Sagsnr.
2023 - 3613
Doknr.
43415
Dato
08-11-2023
Bilag 1 - Status på initiativer i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025
Tabel 1
Status på initiativer i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025
Nr. Initiativ
Beskrivelse
Den offentlige sektor i Danmark skal være tilgængelig for alle
–
også de, der finder det digitale vanskeligt. Det skal derfor sikres, at
digitalt udfordrede borgere får den nødvendige hjælp, og at støtte-
personer tilbydes den rette understøttelse. Samtidig skal samarbej-
det om at udvikle nye løsninger og forbedre de eksisterende fort-
sættes, så løsningerne fremstår brugervenlige og i højere grad imø-
dekommer behovene hos de borgere, der har svært ved at være di-
gitalt selvhjulpne.
Status
Vedvarende indsats. Der er blandt andet gennemført et lovforbere-
dende analysearbejde, som førte til en lovændring om borgeres fri-
tagelse for obligatorisk selvbetjening. Der er også igangsat aktivite-
ter, der understøtter myndighedernes arbejde med digital inklusion,
fx etablering af et fællesoffentligt Myndighedsnetværk for digital in-
klusion, udarbejdelse af principper for digital inklusion og opdate-
ring og udbredelse af ’Fælles krav til gode brugeroplevelser’. Her-
udover er der også igangsat indsatser, der understøtter borgerne,
fx videreudvikling af læringsmiljøerne demo.borger.dk og Digital
Start.
Varighed
Ansvarlig
1
Inkluderende og
sammenhængende
digital service
2022-2025
Digitaliserings-
styrelsen
2
Let og tryg brug af
fuldmagter
Det skal være lettere at få hjælp af familiemedlemmer og andre
støttepersoner i kontakten med det offentlige. Digitale fuldmagter
skal derfor udvikles og udbredes i den offentlige sektor for at gøre
det enkelt for borgere at afgive og modtage fuldmagter og at få et
samlet overblik over afgivne fuldmagter på tværs af den offentlige
sektor.
Igangsættelse og videreudvikling af den eksisterende fuldmagtsløs-
ning, Digital Fuldmagt. Indsatsen er i analysefasen, hvor der blandt
andet er fokus på vejledningsmateriale, teknisk videreudvikling og
udarbejdelse af plan for større udbredelse af løsningen til flere selv-
betjeningsområder. Indsatsen er tilrettelagt i tæt samarbejde med
2022-2025
interessenter på fuldmagtsområdet, herunder KL, Danske Regio-
ner, statslige myndigheder samt ATP. Analysefasen forventes af-
sluttet i 2023. Nye features forventes lanceret løbende fra 2024 til
2025.
Der en kontinuerlig indsats med at tilføje nye datakilder og funktio-
naliteter til Mit Overblik i gang. Der er tilsluttet 10 af de aftalte myn-
digheder, og arbejdet med at tilslutte yderligere 7 er opstartet, her-
under etablering af et overblik over samtykker og fuldmagter på Mit
Overblik, samt at give mulighed for, at pårørende kan få en fuld-
magt til Mit Overblik. Identificeringen af nye potentielle dataområder
og funktionaliteter, som skal indgå i en ny fællesoffentlig vision for
Mit Overblik, afdækkes med KL i 4. kvartal 2023 og 1. kvartal 2024.
Digitaliserings-
styrelsen
3
Et samlet og perso-
naliseret overblik til
borgere
Borgerens overblik over egne oplysninger og gøremål på tværs af
den offentlige sektor skal gøres mere overskueligt og gennemsig-
tigt. Derfor videreudvikles siden
’Mit Overblik’ på borger.dk. Det
skal sikre målrettet information og vejledning tilpasset borgerens
konkrete situation og samtidig bidrage til at gøre borgerne mere
selvhjulpne og bedre klædt på til at indgå i dialog med offentlige
myndigheder.
Etableringen af
Mit Overblik
blev aftalt i
Digitaliserings-
2019, og videre-
styrelsen
udviklingen fort-
sætter i 2022-
2025.
2022-2025
Digitaliserings-
styrelsen
4
Let og tryg brug af
samtykke
Det skal være nemmere at forstå, hvilke data man deler med det of- Digitaliseringsstyrelsen har etableret it-projektet Digitalt samtykke,
fentlige. Der etableres derfor en digital infrastruktur for samtykker
der blev risikovurderet i Statens It-råd medio 2023. Projektet er nu
på tværs af den offentlige sektor, så borgerne ét samlet sted får
gået ind i gennemførelsesfasen, hvor der skal udvikles en første