Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2813624_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. januar 2024
J nr.
2023 - 5983
Svar på DIU alm. del – spm. 68
Udvalget for Digitalisering og It har i brev af 5. december 2023 stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 68, som jeg hermed skal besvare endeligt.
Spørgsmål 68
Vil ministeren redegøre for omfanget af »jamming« i Danmark? I den forbindelse
bedes ministeren oplyse:
– hvor stort omfanget af jamming/støjsending er indenfor Danmarks grænser,
søterritorium og luftrum,
– hvem indenfor Danmarks grænser, søterritorium og luftrum, der er generet af
jamming/støjsending,
– i hvilket omfang mobiltelefonsignaler og dermed også nødopkald kan blive sat
ud af funktion ved jamming/støjsending,
– om lastbilers tachograf kan sættes ud af funktion ved jamming/støjsending, og
dermed reglerne for køre- hviletid,
– om jamming/støjsending kan have indflydelse på sikkerheden i flytrafikken, og
– om jamming/støjsending kan sætte bilers, skibes og droners GPS ud af funk-
tion?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
(SDFI). Endvidere har transportministeren bidraget til besvarelsen af den del af
spørgsmålet, som vedrører takografer og flysikkerhed.
SDFI har oplyst følgende:
”Omfanget af jamming
Ved jamming forstås udsendelse af radiobølger med henblik på at forstyrre eller
afbryde kommunikation og andre radiobaserede tjenester. Alle radiotjenester
som fx GPS-signaler og mobiltelefoner kan i princippet blive jammet.
Jamming kan forekomme et vilkårligt sted, og størrelsen af det ramte område
kan variere afhængigt af, hvor kraftfuld en sender der anvendes til jamming.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/5
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: MFU spm. om omfanget af »jamming« i Danmark
2813624_0002.png
Jamming er generelt problematisk, da intentionen er at påvirke de frekvenser,
som andre tjenester gør brug af, fx GPS-signaler. Derfor er det i EU ulovligt at
sælge og anvende jammerudstyr.
Det kan være vanskeligt at afgøre, om en forstyrrelse skyldes en defekt, forkert
brug af radioudstyr eller forsætlig afbrydelse af radiobaserede tjenester. Dette
gælder særligt, hvis forstyrrelsen er forbigående, som det ofte er tilfældet med
jamming.
Det er derfor ikke praktisk muligt at overvåge jamming systematisk over et stort
område. Til at vurdere omfanget af jamming har Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur (SDFI) i vid udstrækning derfor kun de indberetninger, som styrel-
sen modtager og reagerer på fra offentligheden. På den baggrund vurderer
SDFI generelt omfanget af jamming i Danmark til at være relativt beskedent og
oftest begrænset til mindre områder, få brugere og kort varighed.
Jamming af GNSS, herunder GPS
Jamming af GNSS (Global Navigation Satellite System) er den mest almindeligt
forekomne form for jamming. Brugerne af GNSS er en bred vifte af borgere og
virksomheder, som anvender GNSS til mange forskellige formål.
Målinger foretaget af SDFI, bl.a. på styrelsens 14 permanente GNSS-stationer
placeret rundt i landet, viser, at kortvarige forstyrrelser sporadisk finder sted på
GNSS-frekvenserne, men årsagen til forstyrrelserne er ikke fuldt klarlagt.
GNSS-signalerne modtages fra satellitter, som kredser i en bane cirka 20.000
km over jorden. Signalet er ekstremt svagt, og derfor også nemt at jamme. Ud-
fald på GNSS-signalerne kan dog også have andre årsager end jamming. Både
landskabsforhold, vejr og atmosfæriske forhold kan være medvirkende årsager
til udfald.
Jamming af GNSS-signaler, herunder GPS, kan påvirke bilers, skibes og dro-
ners anvendelse af GPS-signaler. Inden for det sidste par år har der været en
hændelse, hvor Bornholmstrafikkens færges GPS-signal blev forstyrret og en
episode i Kattegat, hvor en række skibe mistede GPS-signalet.
Systemer, som er afhængige af GNSS-signalerne, bør derfor kunne tåle udfald
af en vis varighed, før deres funktionsevne bliver påvirket. Der bør derfor even-
tuelt implementeres redundante eller mitigerende foranstaltninger i sådanne sy-
stemer.
Jamming af mobilkommunikation
Som alle andre radiotjenester kan mobilkommunikation rammes af jamming,
men dette ses dog meget sjældent. Mobilkommunikation er relativt robust over
Side 2/5
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: MFU spm. om omfanget af »jamming« i Danmark
2813624_0003.png
for jamming. Det skyldes, at der er et stort antal sendere, der anvendes mange
forskellige frekvensbånd og flere forskellige teknologier, og der er flere operatø-
rer.
Udstyr, som kan jamme mobilsignalerne, er forholdsvis dyrt. Det må kun sælges
til bestemte offentlige myndigheder, og disse må kun bruge udstyret under sær-
lige omstændigheder.”
Jeg kan henholde mig til det af SDFI oplyste.
