Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2809549_0001.png
Digitaliseringsminister og minister for ligestilling Marie Bjerres talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
DIU alm. del samråd G, som er stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen
9. januar 2024 15:00-16:00
Folketingets digitaliserings- og it-udvalg
10 minutter
Det talte ord gælder
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. januar om Rigsrevisionens beretninger og Statsrevisorernes kritik i beretning nr. 5 og 6 om sikkerheden på Statens it-servere og statens it-beredskab
2809549_0002.png
Samrådsspørgsmål G:
”Vil ministeren i lyset af Rigsrevisionens beretninger og Statsrevisorernes
kritik i beretning nr. 5 og 6 om sikkerheden på Statens it-servere og statens it-
beredskab besvare følgende:
-
Vil ministeren kommentere på det forhold, at Danmark er et af
verdens mest digitaliserede lande, men at det offentlige it-
sikkerhedsniveau medfører risici for samfundskritiske systemer og for
borgernes følsomme personoplysninger og forretningskritiske data?
Hvilke konkrete tiltag vil ministeren iværksætte for at bringe it-
sikkerheden på Statens It’s servere i orden, så følsomme
personoplysninger og forretningskritiske data ikke udsættes for en
unødig risiko for kompromittering, og så cyberangreb ikke kan sprede
sig mellem servere og mellem myndigheder?
Hvilke konkrete tiltag vil ministeren iværksætte i samarbejde med de
relevante ministerier for at sikre, at alle samfundskritiske funktioner
har et tilfredsstillende og stærkt it-beredskab, således at løsningen af
samfundskritiske opgaver ikke trues i tilfælde af større it-nedbrud,
hackerangreb mv.?
Vil ministeren redegøre for, hvorfor man i lyset af forrige års kritik og
den stigende cybersikkerhedstrussel ikke har sikret at styrke
sikkerhedsniveauet?”
-
-
-
1
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. januar om Rigsrevisionens beretninger og Statsrevisorernes kritik i beretning nr. 5 og 6 om sikkerheden på Statens it-servere og statens it-beredskab
2809549_0003.png
[Indledning]
Tak for invitationen og tak til spørgeren for at bringe disse vigtige
emner om it-beredskab
og sikkerheden på Statens It’s servere
op.
Samrådsspørgsmålet indeholder fire underspørgsmål: Det ene
underspørgsmål omhandler forhold i Statens It mere specifikt, og de
øvrige tre underspørgsmål vedrører mere generelt it-beredskabet i
forhold til statslige samfundskritiske it-systemer.
Det er aftalt med finansministeren og med udvalget, at jeg som
digitaliseringsminister indleder med at svare på de tre underspørgsmål
vedrørende it-beredskabet i staten.
Herefter vil jeg give ordet til finansministeren, så han kan svare på
underspørgsmålet om Statens It, som er en styrelse under
Finansministeriet.
[Cyber- og informationssikkerhed i staten generelt]
Som indledning til at besvare spørgsmålene vil jeg understrege, at
cyber- og informationssikkerhed er områder, der har regeringens
opmærksomhed.
Og for mig som digitaliseringsminister er cyber- og
informationssikkerhed et vigtigt område, fordi sikkerheden skal følge
med i takt med den stigende digitalisering af den offentlige sektor og
samfundet mere generelt.
Vi har en offentlige sektor, der har været tidligt ude og anvendt de
muligheder, der følger med digitaliseringen.
Det har været medvirkende til at gøre Danmark til et af de meste
digitaliserede lande.
Men en høj grad af digitalisering giver også et behov for tilsvarende
høj cyber- og informationssikkerhed.
Skiftende regeringer har derfor siden 2014 udarbejdet nationale
strategier for cyber- og informationssikkerhed. Den seneste blev
lanceret for to år siden.
Det gælder, at strategierne og arbejdet med cyber- og
informationssikkerhed i Danmark er baseret på
sektoransvarsprincippet.
Det indebærer, at den myndighed, der har ansvaret for en opgave til
daglig, bevarer ansvaret for opgaven under en større ulykke eller
katastrofe.
Ansvaret for cyber- og informationssikkerhed i den enkelte statslige
myndighed ligger dermed i sidste ende hos den ansvarlige minister.
