Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2801595_0001.png
Sagsnr.
2023 - 4046
Doknr.
50676
Dato
18-12-2023
Bilag 1: Statslige tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it
Tabel 1: Oversigt over statslige tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it.
Tilsynets titel
Tilsyn: net- og
informationssik-
kerhed
Primære opgave
Center for Cybersikkerhed
(CFCS) fører tilsyn med te-
leudbyderes overholdelse
af lov om net- og informa-
tionssikkerhed
og regler udstedt i medfør
af loven, bl.a. inden for
områder som:
• Informationssikkerhed
• Beredskab
• Underretninger
• Sikkerhedsgodkendelser
CFCS fører tilsyn med
overholdelse af lov om
net- og informationssikker-
hed for internetudveks-
lingspunkter og regler
udstedt i medfør af
loven, bl.a. inden for
områder som:
• Underretninger
• Risikostyring
Forsvarets Efterretnings-
tjeneste fører tilsyn med
overholdelsen af de sikker-
hedsmæssige foranstalt-
ninger, som Danmark er
forpligtet til at gennem-
føre, og foretager periodi-
ske inspektioner, eventuelt
bistået af eksperter fra
NATO eller EU.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen (KFST) hånd-
hæver konkurrenceloven
samt de fællesskabsretlige
konkurrenceregler (trakta-
tens artikel 101 og 102) og
vejleder virksomheder om
reglerne.
Myndighed
CFCS
Ressortministerium
Forsvarsministeriet
Ophæng
CFCS’ tilsyn
følger af § 9 i
lov om sikkerhed i net og
tjenester (Lovbekendtgørelse
nr. 153 af 1. februar 2021)
Tilsyn: net- og
Informationssik-
kerhed for inter-
netudvekslings-
punkter
CFCS
Forsvarsministeriet
CFCS’ tilsyn
følger af § 5 i
lov om sikkerhed i net- og
informationssystemer for
operatører af internetudveks-
lingspunkter m.v. (Lov nr. 437
af 8. maj 2018)
Tilsyn med
Informationssik-
kerhed for klassi-
ficerede informa-
tioner
Forsvarets
Efterretnings-
tjeneste
Forsvarsministeriet
Forsvarets Efterretningstje-
nestes tilsyn følger af § 56 i
sikkerhedscirkulæret, § 1 i
Lov om Forsvarets Efterret-
ningstjeneste og § 1 i Lov om
Center for Cybersikkerhed.
Tilsyn med virk-
somheder, herun-
der digitale plat-
forme og techgi-
ganter
KFST, herun-
der Konkur-
rencerådet
træffer afgø-
relser om
overtrædelse
af konkurren-
celoven og
traktatens ar-
tikel 101 og
Erhvervsministeriet
I sager efter kon-
kurrenceloven fun-
gerer KFST, herun-
der Konkurrencerå-
det, som uafhængig
myndighed.
KFST håndhæver konkurren-
celoven og traktatens artikel
101 og 102 i medfør af lovens
§ 14a og kan træffe afgørelse
i medfør af lovens § 16. Bøde
for en overtrædelse kan på-
lægges i medfør af lovens §
23.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om hvor mange og hvilke forskellige statslige tilsyn og myndigheder, der fører tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it m.v.
2801595_0002.png
Tilsyn med online-
formidlingstjene-
ster og onlinesø-
gemaskiner, her-
under tech-gigan-
ter
KFST håndhæver platform-
to-business-loven
(”P2B-
loven”), herunder den fæl-
lesskabsretlige P2B-forord-
ning, og vejleder virksom-
heder om reglerne, der
særligt vedrører vilkårene
for erhvervsdrivende, som
handler med forbrugere
via digitale platforme (onli-
neformidlingstjenester og
onlinesøgemaskiner).
Tilsyn med tech-
giganter (”gate-
keepers”)
KFST får pr. 1/1 2024 nye
beføjelser i medfør af Lov
om supplerende bestem-
melser til Europa-Parla-
mentet og Rådets forord-
ning for digitale markeder
(”DMA-loven”).
Loven indebærer, at KFST
kan understøtte og bi-
drage til Europa-Kommissi-
onens arbejde med at
håndhæve nye EU-regler
over for de allerstørste
tech-giganter (såkaldte
”gatekeepers”), som skal
leve op til en række krav,
der skal sikre åbne og fair
markedsvilkår for dem, der
anvender deres platforms-
tjenester i medfør af the
Digital Markets Act (”DMA-
forordningen”).
KFST kan gennemføre un-
dersøgelser af formodede
overtrædelser og dele sine
konklusioner med Europa-
Kommissionen. KFST kan
ikke håndhæve DMA’en
overfor tech-giganter.
Desuden kan KFST anmode
Kommissionen om at fore-
tage en markedsundersø-
gelse.
