Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2777585_0001.png
Sagsnr.
2023 - 3613
Doknr.
43415
Dato
08-11-2023
Bilag 1 - Status på initiativer i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025
Tabel 1
Status på initiativer i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025
Nr. Initiativ
Beskrivelse
Den offentlige sektor i Danmark skal være tilgængelig for alle
også de, der finder det digitale vanskeligt. Det skal derfor sikres, at
digitalt udfordrede borgere får den nødvendige hjælp, og at støtte-
personer tilbydes den rette understøttelse. Samtidig skal samarbej-
det om at udvikle nye løsninger og forbedre de eksisterende fort-
sættes, så løsningerne fremstår brugervenlige og i højere grad imø-
dekommer behovene hos de borgere, der har svært ved at være di-
gitalt selvhjulpne.
Status
Vedvarende indsats. Der er blandt andet gennemført et lovforbere-
dende analysearbejde, som førte til en lovændring om borgeres fri-
tagelse for obligatorisk selvbetjening. Der er også igangsat aktivite-
ter, der understøtter myndighedernes arbejde med digital inklusion,
fx etablering af et fællesoffentligt Myndighedsnetværk for digital in-
klusion, udarbejdelse af principper for digital inklusion og opdate-
ring og udbredelse af ’Fælles krav til gode brugeroplevelser’. Her-
udover er der også igangsat indsatser, der understøtter borgerne,
fx videreudvikling af læringsmiljøerne demo.borger.dk og Digital
Start.
Varighed
Ansvarlig
1
Inkluderende og
sammenhængende
digital service
2022-2025
Digitaliserings-
styrelsen
2
Let og tryg brug af
fuldmagter
Det skal være lettere at få hjælp af familiemedlemmer og andre
støttepersoner i kontakten med det offentlige. Digitale fuldmagter
skal derfor udvikles og udbredes i den offentlige sektor for at gøre
det enkelt for borgere at afgive og modtage fuldmagter og at få et
samlet overblik over afgivne fuldmagter på tværs af den offentlige
sektor.
Igangsættelse og videreudvikling af den eksisterende fuldmagtsløs-
ning, Digital Fuldmagt. Indsatsen er i analysefasen, hvor der blandt
andet er fokus på vejledningsmateriale, teknisk videreudvikling og
udarbejdelse af plan for større udbredelse af løsningen til flere selv-
betjeningsområder. Indsatsen er tilrettelagt i tæt samarbejde med
2022-2025
interessenter på fuldmagtsområdet, herunder KL, Danske Regio-
ner, statslige myndigheder samt ATP. Analysefasen forventes af-
sluttet i 2023. Nye features forventes lanceret løbende fra 2024 til
2025.
Der en kontinuerlig indsats med at tilføje nye datakilder og funktio-
naliteter til Mit Overblik i gang. Der er tilsluttet 10 af de aftalte myn-
digheder, og arbejdet med at tilslutte yderligere 7 er opstartet, her-
under etablering af et overblik over samtykker og fuldmagter på Mit
Overblik, samt at give mulighed for, at pårørende kan få en fuld-
magt til Mit Overblik. Identificeringen af nye potentielle dataområder
og funktionaliteter, som skal indgå i en ny fællesoffentlig vision for
Mit Overblik, afdækkes med KL i 4. kvartal 2023 og 1. kvartal 2024.
Digitaliserings-
styrelsen
3
Et samlet og perso-
naliseret overblik til
borgere
Borgerens overblik over egne oplysninger og gøremål på tværs af
den offentlige sektor skal gøres mere overskueligt og gennemsig-
tigt. Derfor videreudvikles siden
’Mit Overblik’ på borger.dk. Det
skal sikre målrettet information og vejledning tilpasset borgerens
konkrete situation og samtidig bidrage til at gøre borgerne mere
selvhjulpne og bedre klædt på til at indgå i dialog med offentlige
myndigheder.
