Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2809759_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
11. januar 2024
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 109 (alm. del)
af 11. januar 2024
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en skriftlig orientering om sagerne på det kommende
ECOFIN-rådsmøde, som er af relevans for udvalget?
Svar
Der er én sag, der er relevant for Erhvervsudvalget, i forbindelse med ECOFIN
16. januar 2024:
Præsentation af det belgiske formandskabs arbejdsprogram.
Der henvises generelt til samlenotat om det belgiske formandskabs arbejds-
program, der er oversendt d. 11. januar 2024.
Dertil orienteres udvalget om en sag til forhandlingsoplæg i Folketingets Euro-
paudvalg 12. januar 2024, der også er af relevans for udvalget.
Præsentation af det belgiske formandskabs arbejdsprogram
Det belgiske formandskab ventes på ECOFIN 16. januar at præsentere sit ar-
bejdsprogram.
Formandskabet ventes generelt at prioritere fremskridt med forhandlinger i
Rådet om en række sager på det finansielle område samt forhandlinger med
Europa-Parlamentet på basis af enighed i Rådet. Formandskabet ventes at pri-
oritere udestående trilogforhandlinger i starten af formandskabet mhp. at
indgå aftaler om disse, inden Europa-Parlamentet afslutter sit parlamentariske
arbejde forud for Europa-Parlamentsvalget i juni 2024.
Finansielle lovgivningsforslag, hvor der udestår enighed i Rådet
Nedenfor beskrives en række finansielle lovgivningsforslag, hvor der udestår
enighed i Rådet, og som det belgiske formandskab ventes at prioritere.
En pakke af forslag fra april 2023 lægger op til revision af EU-rammerne for
krisehåndtering af kreditinstitutter, som kommer i problemer og bliver nødli-
dende, herunder krisehåndteringsdirektivet (”Bank Recovery and Resolution
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm., om en skriftlig orientering om sagerne på det kommende ECOFIN-rådsmøde, som er af relevans for udvalget
Directive” – BRRD) og direktivet om nationale indskydergarantimidler (”De-
posit Guarantee Schemes Directive” – DGSD). Et overordnet formål med pak-
ken er dels, at flere institutter skal krisehåndteres inden for rammerne af
BRRD, herunder princippet om, at omkostningerne ved bankkriser skal bæres
af bankernes investorer (bail-in) og ikke statslige midler (bail-out), og dels at
indskydergarantimidler i højere grad skal kunne bruges til krisehåndtering.
Et forslag fra maj 2023 har til formål at sikre en styrket ramme for detailinve-
steringer (”Retail Investor Strategy” – RIS). Forslaget har til hensigt, at detail-
investorer i højere grad skal deltage på de finansielle markeder og opnå værdi
herved, modtage bedre rådgivning, have bedre mulighed for at træffe investe-
ringsbeslutninger og være bedre beskyttet på tværs af EU.
På området for betalingstjenester blev der i juni 2023 fremsat en pakke med
forslag til en digital euro, forslag til ændring af betalingstjenestedirektivet
(”Payment Services Directive/Regulation” – PSD III + PSR) samt forslag til en
ramme for finansiel datadeling (”Framework for Financial Data Access” –
FIDA el. Open Finance).
Der blev i oktober 2023 fremsat forslag til at ændre rammerne for de europæi-
ske finansielle tilsynsmyndigheder (EBA, ESMA, EIOPA) mhp. at nedbringe
byrder forbundet med indberetning af data fra finansielle institutioner til til-
synsmyndighederne og deling af disse data.
Forhandlinger med Europa-Parlamentet på basis af enighed i Rådet
Der udestår enighed i trilogforhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamen-
tet om bl.a. en pakke af forslag til bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansie-
ring og et forslag til forordning om ratings af miljø-, samfunds- og ledelses-
mæssige risici (ESG-vurderinger).
Forhandlingsoplæg i Folketingets Europaudvalg
Der forelægges en sag til forhandlingsoplæg i Folketingets Europaudvalg 12.
januar 2024 på udvalgets område.
Det drejer sig om
forslag om ændring af forordning om europæiske finan-
sielle tilsynsmyndigheder (ESA’er).
Formålet med forslaget er dels at ned-
bringe de finansielle institutters byrder forbundet med indberetning af data til
finansielle tilsynsmyndigheder, dels at muliggøre øget deling af data.
Forslaget skal muliggøre, at relevante data, som banker og andre finansielle in-
stitutter har indberettet, i højere grad kan deles mellem europæiske finansielle
tilsynsmyndigheder og de nationale tilsyn. Det skal understøtte, at finansielle
institutter ikke skal indberette samme data flere gange.
Forslaget lægger også op til, at de europæiske tilsynsmyndigheder skal effekti-
visere indberetningskravene, herunder ved at foreslå at fjerne overflødige ind-
beretninger og lignende fra kravene. Og parter under InvestEU, fx virksomhe-
der, skal fremover kun indberette én gang om året i stedet for to gange.
Side 2 af 3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm., om en skriftlig orientering om sagerne på det kommende ECOFIN-rådsmøde, som er af relevans for udvalget
Derudover muliggør forslaget brug af data til andre formål end tilsyn. De nati-
onale og europæiske tilsynsmyndigheder får mulighed for at dele anonymise-
ret data til andre formål end tilsyn med Kommissionen, finansielle institutter,
forskere mv., der har en legitim interesse i disse data. Kommissionen kan fx
bruge data til konsekvensvurderinger af dens forslag.
Indberetningskravene spiller en central rolle i at sikre korrekt håndhævelse og
tilsyn med den finansielle regulering. Kravene er samtidig forbundet med ad-
ministrative omkostninger for finansielle institutter. Det er derfor vigtigt, at
indberetning ikke er unødigt byrdefuldt.
Institutterne kan opleve byrdelettelser, hvis omfanget af indberetninger falder.
Det er dog usikkert, i hvilket omfang byrderne reduceres i praksis.
Regeringen støtter, at de administrative byrder forbundet med institutternes
indberetning af data nedbringes. Samtidig er det vigtigt, at der er tilstrækkeligt
stærke og hensigtsmæssige rammer for datadeling, når datadelingen udvides,
så data beskyttes i tilstrækkelig grad, og tavshedspligten ikke brydes.
Regeringen vurderer, at det er vigtigt, at data indsamlet til tilsynsmæssige for-
mål som udgangspunkt alene anvendes til dette formål med henblik på at sikre
en høj tillid til rammen for dataindsamling og -deling. Det er også vigtigt, at
rammerne for datadeling udmøntes, så nationale myndigheder kan håndtere
anmodninger om data. Det kan blive byrdefyldt for de nationale tilsyn at be-
handle anmodninger om datadeling, hvis omfanget heraf mod forventning sti-
ger væsentligt. Samtidig er det vigtigt, at nationale tilsyn ikke begrænses i de-
res indhentning af data. Det gælder fx i forbindelse med de europæiske tilsyns-
myndigheders arbejde med at vurdere nationale indberetningskrav, der bør
tage højde for nationale forhold.
For uddybning af forslaget og regeringens holdning hertil henvises til samle-
notat, der blev oversendt til udvalget d. 11. januar 2024.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 3 af 3