KFST skal i sin egenskab af
den forventede udpegning
som eneste kompetente
myndighed og koordinator
for digitale tjenester føre
tilsyn med om digitale
platforme m.v., som er
etableret i Danmark, over-
holder forordningen af di-
gitale tjenester.
102. En over-
trædelse kan
medføre bø-
destraf og i
visse tilfælde
fængsel. Sa-
ger om straf-
ansvar afgø-
res ved dom-
stolene.
KFST, herun-
der Konkur-
rencerådet,
træffer afgø-
relser om
overtrædelse
af P2B-loven.
En overtræ-
delse kan
medføre bø-
destraf. Sager
om bødean-
svar afgøres
ved domsto-
lene.
KFST, herun-
der Konkur-
rencerådet
Erhvervsministeriet
I sager efter P2B-lo-
ven fungerer KFST,
herunder Konkur-
rencerådet, som
uafhængig myndig-
hed.
KFST håndhæver P2B-loven,
herunder P2B-forordningen, i
medfør af lovens § 3 og kan
træffe afgørelse i medfør af
lovens § 7. En udbyder af on-
lineformidlingstjenester eller
onlinesøgemaskiner straffes
med bøde såfremt den ikke
efterlever et påbud efter § 7,
jf. § 14.
Erhvervsministeriet
KFST, herunder
Konkurrencerådet,
fungerer som uaf-
hængig myndighed.
KFST kan foretage undersø-
gelser af en gatekeepers evt.
manglende overholdelse af
DMA’en, enten efter klage el-
ler af egen drift, i medfør af
lovens § 3.
KFST kan anmode Kommissio-
nen om at foretage en mar-
kedsundersøgelse i medfør af
lovens § 2.
Såfremt Europa-Kommissio-
nen træffer afgørelse om en
overtrædelse af DMA-forord-
ningen, kan der udstedes
bøde i medfør af forordnin-
gens artikel 30.
Tilsyn med forord-
ningen om digi-
tale tjenester
(DSA)
I L 60 Forslag
til lov om
håndhævelse
af Europa-
Parlamentets
og Rådets for-
ordning om
digitale tjene-
ster foreslås
det, at KFST
udpeges som
kompetent
myndighed
Erhvervsministeriet
I sager efter lov om
håndhævelse af for-
ordningen om digi-
tale tjenester fun-
gerer KFST som uaf-
hængig myndighed.
Det følger af artikel 56, stk. 1,
i forordning om digitale tje-
nester, at den medlemsstat,
hvor udbyderen af formid-
lingstjenesters hovedforret-
ningssted er beliggende, med
visse undtagelser har ene-
kompetence med hensyn til
tilsyn med og håndhævelse af
forordning.
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om hvor mange og hvilke forskellige statslige tilsyn og myndigheder, der fører tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it m.v.
2801595_0003.png
og koordina-
tor for digi-
tale tjenester.
Koordinato-
ren skal føre
tilsyn med
om formid-
lingstjene-
ster, fx digi-
tale plat-
forme, som
er etableret i
Danmark, le-
ver op til kra-
vene i forord-
ningen.
L 60 er frem-
sat den 25.
oktober 2023,
og det er hen-
sigten, at lo-
ven skal
træde i kraft
den 17. fe-
bruar 2024.
Forbrugerom-
budsmanden
Tilsyn med over-
holdelse af mar-
kedsføringsloven
mv.
Forbrugerombudsmanden
fører tilsyn med erhvervs-
drivendes overholdelse af
reglerne i markedsførings-
loven og en række andre
forbrugerbeskyttende reg-
ler.
Som led i Forbrugerom-
budsmandens generelle
tilsyn med erhvervsdriven-
des overholdelse af mar-
kedsføringsloven, vil For-
brugerombudsmanden
bl.a. kunne behandle sa-
ger, som vedrører pro-
blemstillinger, der relate-
rer sig til digitalisering, tek-
nologi, databeskyttelse el-
ler it.
Erhvervsstyrelsen fører til-
syn med, at teleudbydere
overholder telelovens reg-
ler om sektorspecifik kon-
kurrenceregulering, herun-
der forpligtelser eller bin-
dende tilsagn, som er fast-
lagt i afgørelser truffet af
styrelsen i medfør af lo-
ven.
Sundhedsdatastyrelsen fø-
rer på vegne af indenrigs-
og sundhedsministeren til-
syn med de forpligtelser,
der påhviler operatører af
væsentlige tjenester i NIS-
loven og dertilhørende be-
kendtgørelse.
Lægemiddelstyrelsen kon-
trollerer overholdelsen af
lægemiddellovgivningen.
Som en del af dette er der
bl.a. fokus på datasikker-
hed og dataintegritet hos
virksomhederne.
Erhvervsministeriet
Forbrugerombuds-
manden er en uaf-
hængig myndighed,
men Forbrugerom-
budsmandens se-
kretariat stilles til
rådighed af Konkur-
rence- og Forbru-
gerstyrelsen, som
hører under Er-
hvervsministeriet.