Etableringen af
Mit Overblik
blev aftalt i
Digitaliserings-
2019, og videre-
styrelsen
udviklingen fort-
sætter i 2022-
2025.
2022-2025
Digitaliserings-
styrelsen
4
Let og tryg brug af
samtykke
Det skal være nemmere at forstå, hvilke data man deler med det of- Digitaliseringsstyrelsen har etableret it-projektet Digitalt samtykke,
fentlige. Der etableres derfor en digital infrastruktur for samtykker
der blev risikovurderet i Statens It-råd medio 2023. Projektet er nu
på tværs af den offentlige sektor, så borgerne ét samlet sted får
gået ind i gennemførelsesfasen, hvor der skal udvikles en første
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om graden af gennemførelse af de 28 initiativer i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025
2777585_0002.png
mulighed for at give eller fjerne tilladelser til, hvordan myndighe-
derne må bruge deres personlige data. Indsatsen skal bidrage til at
fastholde tilliden til, at myndigheder behandler data ansvarligt og
skabe en mere gennemsigtig og effektiv offentlig opgaveløsning.
Det skal være lettere at kommunikere og interagere med det offent-
lige. Der skal derfor skabes en mere brugervenlig og handlingsori-
enteret digital postkasse, der giver borgeren mulighed for at handle
direkte på meddelelser fra det offentlige. Derudover skal det være
nemmere og mere effektivt at sende og modtage digital post mel-
lem myndigheder på tværs af den offentlige sektor.
version af en digital samtykkeløsningen i samarbejde med tre ud-
valgte første anvendere af løsningen. Udviklingsarbejdet forventes
at løbe det meste af 2024 med et mål om at idriftsætte den første
version af løsningen inden udgangen af 2024.
Der er skabt mulighed for, at myndigheder kan sende meddelelser,
fx med tidsfrister, påmindelser, indkaldelser, kalenderinvitationer og
links i Digital Post. Der er i 2023 et fokus på at identificere potentia-
2023-2025
ler og udfordringer for myndigheder og deres leverandører med
henblik på i 2024 og 2025 at udvikle tiltag, der aktivt skal under-
støtte og øge anvendelsen af mulighederne i formatet.
5
Forbedret service
via Digital Post
Digitaliserings-
styrelsen
6
Bedre digital ad-
gang for alle børns
voksenansvarlige
Alle voksne, som varetager børns tarv, bør have let adgang til rele-
vant digital information om barnet. Det gælder fx plejeforældre, bo-
nusforældre eller bedsteforældre, som hjælper barnet i sin hverdag.
Det skal derfor afsøges, hvordan der kan skabes bedre adgang til
Initiativet er ikke gennemført i efteråret 2022 som forudsat. Det af-
forskellige dele af barnets digitale oplysninger
fx det digitale
søges pt., hvordan initiativet kan gennemføres.
sundheds-kort
–for
barnets pårørende, så det bliver lettere at
hjælpe til med lavpraktiske gøremål som at tage barnet til lægen el-
ler bede lægen om at forny en recept.
2022-202x
Digitaliserings-
styrelsen
7
Digitalisering af kø-
rekortområdet
Borgere skal opleve en lettere og hurtigere sagsbehandling, når de Udarbejdelsen af kommissorium for den tværgående arbejdsgruppe
tager kørekort. Derfor skal den analoge sagsbehandling gøres digi- for digitalisering af kørekort pågår og kommissoriet ventes sendt til
tal ved hjælp af en platformsløsning, der samler alle led i sagsbe-
de relevante medlemmer af arbejdsgruppen i november 2023.
2022-2025
handlingen fra ansøgning til udstedelse af et kørekort. Som et før-
ste skridt skal en tværgående arbejdsgruppe udarbejde et forslag til
en digital kørekortløsning
Der er gennemført en kortlægning af de data, som myndighederne
ønsker at dele med hinanden for bedst muligt at kunne tilrettelægge
indsatser for de udsatte børn og unge. Bl.a kommunale familiecen-
tre og pædagogisk og psykologisk rådgivning (PPR). Børne-og un-
2023-2025
gepsykiatrien har været involveret.
