Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2826597_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. februar 2024
J nr.
2024-486
Udvalget for Digitalisering og It har i brev af 25. januar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål 94 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Spørgsmål 94
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt ministeren mener, at man bør gøre mere for at
skabe et Danmark i bedre balance og gøre Bredbåndspuljen teknologineutral, såle-
des at puljen inkluderer og understøtter udrulningen af mobilt bredbånd, herunder
5G?
Svar
Danmark har generelt en rigtig god bredbåndsdækning. Ved den seneste bred-
båndskortlægning fra 2023 havde 97,5 pct. af alle boliger og virksomheder mulig-
hed for at få en bredbåndsforbindelse med en hastighed på mindst 100/30 Mbit/s –
og 91 pct. havde mulighed for at få en forbindelse med en hastighed på mindst 1
Gbit/s download.
Disse høje dækningsprocenter skyldes ikke mindst et højt investeringsniveau i den
danske telebranche. Restgruppen af boliger og virksomheder, der ikke har adgang
til hurtigt bredbånd, bliver derfor løbende reduceret. Den markedsbaserede udrul-
ning forventes dog ikke at løse alle dækningsudfordringer.
Det er fortsat regeringens ambition, at alle boliger og virksomheder skal have ad-
gang til hurtigt bredbånd. Bredbåndspuljen leverer et mindre, men vigtigt bidrag til
at få dækket de adresser, hvor der ikke er udsigt til, at markedet vil sørge for god
dækning inden for en overskuelig fremtid.
En støtteordning som Bredbåndspuljen skal efterleve de europæiske statsstøtte-
regler. Konkret i forhold til puljen drejer det sig om reglerne i den såkaldt gruppefri-
tagelsesforordning: Kommissionens forordning (EU) 651/2014 af 17. juni 2014 om
visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til trakta-
tens artikel 107 og 108 – som senest ændret ved Kommissionens forordning (EU)
2023/1315 af 23. juni 2023.
I gruppefritagelsesforordningen skelnes mellem støtte til etablering af faste bred-
båndsnet og støtte til etablering af 4G- og 5G-mobilnet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om, hvorvidt ministeren mener, at man bør gøre mere for at skabe et Danmark i bedre balance og gøre bredbåndspuljen teknologineutral
2826597_0002.png
Efter Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til bredbånd omfatter faste bred-
båndsnet fibernet, opgraderede kabel-tv-net, og avancerede trådløse net, som mu-
liggør vedvarende høje hastigheder til den enkelte kunde.
Et trådløst net vil for eksempel kunne etableres ved brug af en dedikeret løsning
baseret på 5G-teknologi. En sådan løsning vil typisk blive leveret af et mobilsel-
skab. Der vil dog ikke være tale om mobilt bredbånd i gængs forstand, da der vil
være tale om en målrettet løsning til de adresser, som er omfattet af det pågæl-
dende projekt.
Efter gruppefritagelsesforordningen er det muligt at yde statsstøtte til etablering af
5G-net i områder, som ikke allerede er dækket med enten 4G eller 5G. Med meget
få undtagelser er hele Danmark imidlertid allerede dækket med både 4G og 5G.
Det er derfor ikke en reel mulighed at lave en støtteordning i Danmark, som er ret-
tet mod udbredelse af 5G.
Til gengæld har det, siden Bredbåndspuljen blev etableret i 2016, været muligt at
søge tilskud til etablering af fast bredbånd baseret på trådløs teknologi – under for-
udsætning af, at teknologien lever op til kravet om, at der kan leveres vedvarende
høje hastigheder til de omfattede adresser.
I perioden 2016-2023 har der dog ikke været ansøgninger til Bredbåndspuljen ba-
seret på trådløse teknologier.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2