Markedsføringslovens § 25
Tilsyn med reg-
lerne om den sek-
torspecifikke kon-
kurrenceregule-
ring på teleområ-
det
Erhvervssty-
relsen (som
uafhængig til-
synsmyndig-
hed)
Erhvervsministeriet
§ 52 i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tje-
nester (teleloven).
Tilsyn med opera-
tører af væsent-
lige tjenester in-
den for sundheds-
sektoren
Sundhedsda-
tastyrelsen på
vegne af In-
denrigs- og
Sundhedsmi-
nisteriet
Indenrigs
og
Sundhedsministe-
riet
Tilsyn med læge-
middelområdet
Lægemiddel-
styrelsen
Indenrigs- og
Sundhedsministe-
riet
Indenrigs- og Sundhedsmini-
sterens tilsyn fremgår af NIS-
loven (Lov om krav til sikker-
hed for net- og informations-
systemer inden for sundheds-
sektoren) § 7 og bemyndigel-
sen til Sundhedsdatastyrelsen
fremgår af § 8.
Lægemiddelstyrelsens myn-
dighedskontrol følger bl.a. af
lægemiddellovens §§ 44-44 a,
§ 53, stk. 5-6, § 87, stk. 1-2,
og § 90.
3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om hvor mange og hvilke forskellige statslige tilsyn og myndigheder, der fører tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it m.v.
2801595_0004.png
Tilsyn med de da-
tabeskyttelsesret-
lige regler
Styrelsen for Patientsikker-
hed foretager ikke i snæ-
ver forstand tilsyn med di-
gitalisering, teknologi, da-
tabeskyttelse eller it. Sty-
relsen for patientsikker-
heds tilsyn med sundheds-
personale indebærer dog
tilsyn med behandling i
form af f.eks. digitale
sundhedsfaglige ydelser og
sundhedspersonalets an-
vendelse af f.eks. IT-base-
ret medicinsk udstyr.
Datatilsynet er den cen-
trale statslige myndighed,
der rådgiver og vejleder
samt fører tilsyn med en-
hver behandling, der er
omfattet af databeskyttel-
sesforordningen og data-
beskyttelsesloven samt an-
den lovgivning, som ligger
inden for forordningens
rammer for særregler om
behandling af personoplys-
ninger, medmindre andet
er bestemt i lovgivningen.
Datatilsynet fører endvi-
dere tilsyn med lov om
retshåndhævende myndig-
heders behandling af per-
sonoplysninger (retshån-
dhævelsesloven), ligesom
tilsynet varetager opgaver
i henhold til enkelte sær-
love.
Herudover er Datatilsynet
national tilsynsmyndighed
for behandling af person-
oplysninger i en række fæl-
leseuropæiske informati-
onssystemer (bl.a. Schen-
gen-, visum og toldområ-
det), hvilket betyder, at til-
synet fører tilsyn med de
danske myndigheders be-
handling af oplysninger i
forbindelse med brugen af
disse systemer.
Datatilsynet fører også til-
syn med den udgave af
persondataloven, som ved
kgl. anordning blev sat i
kraft for Grønland den 1.
december 2016.
Der er fastsat en særlig til-
synsordning for behand-
ling af personoplysninger i
domstolenes regi, hvoref-
ter en afgørelse om be-
handling af oplysninger
træffes af vedkommende
ret, mens Domstolsstyrel-
sen fører tilsyn med be-
handling af personoplys-
ninger, der foretages for
domstolene, når disse ikke
Styrelsen for
Patientsikker-
hed
Indenrigs- og
Sundhedsministe-
riet
Datatilsynet
Justitsministeriet
Som myndighed har
Datatilsynet en fi-
nanslovsmæssig og
en vis personale-
mæssig tilknytning
til Justitsministe-
riet, men udøver
sine funktioner i
fuld uafhængighed.
4
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om hvor mange og hvilke forskellige statslige tilsyn og myndigheder, der fører tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it m.v.
2801595_0005.png
handler i deres egenskab
af domstol.
Endvidere er tilsynet med
politiets og forsvarets ef-
terretningstjenester ikke
omfattet af databeskyttel-
sesforordningen og data-
beskyttelsesloven, jf. lo-
vens § 3, stk. 2. Tilsynet
med Efterretningstjene-
sterne fører tilsyn med ef-
terretningstjenesterne, jf.
FE-loven og PET-loven.
Beskæftigelsesministeren
fører tilsyn med, om besty-
relsen udfører sit hverv i
overensstemmelse med
lovgivningen og relevante
hensyn i øvrigt. Heri kan
digitalisering mv. indgå.
Beskæftigelsesministeren
fører tilsyn med, om besty-
relsen udfører sit hverv i
overensstemmelse med
lovgivningen og relevante
hensyn i øvrigt. Heri kan
digitalisering mv. indgå.