Pt. arbejdes der på at afklare de konkrete forudsætninger for data-
delingen fht. forandringer i praksis, tekniske ændringer og juridiske
rammer.
Analysen er gennemført. Analysen sandsynliggør, at udvikling af et
fællesoffentligt adresseindeks (institutionsregister), som kan anven-
des af alle parter omkring borgeren, uanset om det er private eller
2022-2023
offentlige aktører, vil imødekomme behovet for tværfaglig og tvær-
sektoriel koordination og kommunikation. Det undersøges pt., hvor-
vidt der er andre måder at imødekomme koordinations- og kommu-
nikationsbehovet på.
Der er primo 2023 igangsat et nyt Sundhedsjournal 4.0 projekt med
en projektportefølje, der skal sikre opkobling af flere datakilder, her-
under data fra kommunerne, almen praksis og speciallægepraksis-
serne mv. samt forbedring af brugervenligheden i adgangen til oplys-
ningerne. Det bemærkes derudover, at det siden 2022 har været mu-
2022-2025
ligt at se data fra en række privathospitaler, og at flere og flere lø-
bende opkobles.
Færdselsstyrel-
sen
8
Der skal sikres mere sammenhængende og koordinerede forløb for
udsatte børn og unge og deres familier, som har sager, der går på
Sammenhængende tværs af kommune, sundhedsvæsen og statslige myndigheder Det
forløb for udsatte
kræver, at de involverede myndigheder og sektorer har bedre mu-
børn og unge
lighed for at dele data mellem sig. Indsatsen skal afklare de juridi-
ske og tekniske rammer for effektiv og ansvarlig datadeling og finde
løsninger på udfordringer, som komplicerer datadelingen.
For at få et bedre overblik over sociale tilbud skal alle institutioner på
det specialiserede socialområde fremover kunne identificeres med
et unikt nummer. I dag kendes de blot ved deres navn. Der gennem-
føres derfor en analyse om oprettelse af et nationalt adresseindeks,
som skal styrke kommunikationen mellem myndigheder, reducere
manuelle arbejdsgange og give et bedre overblik over alle de tilbud,
der leverer sociale indsatser hver dag.
Det skal være lettere for borgere, pårørende og sundhedspersonale
at tilgå og få overblik over sundhedsoplysninger. Der skal derfor
skabes en samlet adgang til data på sundhedsområdet, som skal
bidrage til øget sammenhæng, en bedre brugeroplevelse og bedre
udnyttelse af sundhedspersonalets ressourcer. Som et led heri skal
Sundhedsjournalen på sundhed.dk og MinSundhed-appen videre-
udvikles, og flere data skal vises for at sikre et mere brugervenligt
og fuldendt overblik over sundhedsoplysninger på tværs af sund-
hedsvæsenet.
KL
9
Bedre kommunika-
tion og viden om ef-
fekter på det speci-
aliserede socialom-
råde via nyt adres-
seindeks
KL
10
Bedre adgang til
sundhedsdata for
borgere og sund-
hedspersonale
Indenrigs- og
Sundhedsmini-
steriet
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om graden af gennemførelse af de 28 initiativer i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025
2777585_0003.png
Der pågår ligeledes løbende videreudvikling af MinSundhed-appen,
og der er i oktober 2023 lanceret en ny og forbedret udgave af ap-
pen, hvor der bl.a. er direkte adgang til at se prøvesvar, journaler
fra sygehus og billedbeskrivelser.
