Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2788224_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. november 2023
Databeskyttelseskontoret
Luna Amelia Pedersen
Eggert
2023-07479
3017259
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål C - E
fra Folketingets Udvalg for Digitalisering og It om an-
sigtsgenkendelse
Samrådsspørgsmål C
Vil ministeren redegøres for Regeringens holdning til myndigheders
brug af ansigtsgenkendelsesteknologi, herunder i kameraer i det of-
fentlige rum? Med spørgsmålet spørges der ikke indtil status quo, men
til regeringens politiske holdning, da regeringen indtil nu ikke har
fastlagt en politisk holdning.
Samrådsspørgsmål D
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Rigspolitiet i besvarelse af REU
alm. del – spm. 1222, folketingsåret 2022-23, 2.samling, endnu ikke
kan oplyse, i hvilket omfang de anvender ansigtsgenkendelsestekno-
logi, når der på et tidligere samråd i 2018 blev nævnt at politiet ikke
gør brug af teknologien (jf. » Pape afviser blankt: Politi bruger ikke
ansigtsgenkendelse«, Jyllands-Posten, den 23. august 2018?
Samrådsspørgsmål E
Side 1/12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-23 om ansigtsgenkendelse
Tidligere justitsminister Søren Pape Poulsens lovede under besvarel-
sen af REU alm. del - samråd AÅ og BA i folketingsåret 2017-18, at
Folketinget vil blive inddraget i en eventuel beslutning om at udvide
brugen af ansigtsgenkendelse (kl. 13.10). Vil ministeren redegøre for,
om Folketinget er eller vil blive inddraget som lovet af den tidligere
justitsminister? Jf. Retsudvalget - 23-08-2018 : Åbent samråd med ju-
stitsministeren om Politiets brug af ansigtsgodkendelse / Folketinget
(ft.dk) (kl. 13.10).
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Side 2/12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-23 om ansigtsgenkendelse
[Indledning]
Tak for ordet og for spørgsmålene.
Lad mig indlede med at adressere spørgsmålet om Fol-
ketingets inddragelse i overvejelser vedrørende udvidet
brug af ansigtsgenkendelsesteknologi.
Tilbage i 2018 redegjorde den daværende justitsminister
for politiets anvendelse af ansigtsgenkendelsesteknologi
– som på det tidspunkt også omfattede de såkaldte ABC
e-gates i lufthavnene. Den daværende minister nævnte
også, at Nationalt Cyber Crime Center (NC3) havde
iværksat et forsøg, hvor man undersøgte muligheden for
digital offergenkendelse i sager om seksuelt misbrug af
børn.
Efterfølgende har vi talt om ansigtsgenkendelse bl.a. i
regi af den digitale tryghedspakke og senest i forbindelse
med forhandlingerne om bandepakken.
Så der har været løbende politiske drøftelse om spørgs-
målet om ansigtsgenkendelse. Og som det fremgår af de
svar, der er blevet sendt over til Folketinget, anvendes
ansigtsgenkendelsesteknologi i meget, meget begrænset
omfang hos de retshåndhævende myndigheder.
Side 3/12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-23 om ansigtsgenkendelse
[Generelt om emnet]
Ansigtsgenkendelse er et spændende og vigtigt emne.
Det er også et meget bredt emne, og der er tale om en
teknologi, der kan benyttes på mange forskellige måder.
Ansigtsgenkendelse er f.eks. et praktisk redskab, som
mange af os måske kender som en sikkerhedsforanstalt-
ning, f.eks. når vi låser vores telefoner op. Det er også en
teknologi, der kan bruges til at identificere personer i re-
altid via kameraer i det offentlige rum. Anvendelsen af
ansigtsgenkendelse spænder altså principielt fra, at man
låser sin iPhone op – hvilket de fleste af os vel ikke be-
kymrer os så meget over – til en dystopi, hvor alle over-
våges hele tiden i det offentlige rum.
Det er altså fuldstændig afgørende, at vi er præcise, når
vi taler om ansigtsgenkendelse. Altså hvilken anvendelse
af ansigtsgenkendelse vi konkret taler om, hvad er for-
målet, og hvor på spektret befinder vi os?
Derfor er min holdning heller ikke et klart ja eller et klart
nej. Der er også her behov for en mere nuanceret tilgang.
