Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2810924_0001.png
Justitsministeriet
Departementschef Johan Legarth
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Departementschef Sophus Garfiel
Dato: 8. december 2023
Vedr. organisatorisk forankring af tilsyn med kunstig intelligens
Den europæiske regulering om brugen af kunstig intelligens er på vej
med en heraf følgende implementering i Danmark. Med reguleringen føl-
ger et krav om etablering af et tilsyn for kunstig intelligens. Der har gen-
nem den seneste tid været offentlig debat og tilkendegivelser om, hvor et
kommende tilsyn skal placeres organisatorisk i Danmark. Samtidig er der
fremsat forslag til en folketingsbeslutning (beslutningsforslag nr. B90) om
oprettelse af et uafhængigt tilsyn med kunstig intelligens under Datatilsy-
net.
KL har i forlængelse af de offentlige tilkendegivelser også overvejet pla-
cering af et tilsyn med kunstig intelligens og finder, at et tilsyn mest hen-
sigtsmæssigt placeres i Digitaliseringsstyrelsen. Det skyldes flere forhold.
Kommunerne oplever, at forskellige grene af kunstig intelligens giver mu-
ligheder for at løse mange opgaver på en anden og bedre måde i fremti-
den. Men der er også en oplevelse af, at rammerne for idriftsættelse af
kunstig intelligens-løsninger er uklare, herunder særligt de juridiske og
datarelaterede rammer. Det har bl.a. medført, at konkrete udvik lingspro-
jekter nedlukkes til trods for, at de viser stort potentiale.
Reguleringen af en relativt ny teknologi som kunstig intelligens må for-
ventes at have stor betydning for udviklingen af myndighedsudøvelsen i
Danmark. Derfor finder vi, at det er nødvendigt, at tilsynet forankres så
tæt på reguleringen som muligt, idet der er brug for en lærende, udvik-
lende og rådgivende tilsynsmyndighed, der kan levere handlingsanvi-
sende rådgivning. Myndighederne har allerede i dag, og vil i stigende
grad få, behov for praksisnær vejledning og rådgivning, når det kommer
til fortolkning ift. konkret anvendelse af kunstig intelligens. Det mener vi
kun kan ske, hvis der er en sammenhæng og et samarbejde mellem de
myndigheder, der implementerer og laver reglerne (herunder også sek-
torlovningen), og dem, der anvender og løbende lærer af anvendelsen og
reglerne.
Teknologiudviklingen går meget hurtigt for tiden, og det er centralt, at de
juridiske afvejninger sker med et kompetent blik for teknologiudviklingen.
Jura og teknologiudvikling skal hænge tættere sammen, så der ikke kom-
mer for stort gab mellem de tekniske realiteter og de juridiske afvejnin-
ger. Der er behov for et tilsyn, der rådgiver på tværs af myndigheder
fremfor en reaktiv tilgang, der i højere grad er på bagkant.
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om at oversende de henvendelser, ministeren har modtaget fra Forbrugerrådet Tænk, Danske Advokater, Dataetisk Råd og Kommunernes Landsforening samt fra eventuelle øvrige organisationer
2810924_0002.png
Dato: 8. december 2023
KL ønsker, at vejledning og rådgivning i langt højere grad end i dag viser
vejen til, hvordan man kan lykkes med teknologien lovmedholdeligt, frem-
for hvad man ikke må. Det er også uddybet i KL’s høringssvar om Datatil-
synets udkast til
Vejledning om offentlige myndigheders brug af kunstig
intelligens – indledende overvejelser.
Det er i øvrigt KL’s opfattelse, at Datatilsynet fortsat vil spille en rolle ift.
vejledning og i samarbejde med andre myndigheder, da databeskyttelse
vil være en del af tilsyn og rådgivning om Kunstig intelligens.
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Christian Harsløf