Der skal være lettere og mere fleksibel adgang til sundhedsvæse-
net uafhængig af geografisk placering. Der igangsættes derfor en
Digitale løsninger til indsats med at styrke udbredelsen af kendte, velfungerende tele-
at understøtte mere medicinske løsninger og teknologier som fx patientrapporterende
behandling hjemme oplysninger, virtuelle konsultationer og telemedicinske løsninger til
hjemmemonitorering, så borgerne kan tilbydes mere behandling af
høj kvalitet i eller tæt på eget hjem.
Implementering af
en national guide til
sundhedsapps
Sundhedsapps kan give borgere et værdifuldt supplement til pa-
tentbehandlingen og understøtte bedre sundhed. Derfor skal der
implementeres en national guide til sundhedsapps.
Regeringen, KL og Danske Regioner vil i 2023 aftale udmøntning af
500 mio. kr. til investeringer i teknologi og udstyr, der kan under-
støtte bedre hjemmebehandling i regioner og kommuner. Arbejdet
med at styrke udbredelsen af digitale løsninger til hjemmebehand-
2022-2025
ling pågår derudover i regi af den nationale bestyrelse for sund-
heds-it samt en nyoprettet national koordinationsgruppe for mere
behandling i eget hjem.
Indenrigs- og sundhedsministeren har i oktober 2023 fremsat et
lovforslag, der giver hjemmel til etablering af et nævn for sundheds-
apps, som forventes at træde i kraft 1. januar 2024. Nævnet forven-
2024
tes at blive udnævnt og påbegynde arbejdet med at vurdere og an-
befale kvalitetssikrede sundhedsapps i løbet af 2024.
Programmet for data i det nære sundhedsvæsen forløber plan-
mæssigt og der indberettes nu kommunale data til Sundhedsdata-
styrelsen om bl.a. hjemmesygepleje. ISM og KL har aftalt at ud-
skyde fristen for indberetning af oplysninger om forebyggelse og
genoptræning efter sygehusophold til 2025. Indberetning af data fra
2023-2026
praksissektoren forventes igangsat i løbet af 2024. KL har i 2023
igangsat indsatsen KIK
Kvalitet i Kommunerne
der har til formål
at sikre en organisering til at opnå datakvalitet og kompetencer til at
arbejde datadrevet i kommunerne.
Indenrigs- og sundhedsministeren har i oktober 2023 fremsat det
lovforslag, der skal sikre det lovmæssige grundlag for, at forældre
kan tilgå flere af deres børns sundhedsoplysninger digitalt. Lov-
forslaget forventes at træde i kraft den 1. januar 2024.
Løsningerne for deling af stamkort og aftaleoplysninger er ved at
blive udbredt nationalt og forventes i drift i alle regioner og kommu-
ner inden udgangen af 2023. Den første pilotafprøvning for deling
af forløbsplaner fra almen praksis er igangsat og pilotafprøvning for
deling af udvalgte planer fra psykiatriområdet forventes igangsat i
1. halvår af 2024. Udarbejdelsen af en samlet plan for udbygningen
af Et Samlet Patientoverblik vil blive fremlagt ultimo 2023.
2022-2024
11
Indenrigs- og
Sundhedsmini-
steriet
12
Indenrigs- og
Sundhedsmini-
steriet
13
Data til kvalitetsud-
vikling af det nære
sundhedsvæsen
For at styrke datakvaliteten i det nære sundhedsvæsen og under-
støtte arbejdet i sundhedsklyngerne, fortsættes arbejdet for at sikre
bedre brug af data fra det nære sundhedsvæsen. Der skal etable-
res en fælleskommunal organisering, der skal sikre høj datakvalitet
i de kommunale data samt kompetencer til at arbejde datadrevet i
kommunerne.
Det skal være muligt for forældre at tilgå flere af deres børns sund-
hedsoplysninger digitalt. Derfor igangsættes et arbejde for at fore-
tage de nødvendige afklaringer med henblik på at sikre det lov-
mæssige grundlag for den digitale adgang til oplysningerne.