Helt overordnet er min holdning, at vi skal bruge ansigts-
genkendelsesteknologi, hvis fordelene overstiger ulem-
Side 4/12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-23 om ansigtsgenkendelse
2788224_0005.png
perne. F.eks. er der ingen tvivl om, at ansigtsgenkendel-
sesteknologi i visse tilfælde vil kunne hjælpe politiets ef-
terforskning, men det er samtidig afgørende, at anvendel-
sen ikke sker på en måde, der risikerer at indskrænke vo-
res grundlæggende rettigheder, ikke mindst retten til pri-
vatliv.
[Samrådsspørgsmål C]
Med
samrådsspørgsmål C
spørges der til regeringens
politiske holdning til offentlige myndigheders brug af an-
sigtsgenkendelsesteknologi, herunder i kameraer i det of-
fentlige rum.
Ansigtsgenkendelse er grundlæggende en teknologi,
hvor man bruger biometriske data – f.eks. ansigtsbillede
– til entydigt at identificere en fysisk person.
Der er tale om en teknologi, som kan bruges til alt fra
sammenligning af et ansigtsbillede én til én til sammen-
ligning af et ansigtsbillede med en større mængde data
(såkaldt én til mange-sammenligning) til sammenligning
i realtid op i mod flere databaser.
Teknologien bruges f.eks. med henblik på verifikation,
når et ansigtsbillede matches med oplysninger, der er lag-
Side 5/12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-23 om ansigtsgenkendelse
ret som biometrisk data, f.eks. i en telefon eller et pas
(såkaldt én til én-sammenligning).
Ved sammenligning af et ansigtsbillede med en større
mængde fotos bruges teknologien derimod med henblik
på identifikation (såkaldt én til mange-sammenligning).
I forhold til de retlige rammer, er der i lovgivningen for-
skel på, hvilke offentlige myndigheder vi har med at
gøre.
Når det angår offentlige myndigheder i almindelighed er
behandlingen af personoplysninger reguleret af databe-
skyttelsesforordningen og -loven.
Når det angår de retshåndhævende myndigheder – altså:
bl.a. politiet, anklagemyndigheden, kriminalforsorgen og
domstolene – er myndighedernes behandling af perso-
noplysninger med henblik på at forebygge og efterforske
strafbare handlinger reguleret af retshåndhævelsesloven.
[Regeringens politiske holdning]
Jeg opfatter generelt spørgsmålene sådan, at spørgerens
interesse primært vedrører politiets brug af ansigtsgen-
kendelse. Og jeg vil derfor fokusere på det.
Side 6/12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-23 om ansigtsgenkendelse
Jeg mener, at politiet – ligesom resten af samfundet – ge-
nerelt skal følge med udviklingen. Og at ansigtsgenken-
delsesteknologi kan være et fornuftigt redskab, hvis det
kan bidrage til at effektivisere og lette politiets arbejde.
Teknologien kan således være politiets øjne og f.eks. er-
statte den ressourcekrævende manuelle gennemgang af
digitalt bevismateriale i f.eks. sager om seksuelle over-
greb mod børn.
Kriminaliteten bliver til stadighed mere digital og mere
kompleks. Den udvikling skal vores myndigheder kunne
matche og håndtere. Derfor mener jeg, at det er en bun-
den opgave for politiet løbende at undersøge, om der er
behov for nye metoder eller redskaber til at slå krimina-
liteten ned.
Derfor er det også min principielle holdning, at politiet
skal kunne bruge ansigtsgenkendelsesteknologi i kon-
krete sager inden for de juridiske rammer, jeg lige har
nævnt.
Men jeg vil samtidig gerne understrege vigtigheden af, at
Danmark ikke går hen og bliver et overvågningssam-
fund. Der skal altså findes den rette balance. Og lovgiv-
Side 7/12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-23 om ansigtsgenkendelse
2788224_0008.png
ningen er netop udtryk for en balanceret tilgang, hvor der
bl.a. lægges vægt på, hvad formålet med brugen af an-
sigtsgenkendelse er.
[Politiets brug af ansigtsgenkendelse]
Med
samrådsspørgsmål D
spørges der til, hvorfor Rigs-
politiet i besvarelsen af spørgsmål nr. 1222 fra Folketin-
gets Retsudvalg ikke kunne oplyse, i hvilket omfang po-
litiet anvender ansigtsgenkendelsesteknologi.
Rigspolitiet har oplyst, at Rigspolitiet ikke kunne levere
et bidrag inden for fristen, da en høring af alle politi-
kredse var nødvendig for at give et fyldestgørende svar.
Jeg kan oplyse, at Justitsministeriet den 21. november
2023 har oversendt Rigspolitiets bidrag til besvarelsen til
Folketingets Retsudvalg.