Beskæftigelsesministeren
fører tilsyn med, om besty-
relsen udfører sit hverv i
overensstemmelse med
lovgivningen og relevante
hensyn i øvrigt. Heri kan
digitalisering mv. indgå.
Beskæftigelsesministeren
fører tilsyn med, om besty-
relsen udfører sit hverv i
overensstemmelse med
lovgivningen og relevante
hensyn i øvrigt. Heri kan
digitalisering mv. indgå.
Beskæftigelsesministeren
fører tilsyn med, om besty-
relsen udfører sit hverv i
overensstemmelse med
lovgivningen og relevante
hensyn i øvrigt. Heri kan
digitalisering mv. indgå.
Beskæftigelsesministeren
fører tilsyn med, om besty-
relsen udfører sit hverv i
overensstemmelse med
lovgivningen og relevante
hensyn i øvrigt. Heri kan
digitalisering mv. indgå.
Beskæftigelsesministeren
fører tilsyn med, om besty-
relsen udfører sit hverv i
overensstemmelse med
lovgivningen og relevante
hensyn i øvrigt. Heri kan
digitalisering mv. indgå.
STIL fører årligt et tilsyn
med de selvejende institu-
tioners generelle it-sikker-
hed på det administrative
område. Tilsynet bygger på
institutionsrevisorernes re-
visionsprotokollater og ta-
Tilsyn med besty-
relsen i Arbejds-
markedets Til-
lægspension
Beskæftigel-
sesministeri-
ets departe-
ment
Beskæftigelsesmini-
steriet
Ulovbestemt praksis
Tilsyn med besty-
relsen for Udbeta-
ling Danmark
Tilsyn med besty-
relsen for Ar-
bejdsmarkedets
Erhvervssikring
Beskæftigel-
sesministeri-
ets departe-
ment og Sty-
relsen for Ar-
bejdsmarked
og Rekrutte-
ring
Beskæftigel-
sesministeri-
ets departe-
ment og Ar-
bejdstilsynet
Beskæftigelsesmini-
steriet
§ 19 i lov om Udbetaling Dan-
mark
Beskæftigelsesmini-
steriet
§§ 15-16 i lov om Arbejds-
markedets Erhvervssikring
Tilsyn med besty-
relsen for Senior-
pensionsenheden
Tilsyn med besty-
relsen for Ar-
bejdsmarkedets
Fond For Udstati-
onerede
Beskæftigel-
sesministeri-
ets departe-
ment og Sty-
relsen for Ar-
bejdsmarked
og Rekrutte-
ring
Beskæftigel-
sesministeri-
ets departe-
ment
Beskæftigelsesmini-
steriet
§§ 9-10 i lov om seniorpensi-
onsenheden
Beskæftigelsesmini-
steriet
Bemærkningerne til lov nr.
613 af 8. juni 2016
Tilsyn med besty-
relsen for Løn-
modtagernes Ga-
rantifond
Beskæftigel-
sesministeri-
ets departe-
ment
Beskæftigelsesmini-
steriet
Ulovbestemt praksis
Tilsyn med besty-
relsen for LD
Fonde
Beskæftigel-
sesministeri-
ets departe-
ment
Beskæftigelsesmini-
steriet
Ulovbestemt praksis og § 25 i
lov om forvaltning og admini-
stration af tilgodehavende fe-
riemidler
Tilsyn med de
selvejende uddan-
nelsesinstitutio-
ner indenfor for
Børne- og Under-
visningsministeri-
ets ressort
Styrelsen for
It og Læring
(STIL)
Børne- og Under-
visningsministeriet
(BUVM)
Digitaliseringsstyrelsens til-
synskoncept ’Departemen-
tets tilsyn med informations-
sikkerheden på ministerom-
rådet.
Tilsynet på BUVMs område er
delegeret til STIL.
5
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om hvor mange og hvilke forskellige statslige tilsyn og myndigheder, der fører tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it m.v.
2801595_0006.png
Tilsyn med krav til
studieadministra-
tive it-systemer
Tilsynet med told-
og skatteforvalt-
ningens it-område
(´It-tilsynet´)
Tilsyn med aero-
nautiske data
Tilsyn med syste-
mer i luftfartstje-
nester
Kontrolorgan for
ITS (Tilsynet op-
startes i 2024 og
titlen er derfor
ikke endelig.)
ger afsæt i der, hvor revi-
sor har angivet væsentlige
eller kritiske bemærknin-
ger angående den gene-
relle it-sikkerhed på det
administrative område.
Bekendtgørelsen regulerer
uddannelsesinstitutioner-
nes brug af studieadmini-
strative systemer til de
omfattede uddannelser le-
veret af private leverandø-
rer, herunder dataudveks-
ling via integrationer mel-
lem systemerne og en
række centrale systemer
hos STIL og andre myndig-
heder. Leverandørerne af-
holder selv udgifter til
gennemførelse af system-
revisionen.