Indenrigs- og
Sundhedsmini-
steriet
14
Digital adgang for
forældre til børns
sundhedsoplysnin-
ger
Indenrigs- og
Sundhedsmini-
steriet
15
Den digitale løsning Et Samlet Patentoverblik skal give patienter og
sundhedspersonale et samlet overblik over patientens behandlings-
Styrke udviklingen
forløb. Der skal derfor implementeres løsninger for deling af stam-
af et samlet patient-
kort og oplysninger om aftaler i Et Samlet Patientoverblik, ligesom
overblik
løsningen skal udvides med oplysninger om planer, diagnoser, ind-
satser og mål.
Som et førende land inden for digital sundhed skal Danmark leve
op til de forpligtelser, som vi har over for det internatonale samfund.
Der skal derfor udarbejdes en analyse af de forberedende aktivite-
ter inden implementeringen af WHO’s nyeste version for internato-
nale klassifikation af sygdomme, ICD-11, som skal give klinikere og
patienter mere præcise diagnoser afspejlende nutidig sygdomsop-
fattelse.
2023-2025
Indenrigs- og
Sundhedsmini-
steriet
16
Overgang til ny
sygdomsklassifika-
tion i Danmark
Der har i 2022 pågået et modningsprojekt med det formål at kort-
lægge de krav, som overgangen til ICD-11 stiller til it-systemerne i
sundhedsvæsenet. Modningsprojektet er i 2023 blev afsluttet og
godkendt af de to nationale bestyrelser for hhv. sundheds-it og data
2022
på sundheds- og ældreområdet. Modningsprojektets konklusioner
danner grundlag for det forestående arbejde med at estimere udgif-
ter og udarbejde en tidsplan for implementeringen af ICD-11.
Programmet for data i det nære sundhedsvæsen forløber plan-
mæssigt og der indberettes nu kommunale data til Sundhedsdata-
styrelsen om bl.a. hjemmesygepleje. ISM og KL har aftalt at ud-
2022-2025
skyde fristen for indberetning af oplysninger om forebyggelse og
genoptræning efter sygehusophold til 2025. Indberetning af data fra
praksissektoren forventes igangsat i løbet af 2024. KL har i 2023
igangsat indsatsen KIK
Kvalitet i Kommunerne
der har til formål
Indenrigs- og
Sundhedsmini-
steriet
17
For at styrke datakvaliteten i det nære sundhedsvæsen og under-
støtte arbejdet i sundhedsklyngerne, fortsættes arbejdet for at sikre
Modernisering af di-
bedre brug af data fra det nære sundhedsvæsen. Der skal etable-
gitale meddelelser i
res en fælleskommunal organisering, der skal sikre høj datakvalitet
sundhedsvæsenet
i de kommunale data samt kompetencer til at arbejde datadrevet i
kommunerne.
Indenrigs- og
Sundhedsmini-
steriet
3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om graden af gennemførelse af de 28 initiativer i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025
2777585_0004.png
at sikre en organisering til at opnå datakvalitet og kompetencer til at
arbejde datadrevet i kommunerne.
Nye kendte teknologiske løsninger, som fx automatisering, kunstig
intelligens og robotteknologi, implementeres i stadig større grad i
den offentlige sektor, men der er et stort potentiale for at få endnu
mere ud af disse teknologiske løsninger. Staten, kommunerne og
regionerne er derfor enige om at igangsætte en 10-årsplan for ny
teknologi og automatisering af den offentlige sektor, der skal bi-
drage til at afhjælpe den forventede mangel på arbejdskraft til bl.a.
den borgernære velfærd.
Der er med aktstykke nr. 164 af 6. september 2023 udmøntet 33,5
mio. kr. fra tilskudspuljen for nye teknologier (af en pulje på 100
mio. kr. i 2023-2025) til udbredelse af tre teknologiske løsninger: 1)
Dosispakket medicin. 2) Digital hudkræftdiagnostik. 3) Automatisk
indberetning af klinisk data fra hospitaler.
