Indenrigs- og Sundhedsministeriet
National procedure for indførelse af sundhedsrelaterede
rejserestriktioner ved Schengenområdets ydre grænser
10. okotber 2024
Indledning
Nærværende notat beskriver de sundhedsrelaterede konsekvenser forbundet med
tilslutning til forordning (EU) 2024/1717 af 13. juni 2024 om ændring af forordning
(EU) 2016/399 om en EU-kodeks for personers grænsepassage (Schengengrænse-
kodeksen) samt håndteringen i dansk praksis.
I henhold til forordningen kan Rådet på forslag af Kommissionen vedtage en gen-
nemførelsesforordning, som fastsætter, at der i tilfælde af en større krise for den
offentlige sundhed ved Schengenområdets ydres grænser, skal anvendes ensartede
midlertidige indrejserestriktioner og midlertidige sundhedsrelaterede rejserestrikti-
oner til medlemsstaterne.
De midlertidige rejserestriktioner kan omfatte indrejserestriktioner for indrejsende
fra tredjelande og sundhedsrelaterede minimumsrestriktioner, der er nødvendige
for at beskytte den offentlige sundhed i området uden grænsekontrol ved de indre
grænser. Restriktioner kan bl.a. omfatte test, karantæne og selvisolation eller andre
passende foranstaltninger, herunder digitale certificeringssystemer. Anvendelsen af
restriktioner vil afhænge af den konkrete sundhedskrise med henblik på mest ef-
fektivt at imødegå den grænseoverskridende sundhedstrussel.
Det bemærkes, at der er tale om minimumsrestriktioner, hvorfor medlemslandene
selv vil kunne vælge at indføre yderligere restriktioner oven på de fælles sundheds-
relaterede restriktioner i EU eller indføre nationale restriktioner på tidspunkter,
hvor EU ikke har vedtaget fælles restriktioner.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at eventuelle sundhedsrela-
terede restriktioner vedtaget under en større sundhedskrise i medfør af en gen-
nemførelsesforordning om midlertidige rejserestriktioner fra Rådet forventeligt vil
kunne håndteres efter gældende national ret. Det skyldes en formodning om, at
Rådet i givet fald vil indføre anerkendte sundhedsrestriktioner som kendt fra co-
vid-19 epidemien, f.eks. test, karantæne og selvisolation, hvilket svarer til de re-
striktionsmuligheder, som i dag kan indføres efter epidemilovens § 40. Desuden
finder ministeriet det overvejende sandsynligt, at Sundhedsstyrelsen efter en kon-
kret sundhedsfaglig vurdering vil sidestille en sygdom, som i europæiske kontekst
anses for at udgøre en større krise for den offentlige sundhed, med en alment far-
lig sygdom efter national ret.