It-tilsynet er et uafhængigt
it-tilsyn, som skal styrke til-
synet og styringen af Skat-
teforvaltningens it-porte-
følje gennem rådgivning
fra uafhængige eksterne
eksperter.
Trafikstyrelsen fører tilsyn
med, at datasæt indehol-
dende aeronautiske ter-
ræn- og hindringsdata of-
fentliggøres jf. EU-regler
Trafikstyrelsen fører tilsyn
med, at systemer som an-
vendes til luftfartstjene-
ster opfylder gældende
EU-regler
Trafikstyrelsen fører tilsyn
med, at kravene i ITS-di-
rektivets underliggende
retsakter bliver efterlevet.
Styrelsen for
It og Læring
(STIL)
Børne- og Under-
visningsministeriet
(BUVM)
Skattemini-
steriet
It-tilsynet er
et uafhængigt
tilsyn
Trafikstyrel-
sen
Skatteministeriet
It-tilsynet er et uaf-
hængigt tilsyn
Lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse (LBK
nr. 1189 af 22. august 2022),
lov om institutioner for al-
mengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse
m.v. (LBK nr. 467 af 9. maj
2023), lov om private institu-
tioner for gymnasiale uddan-
nelser (LBK nr. 1087 af 16.
august 2023) og lov om insti-
tutioner for forberedende
grunduddannelse, jf. lovbe-
kendtgørelse (LBK nr. 836 af
14. juni 2022)
It-tilsynets tilsyn følger af Lov
om Tilsynet med told- og
skatteforvaltningens it-om-
råde af 29. december 2020.
Transportministe-
riet
Forordning (EU) 2017/373
Trafikstyrel-
sen
Transportministe-
riet
En lang række EU implemen-
teringsforordninger
Trafikstyrel-
sen
Transportministe-
riet
Retsakt A (multimodale rejse-
informationstjenester), arti-
kel 9, retsakt B (tidstro trafik-
informationstjenester), arti-
kel 12, retsakt C (trafiksikker-
hedsinformation), artikel 9 og
retsakt E (sikrede parkerings-
pladser for lastbiler og er-
hvervskøretøjer), artikel 8.
Artikel 2, stk. 2, litra c, i Til-
gængelighedsdirektivet, dvs.
direktiv 2019/882
Tilsyn med trans-
porttjenesternes
efterlevelse af til-
gængelighedskra-
vene for digitale
tjenester (Tilsynet
opstarter i 2025
og titlen er derfor
ikke endelig )
Tilsyn med NIS på
transportområdet
Trafikstyrelsen fører tilsyn
med at kravene i Tilgænge-
lighedsloven vedr. person-
befordring med bus, tog,
fly og skib bliver efterlevet.
Trafikstyrel-
sen
Transportministe-
riet
Tilsyn med aktivi-
teter i det ydre
rum (RUM)
Trafikstyrelsen fører tilsyn
med, at NIS-operatører ud-
peget i transportsektoren
efterlever krav om akkredi-
tering efter en internatio-
nalt anerkendt standard
for styring af sikkerheden i
net- og informationssyste-
mer.
Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsen godkender
efter ansøgning, registre-
rer i nationalt og FN-regi-
ster og fører tilsyn med
danske aktiviteter i det
ydre rum (over 100 km)
Trafikstyrel-
sen
Transportministe-
riet
Bekendtgørelse om sikkerhed
i net- og informationssyste-
mer i transportsektoren (nr.
1042 af 06/08/2018)
Uddannelses-
og Forsk-
ningsstyrel-
sen
Uddannelses- og
Forskningsministe-
riet
Lov nr. 409 af 11. maj 2016
om aktiviteter i det ydre rum,
Bekendtgørelse nr. 1116 af 3.
juni 2021 om krav ved god-
kendelse af aktiviteter i det
ydre rum m.v. Bekendtgø-
relse nr. 979 af 24. juni 2022
6
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om hvor mange og hvilke forskellige statslige tilsyn og myndigheder, der fører tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it m.v.
2801595_0007.png
Tilsyn med de lag-
ringspligtige virk-
somheders forsy-
ningskritiske it
Tilsyn med el- og
gasselskabers IT-
beredskab, herun-
der forsyningskri-
tisk IT og OT.
Energistyrelsen fører tilsyn
med, at de lagringspligtige
virksomheder har det for-
nødne beredskab, herun-
der it-beredskab, dvs. at
virksomhederne foretager
planlægning og træffer
foranstaltninger for at
sikre forsyningen fra egne
beredskabslagre til slut-
brug i en beredskabssitua-
tion. Energistyrelsen vejle-
der virksomhederne om
udarbejdelse af bered-
skabsplaner.