Dette er første skridt mod at opfylde initiativets formål om løbende
at identificere og udbrede teknologiske løsninger, der skal bidrage
til at afhjælpe den forventede mangel på arbejdskraft i den offent-
lige sektor til bl.a. den borgernære velfærd.
Der er afsat
midler til initiati-
vet fra Tilskuds-
puljen i 2023-
2025, og der vil
skulle ske yder-
ligere afklaring
af finansiering i
senere år.
18
Nye teknologiske
løsninger til at un-
derstøtte manglen
på arbejdskraft
Finansministe-
riet
19
Datadrevet omstil-
ling til en cirkulær
økonomi
For at nå Danmarks klimamål er det centralt at understøtte en cir-
kulær omstilling, der gør det muligt at bringe materialer og ressour-
cer i spil igen og igen. Der etableres derfor en cirkulær databank,
Projektet er ved at blive revurderet i dialog mellem KL og Miljøstyrel-
der samler valide data om affald, råstoffer og materialer for at bane sen. Revurderingen er tilrettelagt, så de planlagte aktiviteter forven-
2023-2025
vejen for større genbrug og genanvendelse, nye grønne forret-
tes gennemført inden for FODS-perioden.
ningsmodeller og mindske behovet for bortskaffelse og forbrænding
af knappe ressourcer.
Der er gennemført en undersøgelse af hvordan en digital løsning
kan adressere behov og udfordringer omkring genbrug af bygge-
Der er behov for en særlig indsats for at styrke cirkulær økonomi og
materialer. Derpå er
konceptet for ”Donorbygningsplatformen”
ble-
ressourceeffektivitet i bygge- og anlægssektoren, der tegner sig for
vet
udviklet. ” Donorbygningsplatformen” er en digital
løsning, der
en stor del af Danmarks samlede affaldsmængde. Som et første
kobler udtjente og nye bygninger mhp. at ændre materialekredslø-
skridt afdækkes potentialerne i en samlet digital platform for gen-
bet, fx ved at understøtte anvendelsen af brugte byggematerialer til
brug, genanvendelse og nyttiggørelse af byggematerialer, råstoffer
nye byggerier, samt, at nedrivning kan planlægges med henblik på
og jord, der skal gøre det nemmere at købe og sælge oversky-
skånsom håndtering af de elementer og strukturer der skal genbru-
dende såvel som brugte materialer og ressourcer.
ges direkte. Partnerkredsen er ved at undersøge hvordan man kan
realisere Donorbygningsplatformen.
Klimakrisen er i lige så høj grad lokal som national. Den grønne
dagsorden skal derfor løftes i fællesskab på tværs af den offentlige
sektor. Det er en fælles ambition på tværs af stat, kommuner og regi-
oner at udbrede Energi og CO2-regnskabet over hele landet, således
at alle kommuner og regioner benytter samme opgørelsesmetoder til
at beregne deres CO2-udledninger og energiforbrug. For at gøre
Energi- og CO2-regnskabet mere relevant og attraktivt for alle kom-
muner og regioner videreudvikles værktøjet.
Miljøministeriet
20
Digital platform for
byggematerialer og
råstoffer
2022-2023
Danske Regio-
ner
21
Videreudvikling af
Energi- og CO2-
regnskabet
Projektet forløber planmæssigt. Der er igangsat en række udvik-
lingstiltag. Fra projektstart til nu har fokus særligt været på at vide-
reudvikle regnskabet på en ny teknisk platform med fokus på sik-
2022-2025
kerhed samt bedre og mere effektiv dataadministration. Desuden er
der igangsat arbejde med at videreudvikle regnskabets metoder in-
den for transportområdet samt arealanvendelse.
Analysen er opstartet i efteråret 2023. Der er afholdt workshops
med offentlige bygningsejere fra bl.a kommuner, regioner og Byg-
ningsstyrelsen, samt Dansk Fjernvarme, DANVA, Danske Vand-
værker og Evida i forhold til at afklare hvordan der kan tilvejebrin-
ges de relevante forsyningsdata til at lave energibesparelser.
