Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2805365_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. november 2023
Databeskyttelseskontoret
Luna Amelia Pedersen
Eggert
2023-07484
3017536
Besvarelse af spørgsmål nr. 10 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Digitalisering og It
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 (Alm. del), som Folketingets
Udvalg for Digitalisering og It har stillet til justitsministeren den 13. oktober
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om private kameraer, der er opsat med ansigtsgenkendelsesteknologi, da det jo kræver en tilladelse fra datatilsynet m.v.
Spørgsmål nr. 10 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og It:
”Vil ministeren oplyse, hvorfor det danske Datatilsyn ikke har
et samlet overblik over hvor og i hvilket omfang, der i dag bru-
ges ansigtsgenkendelsesteknologi, jf. REU, Alm.del - Spørgs-
mål 1222, folketingsåret 2022-23 (2. samling))”
Svar
:
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 1222 (Alm. del) fra Folketin-
gets Retsudvalg.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Datatilsynet kan i kraft af sin tilsynsvirksomhed føre tilsyn
med, om en dataansvarlig lever op til de databeskyttelsesretlige
regler ved anvendelse af ansigtsgenkendelsesteknologi.
Der gælder ingen forpligtelse i medfør af databeskyttelsesreg-
lerne for dataansvarlige til at orientere Datatilsynet, hvis man
gør brug af ansigtsgenkendelsesteknologi, og tilsynet har derfor
ikke et samlet overblik over, hvor og i hvilket omfang der i dag
bruges ansigtsgenkendelsesteknologi.
Datatilsynet vil således som udgangspunkt kun blive opmærk-
som på anvendelsen af ansigtsgenkendelsesteknologi i forbin-
delse med eventuelle konkrete tilsynssager (klagesager) eller
generelle tilsynssager (sager af egen drift). Derudover kan Da-
tatilsynet blive opmærksom på brugen af ansigtsgenkendelses-
teknologi i forbindelse med, at en (privat) dataansvarlig anmo-
der om en tilladelse fra Datatilsynet i medfør af databeskyttel-
seslovens § 7, stk. 4. Det følger af denne bestemmelse, at be-
handling af oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 9, stk. 1, herunder biometriske data med det formål
entydigt at identificere en fysisk person, kan ske, hvis behand-
ling af oplysninger er nødvendig af hensyn til væsentlige sam-
fundsinteresser, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk.
2, litra g. Endvidere følger det af bestemmelsen, at der i en tilla-
delse kan fastsættes nærmere vilkår for behandlingen.
Side 2/3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om private kameraer, der er opsat med ansigtsgenkendelsesteknologi, da det jo kræver en tilladelse fra datatilsynet m.v.
Det bemærkes i den forbindelse, at bestemmelsen i databeskyt-
telseslovens § 7, stk. 4, som forudsættes at have et snævert an-
vendelsesområde, ikke er eneste undtagelse til forbuddet mod at
behandle særlige kategorier af oplysninger, herunder biometri-
ske data med det formål entydigt at identificere en fysisk person.
En anden undtagelse er f.eks. den registreredes udtrykkelige
samtykke. Anvendes anden undtagelse, skal Datatilsynets tilla-
delse ikke indhentes.”
Side 3/3