Energistyrelsen fører tilsyn
med, at virksomhederne
har det fornødne bered-
skab til at sikre oprethol-
delse af eller genetablering
af forsyningen ved hæn-
delser.
Der føres årligt en række
tilsyn med omfattede virk-
somheder, herunder med
specifikt fokus på cybersik-
kerhed. IT-beredskabspla-
ner godkendes årligt eller
3 gange årligt alt efter virk-
somheders kritikalitet.
Energistyrel-
sen
(Beredskab)
Klima-, Energi- og
Forsyningsministe-
riet
om delegation af uddannel-
ses- og forskningsministerens
beføjelser til Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Energistyrelsens tilsyn følger
af § 17 i lov nr. 354 af 24.
april 2012 (olieberedskabslo-
ven) og § 18 i bek nr. 424 af
25. april 2018 (beredskabsbe-
kendtgørelsen)
Energistyrel-
sen
(Beredskab)
Klima-, Energi- og
Forsyningsministe-
riet
Energistyrelsens tilsyn følger
af elforsyningslovens § 85 c
(bevillingspligtige virksomhe-
der skal have et it-beredskab
til sikring af kritiske it-syste-
mer, der er af betydning for
elforsyningen). Ydermere føl-
ger det af naturgasforsy-
ningslovens § 15 b, at disse
virksomheder ligeledes skal
holde et IT-beredskab, der
sikrer beskyttelsen af kritiske
it-systemer, der er af væsent-
lig betydning for naturgasfor-
syningen.
Reglerne administreres efter
BEK nr. 2647 af 28/12/2021,
Bekendtgørelse om it-bered-
skab for el- og naturgassekto-
rerne.
Tilsynet sker med hjemmel i §
51 i elforsyningsloven, der
bl.a. pålægger energi-, forsy-
nings- og klimaministeren at
føre tilsyn med den virksom-
hed, som Energinet og denne
virksomheds helejede datter-
selskaber i medfør af § 2, stk.
2 og 3, i lov om Energinet
udøver i medfør af lov om el-
forsyning.
Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastrukturs tilsyn følger
af artikel 5 i forordning (EU)
2015/2120 af 25. november
2015 med senere ændringer
og § 2 i bekendtgørelse nr.
488 af 29. april 2019 om ad-
gang til det åbne internet, de-
tailtakster for reguleret EU-
intern kommunikation og in-
ternational roaming.
Tilsyn med Energi-
nets DataHub ift.
markedsfunktio-
nen.
Energistyrelsen fører tilsyn
med, at Energinet sikrer, at
DataHubben fungerer og
bliver udviklet således, at
den fortsat understøtter
udvikling og effektivitet i
elmarkedet.
Energistyrel-
sen
(El I og II,
team detail).
Klima-, Energi
og
Forsyningsministe-
riet.
Tilsyn med regler
om netneutralitet
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur fører
tilsyn med, at reglerne om
netneutralitet overholdes
og vejleder telebranchen,
virksomheder, borgere og
andre offentlige myndig-
heder.
Derudover deltager Styrel-
sen for Dataforsyning og
Infrastruktur i et branche-
drevet netneutralitetsfo-
rum.
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur fører
tilsyn med, at reglerne om
roaming overholdes og
vejleder telebranchen,
virksomheder, borgere og
andre offentlige myndig-
heder om reglerne.
Styrelsen for
Dataforsyning
og Infrastruk-
tur
Klima-, Energi- og
Forsyningsministe-
riet
Tilsyn med
roaming-regler
Styrelsen for
Dataforsyning
og Infrastruk-
tur
Klima-, Energi- og
Forsyningsministe-
riet
Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastrukturs tilsyn følger
af artikel 17 i forordning (EU)
2022/612 af 6. april 2022 og
§ 2 i bekendtgørelse nr. 488
af 29. april 2019 om adgang
til det åbne internet, detailta-
kster for reguleret EU-intern
7
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om hvor mange og hvilke forskellige statslige tilsyn og myndigheder, der fører tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it m.v.
2801595_0008.png
kommunikation og internati-
onal roaming.
Tilsyn med EU-in-
tern kommunika-
tion (opkald og
sms’er fra DK til
andre EU-lande)
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur fører
tilsyn med, at reglerne om
EU-intern kommunikation
overholdes og vejleder te-
lebranchen, virksomheder,
borgere og andre offent-
lige myndigheder om reg-
lerne.
Styrelsen for
Dataforsyning
og Infrastruk-
tur
Klima-, Energi- og
Forsyningsministe-
riet
Tilsyn med regler
om slutbrugernes
rettigheder
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur fører
tilsyn med, at reglerne om
slutbrugernes rettigheder
bliver overholdt og vejle-
der telebranchen, borgere,
virksomheder og offentlige
myndigheder om reglerne.