Anbefalingerne afleveres ultimo 2023.
Energistyrelsen
22
Offentlige bygningers energiforbrug skal være mere effektivt og kli-
Bedre brug af forsy- mavenligt. Derfor igangsættes en indsats, der skal definere og prio-
ningsdata til energi- ritere relevante forsyningsdata for at understøtte anvendelsen af
effektive bygninger databaseret energiledelse i kommuner og regioner og dermed re-
ducere CO
2
-udledningen fra offentlige bygninger.
Opbevaring og behandling af data påvirker Danmarks klimaaftryk
negativt. Det kræver ganske enkelt store mængder energi at holde
datacentre kørende. Det offentlige skal gå forrest i at begrænse di-
gitaliseringens negative klima- og miljøpåvirkning. Der igangsættes
derfor et fællesoffentligt samarbejde, som skal identificere og ud-
brede veje til øget energieffektivitet og bæredygtighed på området,
blandt andet gennem EU’s grønne indkøbs-kriterier
og klimavenlig
programmering i offentlige it-systemer.
2023
KL
23
Grøn databehand-
ling- og opbevaring
Initiativet centrerer omkring den igangværende fællesoffentlige pilot-
afprøvning af EU’s grønne indkøbskriterier. Pilotafprøvningen forven-
tes afsluttet i første halvdel af 2024, hvorefter der skal tages stilling til
2023-2025
den videre implementering af indkøbskravene. Herudover er der et
løbende fokus på at identificere øvrige tiltag, der kan bidrage til at
mindske digitaliseringens negative klima- og miljøpåvirkning.
Digitaliserings-
styrelsen
4
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om graden af gennemførelse af de 28 initiativer i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025
2777585_0005.png
24
En fællesoffentlig
indsats for bedre
adgang til offentlige
data
Nemmere adgang til offentlige data for borgere, virksomheder, for-
skere og offentlige myndigheder skal styrke innovationen i samfun-
det. Som et første skridt vil staten, kommunerne og regionerne
samarbejde om at udstille beskrivelser af allerede tilgængelige of-
fentlige data på
Datavejviseren.
Derudover videreføres Open Data
DK som platform for at sikre større synlighed og flere offentlige
data, der ikke har et naturligt hjemsted på andre platforme.
Sprogteknologi er én af de teknologier, der har størst potentiale for
at gøre mange processer lettere og mere smidige
både for bor-
gere og myndigheder. Der er dog behov for at hæve kvaliteten af
dansk sprogteknologi for at følge med udviklingen. Der igangsættes
derfor en indsats for at styrke dansk sprogteknologi, der blandt an-
det skal understøtte danske virksomheder i udvikling af kunstig in-
telligens på dansk og dermed bidrage til innovation og vækst mål-
rettet det danske marked.
Datavejviser.dk blev lanceret i september 2022, bl.a. med kommu-
nale datasæt, og der tilføjes løbende beskrivelser af flere tilgænge-
lige offentlige data. Digitaliseringsstyrelsen og de fællesoffentlige par-
ter samarbejder også bredere om at gøre offentlige data enklere at
2022 - 2025
finde og tage i brug. Der er i 2022 og 2023 bl.a. afholdt webinarer,
workshops og dialogmøder, ligesom OpenDataDK har bidraget til en
indsats for at gøre IoT-data fra offentlige myndigheder anvendelige
for flere.
Initiativet dækker over en række delindsatser, herunder løbende op-
datering af hjemmesiden sprogteknologi.dk bl.a. med tilføjelser af
metadata samt tilvejebringelse af nye sprogressourcer, afholdelse af
2022-2025
sprogteknologisk konference, samarbejde med relevante EU orga-
ner, udvikling af det centrale ordregister og udvikling af et transskri-
beret dansk taledatasæt. Alle indsatser følger den forudsatte plan.