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. januar om Rigsrevisionens beretninger og Statsrevisorernes kritik i beretning nr. 5 og 6 om sikkerheden på Statens it-servere og statens it-beredskab
2809549_0004.png
Og det giver god mening at ansvaret ligger hos den enkelte
myndighed.
Blandt andet sikrer det lokale ansvar, at cyber- og
informationssikkerhed ses i sammenhæng med den konkrete faglige
opgaveløsning og ikke som en særskilt opgave.
Det lokale ansvar hos de enkelte statslige myndigheder understøttes
centralt med en række værktøjer, som særligt Digitaliseringsstyrelsen
udvikler.
[Anonymisering af myndigheder og systemer]
I forhold til de tre underspørgsmål, jeg vil svare på, udspringer de af
Rigsrevisionens beretning 5 om statens it-beredskab.
I beretningen er fire af syv undersøgte myndigheder anonymiserede.
Det samme gælder alle de undersøgte samfundskritiske systemer.
Anonymiseringen er sket af sikkerhedshensyn, og jeg kan derfor ikke
udtale mig mere præcist om disse.
[Sikkerhedsniveauet i offentlige it-systemer]
I det første underspørgsmål spørges til det forhold, at Danmark er et af
verdens mest digitaliserede lande, men at det offentliges it-
sikkerhedsniveau medfører risici for samfundskritiske systemer og for
borgernes følsomme personoplysninger og forretningskritiske data.
Jeg er glad for at få stillet det spørgsmål, for det giver mulighed for at
tage en vigtig debat om it-sikkerhed og risikostyring.
I spørgsmålet fremhæves det, at det nuværende sikkerhedsniveau
medfører en risiko for systemerne og data.
Og lige netop ordet ”risiko”
vil jeg gerne tage fat i her.
Virkeligheden er
desværre
at der altid vil være en risiko for, at et
system går ned og ikke umiddelbart kan genoprettes, og at nødplanen
ikke virker efter hensigten.
Det kan skyldes fejl, naturkatastrofer eller bevidste, ondsindede
handlinger.
Men selv hvis alle samfundskritiske it-systemer lever op til alle kriterier
for it-beredskab, som opstilles i beretningen, vil den risiko ikke kunne
fjernes helt.
Formålet med den risikostyring, som sikkerhedsstandarden ISO 27001
tager udgangspunkt i er, at den enkelte myndigheds ledelse bliver gjort
3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. januar om Rigsrevisionens beretninger og Statsrevisorernes kritik i beretning nr. 5 og 6 om sikkerheden på Statens it-servere og statens it-beredskab
2809549_0005.png
bekendt med de aktuelle risici og prioriterer ressourcerne derefter.
Herved kan risici minimeres til et acceptabelt niveau.
Deri ligger både en præmis om, at risici ikke kan fjernes helt - men kun
kan minimeres, og at ressourcerne ikke er uendelige.
Investeringer i it-sikkerhed fungerer groft sagt som mange andre
investeringer: Man får meget sikkerhed for den første krone, der
investeres, men man når også et punkt, hvor man får meget lidt ekstra
sikkerhed for hver ekstra krone, der investeres.
Den tilgang til it-sikkerhed genfindes i EU’s
nye
cybersikkerhedsdirektiv. NIS2-direktivet.
I NIS2-direktivet fremgår det bl.a., at der skal tages hensyn til
gennemførelsesomkostningerne, når det skal vurderes, hvilke
sikkerhedstiltag der skal iværksættes.
Når der er tale om samfundskritiske it-systemer, mener jeg, at der skal
investeres de nødvendige ressourcer for at opnå et højt
sikkerhedsniveau.
Som beretningen viser, er der områder, hvor it-beredskabet i staten
skal forbedres i forhold til samfundskritiske it-systemer.
Jeg finder det derfor positivt, at beretningen har givet anledning til
justeringer i it-beredskabet hos de myndigheder, hvor Rigsrevisionen
påpeger mangler.
Sikkerhed er dog ikke det eneste, der er vigtigt i forhold til
samfundskritiske it-systemer.
Systemerne er sat i verden med et primært, fagligt formål
for at
bidrage til en opgave, som skal løses.
Samtidig skal de være brugervenlige, være tilgængelige for personer
med handicap eller funktionsnedsættelse, og de skal drives økonomisk
effektivt.