Takografer og flysikkerhed
Transportministeren har på baggrund af bidrag fra Færdselsstyrelsen og Trafik-
styrelsen oplyst følgende:
”Takografer
Færdselsstyrelsen oplyser følgende om jamming eller støjsending af takografer:
Køretøjer, som er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, skal have in-
stalleret en takograf til at registrere chaufførens og køretøjets aktiviteter. En
takograf registrerer køretøjets bevægelser via en bevægelsesgiver, som er til-
sluttet takografen via et kabel, som ikke kan påvirkes af jamming.
I nyere, smart takografer anvendes GNSS (GPS) som en sekundær kilde til regi-
strering af køretøjets bevægelse. GNSS anvendes derudover til positionsbe-
stemmelse af køretøjet ved bestemte aktiviteter og som et middel til at sikre
mod manipulation i takografen. Et GNSS-signal kan jammes, men forstyrrelser i
GNSS-signalet vil blive registreret i takografen.
En anden metode til at snyde en GNSS-modtager er spoofing. Det fungerer ved
at genskabe falske signaler med højere effekt sammenlignet med de rigtige sig-
naler fra satellitterne og derved snyde takografen til at beregne falsk tid og posi-
tion. I den seneste version af takografen har man derfor valgt at sikre mod spoo-
fing ved at indføre en validering af GNSS-signalet fra det europæiske system af
satellitter til positionsbestemmelsen.
Det skal i øvrigt bemærkes, at smart takografer skal være udstyret med et tråd-
løst kommunikationsmodul, så politiet under deres vejkontrol på kort afstand kan
kontrollere, at takografen fungerer, og at den ikke er manipuleret. Dette signal
vil kunne sløres via jamming, men det vil ikke have betydning for takografens
funktion i forhold til registrering af køre- og hviletid.
Flysikkerhed
Trafikstyrelsen har oplyst følgende, om påvirkningen af jamming
på sikkerheden i flytrafikken:
Side 3/5
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: MFU spm. om omfanget af »jamming« i Danmark
2813624_0004.png
Flyveruter og instrumentprocedurer til ind- og udflyvning af flyvepladser i Dan-
mark designes så vidt muligt med understøttelse af jordbaserede anlæg. Der-
med sikres det, at GPS-udfald ikke medfører større konsekvenser for flyvesik-
kerheden. Luftfartøjerne anvender dog i stor stil GPS som deres primære navi-
gationshjælpemiddel og skal derfor overgå til at anvende den jordbaserede in-
frastruktur i tilfælde af GPS-udfald. For luftfart gælder, at alle typer af flyvning –
herunder også droner, som anvender GPS, kan blive påvirket af jamming.
Jamming kan i yderste konsekvens påvirke flyvesikkerheden. De fleste beman-
dede luftfartøjer er dog udstyret med flere systemer, og opleves der GPS-udfald,
vil luftfartøjet skulle overgå til at anvende de jordbaserede navigationshjælpe-
midler. Herved vil konsekvensen af et udfald være meget begrænset. Konse-
kvenserne vil umiddelbart være størst, såfremt udfald finder sted i forbindelse
med landing. Hvis en flyvning oplever GPS-udfald og derfor eventuelt må af-
bryde sin landing, er der fastsatte procedurer, der sikrer, at dette kan foretages
uden konsekvenser for flyvesikkerheden på de flyvepladser, hvor Naviair driver
ATS-tjenesten.
Naviair har oplyst Trafikstyrelsen om, at de har registreret to tilfælde af GPS-ud-
fald, ét i 2022 og ét i 2023. Ved begge udfald orienterede en række luftfartøjer
om sporadiske udfald af GPS-signalet i dele af det danske luftrum. Ved den ene
af begivenhederne foregik jammingen i en periode på ca. 15 minutter, og ved
den anden episode forekom udfaldet sporadisk over det meste af dagen. Der
kan have været yderligere udfald, som ikke er blevet opdaget, hvis disse ikke
har haft indflydelse på lufttrafikken. Trafikstyrelsen har ikke kendskab til årsa-
gerne til udfaldene, men der er flere kendte potentielle årsager, herunder f.eks.
solstorme eller bevidste handlinger som GPS-jamming.
Hvad angår droner, så kan jamming betyde, at alle typer af operationer med
droner kan påvirkes og miste evnen til at navigere præcist/korrekt. Der kan der-
for opstå risiko for, at dronen kolliderer med andre droner, terræn, hindringer, el-
ler bemandet lufttrafik.
Der vil f.eks. være risiko for, at en drone, der flyver uden for synsvidde
(BVLOS), utilsigtet forlader det område, som den er tildelt til at udføre BVLOS-
operationen, hvorved der i yderste konsekvens kan opstå risiko for kollision med
bemandede luftfartøjer.
Forskellige typer jamming kan påvirke forskellige dele af droners elektroniske
signaler, det være sig GPS, men også f.eks. blot kommunikationen mellem dro-
nens fjernbetjening og selve dronen. En jammer kan dermed forstyrre pilotens
evne til at styre dronen, uden at dronen i den forstand har mistet kapaciteten til
præcist at udpege, hvor den befinder sig i et GPS-format.”
Jeg kan henholde mig til det af transportministeren oplyste.
Side 4/5
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: MFU spm. om omfanget af »jamming« i Danmark
2813624_0005.png
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 5/5