Digitaliserings-
styrelsen
25
Styrket dansk
sprogteknologi
Digitaliserings-
styrelsen
26
Styrket forankring
af cyber- og infor-
mationssikkerhed
Der gennemføres årligt adfærdsændrende kampagner for borgere og
virksomheder og arrangementer, som understøtter offentligt ansattes
Modenheden og opmærksomheden på cyber- og informationssik-
kompetencer og modenhedsniveau gennem konferencer, vejled-
kerhed skal øges for borgere, virksomheder og myndigheder. Der
ningsmaterialer og analyser til en fællesoffentlig målgruppe. På por-
iværksættes derfor aktiviteter, der skal styrke myndighedernes ar-
talen sikkerdigital.dk opdateres fortløbende vejledningsmateriale og
2022-2025
bejde med cyber- og informationssikkerhed såvel som de offentlige
værktøjer til borgere, virksomheder og myndighede. Cybersikker-
ansattes kompetencer, samt vejlednings- og informationsindsatser
hedspagten er nedsat som et offentligt-privat samarbejde, der skal
om god sikkerhedsadfærd til borgere og virksomheder.
fremme SMV’ers cybersikkerhed. Analysen Danskernes Informati-
onssikkerhed gennemføres hvert 2. år.
Gennem et stærkt fælles fundament for offentlige it-løsninger skal
borgere og virksomheder sikres ens og sammenhængende digital
service. Fælles arkitekturprincipper, retningslinjer og standarder
skal bidrage til, at vores systemer hænger bedre sammen og nem-
mere kan vedligeholdes, videreudvikles og udskiftes efter behov.
Derfor videreudvikles arbejdet med den Fællesoffentlige Digitale
Arkitektur for at gøre det nemmere for myndighederne at anvende
genbrugelige byggeblokke til digitalisering.
Forudsætningerne, for at Danmark lykkes med at anvende nye tek-
nologier, som skaber værdi for borgere og myndigheder, er, at løs-
ninger tages i brug på en sikker og forsvarlig måde, der værner om
borgernes tillid. Derfor arbejdes der videre på at udbrede de gode
erfaringer med anvendelsen af ny teknologi, sikre klare juridiske
rammer og praksisnær vejledning til myndigheder, der tager nye
teknologier i brug.
Vedvarende indsats. Der er i 2022 etableret et digitalt overblik over
genbrugelige byggeblokke i det fælles fundament på arkitek-
tur.digst.dk. Der udarbejdes i 2023 en undersøgelse af kendskab og
anvendelse af genbrugelige byggeblokke med henblik på at styrke
2022-2025
formidlingen. Der gennemføres i 2023 en række indsatser bl.a. vedr.
interoperabilitet ift. EU-lovgivning, semantisk interoperabilitet, analy-
ser vedr. genbrug af software, samt udvikling af nye genbrugelige
specifikationer knyttet til ESDH-, fagsystemer og infrastruktur.
Digitaliseringsstyrelsen samler og deler løbende erfaringer med an-
vendelsen af nye teknologier i den offentlige sektor og offentliggjorde
i starten af 2023 en statusopsamling på de 40 signaturprojekter, der
er igangsat i regioner og kommuner. Derudover pågår der løbende
dialog mellem relevante myndigheder omkring initiativer, der kan
2022-2025
sikre klare juridiske rammer for anvendelsen af ny teknologi i, herun-
der vejledningsindsatser. Indsatserne vil fortsætte igennem hele stra-
tegiperioden og tilpasses løbende udviklingerne på området. Initiati-
vet skal ses i tæt sammenhæng med initiativ 18.
Digitaliserings-
styrelsen
27
Stærkt digitalt fun-
dament for den of-
fentlige sektor
Digitaliserings-
styrelsen
28
Et ansvarligt grund-
lag for anvendelse
af ny teknologi
Digitaliserings-
styrelsen
5