Rigspolitiet har oplyst, at politiet på nuværende tidspunkt
ikke anvender ansigtsgenkendelsesteknologi til verifice-
ring af en rejsendes identitet i forbindelse med grænse-
kontrollen.
Ansigtsgenkendelsesteknologi har dog tidligere været
anvendt i forbindelse med den automatiske ind- og udrej-
Side 8/12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-23 om ansigtsgenkendelse
sekontrol i Københavns Lufthavn. Her har man benyttet
de såkaldte ABC-e-gates [Automatic Border Control].
Der er opstillet nye ABC-e-gates i Københavns Lufthavn
og i Billund Lufthavn, som endnu ikke er taget i brug. I
begge lufthavne forventes de opstillede ABC-e-gates ta-
get i brug i første kvartal af 2024.
Derudover har Nationalt Cyber Crime Center (NC3),
som led i den politiske aftale om en digital tryghedspakke
fra 2022, iværksat et pilotprojekt om digitaliseret offer-
genkendelse, der også omfatter brug af ansigtsgenken-
delsesteknologi. Teknologien vil under pilotprojektet
blive testet som hjælpeværktøj til at søge i billed- og vi-
deomateriale på et antal afsluttede efterforskninger og på
NC3’s database med billedmateriale vedrørende seksuelt
misbrug af børn.
Herudover har Københavns Vestegns Politi i 2022 ind-
købt et it-program, der bl.a. indeholder en ansigtsgenken-
delsesfunktion. It-programmet har siden 2022 været an-
vendt i to konkrete sager til at finde specifikke børn udsat
for overgreb.
Rigspolitiet – og i sagens natur Justitsministeriet – var
ikke bekendt med dette, og Københavns Vestegns Politi
Side 9/12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-23 om ansigtsgenkendelse
2788224_0010.png
har indstillet brugen af programmet i forbindelse med
Rigspolitiets høring til brug for besvarelsen af spørgsmål
nr. 1222 fra Retsudvalget. Rigspolitiet har anmodet poli-
tikredsen om at redegøre for anskaffelsen og ibrugtag-
ningen af det omhandlede it-program. Det sker, fordi
Rigspolitiet i 2018 udsendte en instruks til samtlige poli-
tikredse om, at kredsene skal kontakte Rigspolitiet, hvis
kredsene identificerer et behov for brug af ansigtsgen-
kendelsesteknologi.
Landets øvrige politikredse har oplyst, at kredsene i øv-
rigt ikke anvender ansigtsgenkendelsesteknologi.
[Samrådsspørgsmål E]
Med
samrådsspørgsmål E
spørges der til, om Folketin-
get vil blive inddraget i en eventuel beslutning om at ud-
vide brugen af ansigtsgenkendelse.
Som jeg tidligere har nævnt, har jeg ikke en principiel
modstand mod ansigtsgenkendelsesteknologi, men an-
vendelsen skal selvfølgelig ske inden for de juridiske
rammer.
Hvis politiet ud fra en politifaglig vurdering finder, at
teknologien er nyttig og anvendelsen respekterer de da-
Side 10/12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-23 om ansigtsgenkendelse
tabeskyttelsesretlige rammer, så mener jeg også, at det er
et værktøj, som politiet skal benytte.
Skulle der vise sig behov for at justere den retlige ramme
for politiets brug af ansigtsgenkendelse, vil det naturlig-
vis også ske under sædvanlig inddragelse af Folketinget,
ligesom det er naturligt, at vi her i Folketinget løbende
drøfter anvendelse af nye teknologier. Jeg vil naturligvis
orientere Folketinget, hvis der er anledning til det. Som
jeg har nævnt, spænder anvendelsen af ansigtsgenken-
delse vidt, og jeg mener derfor ikke, at myndighederne
af egen drift skal orientere Folketinget om enhver mindre
anvendelse af ansigtsgenkendelsesteknologi. Men som
altid besvarer jeg meget gerne spørgsmål fra Folketinget
herom.
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege, at selvom an-
sigtsgenkendelse
kan
anvendes inden for rammerne af
den gældende lovgivning, så anvender myndighederne
på Justitsministeriets område aktuelt teknologien i et me-
get begrænset omfang.
Og det er min holdning, at en mere systematisk eller om-
fattende anvendelse af ansigtsgenkendelsesteknologi
Side 11/12
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 23/11-23 om ansigtsgenkendelse
alene skal ske, når og hvis myndighederne har gjort sig
relevante juridiske, praktiske og principielle overvejel-
ser.
Tak for ordet.
Side 12/12