Styrelsen for
Dataforsyning
og Infrastruk-
tur
Klima-, Energi- og
Forsyningsministe-
riet
Tilsyn med reg-
lerne om adgang
til alarmkommu-
nikation
Tilsyn med reg-
lerne om forsy-
ningspligtydelser
Tilsyn med regler
om telebranchens
pligt til at indrette
udstyr, der mulig-
gør indgreb i
meddelelseshem-
meligheden og
logning mv.
Tilsyn med regler
om tv-standarder
og DAB-radioer i
biler mv.
Tilsyn med Bred-
båndspuljen
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur fører
tilsyn med, at reglerne om
alarmkommunikation bli-
ver overholdt, og vejleder
telebranchen, borgere,
virksomheder og offentlige
myndigheder om reglerne.
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur fører
tilsyn med, at udpegede
udbydere af forsynings-
pligtydelser overholder
reglerne for forsynings-
pligtydelser.
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur fører
tilsyn med, at reglerne te-
leudbydernes pligt til at
indrette udstyr bliver over-
holdt, og vejleder tele-
branchen og offentlige
myndigheder om reglerne.
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur fører
tilsyn med, at reglerne om
bl.a. krav til anvendelsen
af bestemte standarder til
tv-transmission, krav til
den tekniske indretning af
tv-apparater og digitale
dekodere, samt krav til bil-
radiomodtagere overhol-
des.
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur fører
tilsyn med, at Bredbånds-
puljens regler overholdes
og vejleder telebranchen,
virksomheder, borgere og
andre offentlige myndig-
heder om reglerne.
Styrelsen for
Dataforsyning
og Infrastruk-
tur
Klima-, Energi- og
Forsyningsministe-
riet
Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastrukturs tilsyn følger
af artikel 5a, stk. 6 eller arti-
kel 6 i forordning (EU)
2015/2120 af 25. november
2015 med senere ændringer
og § 2 i bekendtgørelse nr.
488 af 29. april 2019 om ad-
gang til det åbne internet, de-
tailtakster for reguleret EU-
intern kommunikation og in-
ternational roaming.
Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastrukturs tilsyn føl-
ger af § 20, stk. 1, i lov om
elektroniske kommunikati-
onsnet og -tjenester, jf. slut-
brugerbekendtgørelsen (BEK
nr. 566 af 24/05/2023) og be-
kendtgørelse om oplysnings-
krav m.v. ved udbud af elek-
troniske kommunikationsnet
og -tjenester (BEK nr. 523 af
28/04/2022).
Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastrukturs tilsyn føl-
ger af § 20, stk. 1, i lov om
elektroniske kommunikati-
onsnet og -tjenester, jf.
alarmbekendtgørelsen (BEK
nr. 567 af 24/05/2023)
Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastrukturs tilsyn føl-
ger af § 20, stk. 1 i lov om
elektroniske kommunikati-
onsnet og -tjenester, jf. forsy-
ningspligtbekendtgørelsen
(BEK nr. 1194 af 23/08/2022)
Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastrukturs tilsyn føl-
ger af § 20, stk. 1, i lov om
elektroniske kommunikati-
onsnet og -tjenester, jf. §§
10-11 i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tje-
nester.
§ 2 i lovbekendtgørelse nr.
802 af 4. maj 2021 om stan-
darder for transmission af tv-
signaler og interoperabilitet
for digital jordbaseret radio-
transmission m.v., jf. be-
kendtgørelse nr. 661 af 19.
maj 2022 om digitale radio-
og tv-tjenester m.v.
Styrelsen for
Dataforsyning
og Infrastruk-
tur
Klima-, Energi- og
Forsyningsministe-
riet
Styrelsen for
Dataforsyning
og Infrastruk-
tur
Klima-, Energi- og
Forsyningsministe-
riet
Styrelsen for
Dataforsyning
og Infrastruk-
tur
Klima-, Energi- og
Forsyningsministe-
riet
Styrelsen for
Dataforsyning
og Infrastruk-
tur
Klima-, Energi- og
Forsyningsministe-
riet
Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastrukturs tilsyn følger
af:
§ 20 i bekendtgørelse nr.
1430 af 1. december 2016
om forsøgsordning for tilskud
til etablering af højha-
stighedsbredbånd
8
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om hvor mange og hvilke forskellige statslige tilsyn og myndigheder, der fører tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it m.v.
2801595_0009.png
§ 20 i bekendtgørelse nr. 291
af 26. marts 2017 om for-
søgsordning for tilskud til
etablering af højhastigheds-
bredbånd i 2017
§ 20 i bekendtgørelse nr.
