Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2828959_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 407
Doknr.
64226
Dato
23-02-2024
Svar på spørgsmål fra Betina Kastbjerg (DD) stillet den 30. januar 2024.
Spørgsmål nr. 97:
”Vil
ministeren kommentere på Kåre Løvgrens kommentar »Din nye bil sladrer
du risikerer,
at den deler oplysninger om dine »seksuelle aktiviteter««, bragt i Berlingske.dk, den 24. januar
2024, herunder rapporten om datasikkerhed hos 25 forskellige bilmærker, som kommentaren
henviser til? Vil ministeren desuden redegøre for, hvordan ministeren agter at stoppe bilpro-
ducenters massive indsamling af personlige data?”
Svar:
Jeg er forarget over omfanget af dataindsamling, som bilproducenter foretager ifølge under-
søgelsen. Jeg mener, at vi bør have bedre mulighed for at benytte produkter og tjenester,
uden først at skulle acceptere omfattende dataindsamling. Som undersøgelsen viser, så ind-
samler mange bilproducenter mere data end nødvendigt, fordi de tjener penge på at sælge
data videre. I den moderne dataøkonomi er det meget svært at undgå datahøst.
For at kunne skabe en mere retfærdig dataøkonomi bliver vi nødt til at arbejde for regulering
på EU-niveau. Vi er allerede godt på vej. Sidste år indgik vi blandt andet en aftale om en data-
forordning. Og vi har fokus på, om der er andre steder, hvor der er behov og mulighed for
yderligere regulering.
Jeg forstår dit andet spørgsmål således, at du spørger ind til bilproducenters indsamling af
personoplysninger. Hvis en bilproducent indsamler oplysninger om fysiske personer, skal ind-
samlingen af personoplysninger ske under iagttagelse af databeskyttelsesforordningen og da-
tabeskyttelsesloven. Det er Datatilsynet, der som uafhængig tilsynsmyndighed fører tilsyn
med, at myndigheder, virksomheder og andre dataansvarlige overholder databeskyttelsesfor-
ordningen og databeskyttelsesloven i Danmark.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre