene.
2. Selvbetjening via MitID app. Det er muligt for alle slutbrugere at oprette MitID
på deres telefon, såfremt de har en telefon, der lever op til de tekniske krav, samt et
pas eller (typisk i nogle lande) et ID-kort med chip, der lever op til samme krav
som passet.