De andre hensyn er ikke afspejlet i beretningen, og særligt indgår der
ikke overvejelser om økonomiske hensyn og prioriteringer.
Jeg synes også, at det er vigtigt at fremhæve, at beretningen
omhandler it-beredskabet og ikke den samlede sikkerhed omkring de
undersøgte statslige samfundskritiske it-systemer.
It-beredskabet indgår som et vigtigt element i sikkerheden, men
samtidig indgår der andre sikkerhedselementer, der skal forhindre
angrebsforsøg i overhovedet at komme så vidt, at beredskabet bliver
aktiveret.
Det er vigtigt at holde sig for øje, inden der drages konklusioner om
den samlede sikkerhed omkring statens samfundskritiske it-systemer.
4
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. januar om Rigsrevisionens beretninger og Statsrevisorernes kritik i beretning nr. 5 og 6 om sikkerheden på Statens it-servere og statens it-beredskab
2809549_0006.png
[Konkrete tiltag]
I forhold til spørgsmålet om, hvilke tiltag der vil blive iværksat i
samarbejde med de relevante ministerier for at sikre et tilfredsstillede
og stærkt it-beredskab vil jeg dels fokusere på den eksisterende
indsats og dels det kommende arbejde.
Digitaliseringsstyrelsen har udformet en række vejledninger og
skabeloner til myndigheders it-beredskab.
Digitaliseringsstyrelsen udbyder som en del af statens
digitaliseringsakademi en række kurser om it-sikkerhed rettet mod
både medarbejdere og ledere, og it-beredskabet indgår som en del af
disse kurser.
Digitaliseringsstyrelsen beder desuden hvert år alle statslige
myndigheder følge op på deres anvendelse af ISO 27001, og
Digitaliseringsstyrelsen afrapporterer herom til regeringen.
En sammenfatning af resultaterne af den opfølgning offentliggøres.
Det er samlet set min vurdering, at der fra Digitaliseringsministeriet
gives gode forudsætninger for, at alle statslige myndigheder kan
implementere et godt it-beredskab.
Den vurdering understøttes af, at Rigsrevisionen i den første beretning
om it-beredskabet i staten konkluderede, at Digitaliseringsstyrelsen på
tilfredsstillende vis har vejledt de statslige myndigheder.
I forhold til det kommende arbejde vil der som noget nyt med
implementeringen af NIS2-direktivet blive ført proaktivt tilsyn med de
omfattede statslige myndigheders arbejde med cyber- og
informationssikkerhed.
Den nærmere udformning af direktivet i dansk ret må afvente et
kommende lovforslag, men af direktivet fremgår it-berdskabet også
som et element, idet de omfattede enheder blandt andet skal have
styr på reetablering og krisestyring.
[Handling siden sidste års kritik]
I forhold til spørgsmålet om, hvorfor man i lyset af forrige års kritik og
den stigende cybersikkerhedstrussel ikke har sikret at styrke
sikkerhedsniveauet, er det min opfattelse, at der generelt arbejdes
hårdt på at styrke sikkerheden i de enkelte myndigheder, og at it-
sikkerhed har et stort fokus i staten.
Det skyldes blandt andet, at de tekniske minimumskrav til de statslige
myndigheder løbende er blevet tilpasset. Senest blev der i juni 2023
5
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9. januar om Rigsrevisionens beretninger og Statsrevisorernes kritik i beretning nr. 5 og 6 om sikkerheden på Statens it-servere og statens it-beredskab
2809549_0007.png
udvidet med nye krav, som myndighederne skal have implementeret
senest d. 1. juli 2024.
I forhold til hvorfor de undersøgte myndigheder ikke har
imødekommet kritikken, vil jeg igen henlede opmærksomheden på
sektoransvarsprincippet.
Jeg kan derfor ikke svare på, hvad myndigheder uden for mit
ministerium har gjort eller ikke har gjort i forhold til it-beredskabet for
deres samfundskritiske it-systemer, men Digitaliseringsstyrelsen har
løbende fokus på at komme med den rette vejledning.
Det var mine svar på tre af de fire underspørgsmål.
Nu vil jeg give ordet til finansminister Nicolai Wammen
[Finansministerens tale]
[Afrunding]
[MIN får ordet af finansministeren]
Mange tak.
Til sidst vil jeg også takke for ordet.
6