Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. februar 2024
Besvarelse af spørgsmål 105 alm. del stillet af udvalget den 8. januar
2024 efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål:
Vil ministeren oversende en opdateret version af tabel 2 i Redegørelse nr.
R 21 (folketingsåret 2010-2011, 1. samling), således at tabellen opdateres
med nyest mulige tal for omfanget af administrative byrder for virksomhe-
der?
Svar:
De nyeste, tilgængelige tal for det totale omfang af administrative omkost-
ninger for virksomhederne fremgår af Redegørelse om erhvervslivet og re-
guleringen 2014. Tallene er gengivet i tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Administrative omkostninger for 2014 (mio. kr.)
Ministerium
Administrative omkostninger
Beskæftigelsesministeriet
3.064
Erhvervs- og Vækstministeriet
11.160
Justitsministeriet
686
Miljøministeriet
1.006
Ministeriet for Fødevarer,
3.014
Landbrug og Fiskeri
Skatteministeriet
8.841
Øvrige ministerier
1.496
I alt
29.267
Kilde: Erhvervs- og Vækstministeriet, Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen 2014
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
I 2015 ændrede Erhvervsministeriet opgørelsesmetoden og medtog
”busi-
ness as usual” (BAU) som en del af opgørelsen
af administrative byrder og
lettelser. Business as usual tager højde for de aktiviteter, som virksomhe-
derne foretager, uanset om der stilles krav herom i en regulering. Efter ind-
førslen af BAU medregner AMVAB-metoden således kun de omkostnin-
ger, som virksomhederne reelt har ved efterlevelse af reguleringen. Ved at
fratrække BAU opnår metoden herved et mere realistisk billede af virk-
somhedernes administrative omkostninger, men det blev samtidigt umuligt
at sammenligne AMVAB-målinger opgjort hhv. med og uden BAU.