1088 af 28. august 2018 om
tilskud til etablering af højha-
stighedsbredbånd i 2018
§ 20 i bekendtgørelse nr. 455
af 24. april 2019 om tilskud til
etablering af højhastigheds-
bredbånd i 2019
§ 21 i bekendtgørelse nr. 648
af 18. maj 2020 om tilskud til
etablering af højhastigheds-
bredbånd i 2020
§ 22 i bekendtgørelse nr. 886
af 11. maj 2021 om tilskud til
etablering af højhastigheds-
bredbånd i 2021
§ 23 i bekendtgørelse nr. 824
af 9. juni 2022 om tilskud til
etablering af højhastigheds-
bredbånd i 2022
§ 23 i bekendtgørelse nr. 576
af 25. maj 2023 om tilskud til
etablering af højhastigheds-
bredbånd i 2023
Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastrukturs tilsyn følger
af § 60 a, stk. 2, i lov om elek-
troniske kommunikationsnet
og -tjenester.
Tilsyn med maste-
lejeområdet
Tilsyn med coo-
kie-reglerne
Tilsyn med brud
på persondatasik-
kerheden i den
elektroniske kom-
munikationssek-
tor
Tilsyn med kom-
munikationshem-
meligheden i den
elektroniske kom-
munikationssek-
tor
Styrelsen for Dataforsy-
ning og Infrastruktur fører
tilsyn med, at offentlige
myndigheders aftaler med
udbydere af elektroniske
kommunikationsnet om
udlejning af arealer m.v.
med henblik på udbygning
af radiokommunikations-
nettet er indgået på mar-
kedsvilkår, og at offentlige
myndigheder overholder
regler om metoder til fast-
sættelse af de markedsvil-
kår, på hvilke offentlige
myndigheder kan indgå af-
taler, som KEFM er bemyn-
diget til at fastsætte.
Digitaliseringsstyrelsen
(DIGST) fører tilsyn med, at
cookiereglerne bliver over-
holdt og vejleder virksom-
heder og offentlige myn-
digheder om, hvordan reg-
lerne kan overholdes.
DIGST fører tilsyn med, at
elektroniske kommunikati-
onstjenester har passende
tekniske og organisatori-
ske foranstaltninger mhp.
at styre risici for personda-
tasikkerheden.
DIGST fører tilsyn med, at
elektroniske kommunikati-
onstjenester ikke uberetti-
get behandler oplysninger
om andres brug af nettet,
Styrelsen for
Dataforsyning
og Infrastruk-
tur
Klima-, Energi- og
Forsyningsministe-
riet
Digitalise-
ringsstyrelsen
Digitaliserings- og
Ligestillingsministe-
riet
Digitaliseringsstyrelsens tilsyn
følger af § 20, jf. § 9 i telelo-
ven (LBK nr. 955 af 2022) og
udspringer af e-databeskyt-
telsesdirektivet (2002/58/EF).
Digitalise-
ringsstyrelsen
Digitaliserings- og
Ligestillingsministe-
riet
Digitaliseringsstyrelsens tilsyn
følger af § 20, jf. § 8 i telelo-
ven (LBK nr. 955 af
17/06/2022) og udspringer af
e-databeskyttelsesdirektivet
(2002/58/EF).
Digitaliseringsstyrelsens tilsyn
følger af § 20, jf. § 7 i telelo-
ven (LBK nr. 955 af
17/06/2022) og udspringer af
e-databeskyttelsesdirektivet
(2002/58/EF).
9
Digitalise-
ringsstyrelsen
Digitaliserings- og
Ligestillingsministe-
riet
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om hvor mange og hvilke forskellige statslige tilsyn og myndigheder, der fører tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it m.v.
2801595_0010.png
herunder trafik- og lokali-
seringsdata.
Tilsyn med net- og
informationssik-
kerhed
Tilsyn med det
danske topdo-
mæne .dk
Tilsyn med data-
styringsforordnin-
gen
Tilsyn med Natio-
nal Standard for
Identiteters Sik-
ringsniveauer
Tilsyn med tillids-
tjenesteudbydere,
der er omfattet af
eIDAS-forordnin-
gen
DIGST fører tilsyn med, at
administratorer af topdo-
mæner og DNS-tjeneste-
udbydere, som udbyder
væsentlige tjenester, samt
udbydere af onlinemar-
kedspladser, onlinesøge-
maskiner og cloud compu-
ting-tjenester af en vis
størrelse træffer passende
sikkerhedsforanstaltninger
for at forebygge og mini-
mere konsekvensen af evt.
sikkerhedshændelser i de-
res net- og informationssy-
stemer.
DIGST fører tilsyn med, at
Dansk Internet Forum
der repræsenterer det
danske internetsamfund
lever op til sine forpligtel-
ser som administrator af
.dk
DIGST registrerer aktører,
der ønsker at blive aner-
kendt som dataformid-
lingstjenester og dataaltru-
istiske organisationer,
samt underretter om dis-
ses identiteter til Kommis-
sionen. Digitaliseringssty-
relsen fører tilsyn med, at
dataformidlingstjenester
og dataaltruistiske organi-
sationer lever op til kra-
vene fastsat i Datastyrings-
forordningens kapitel 3 og
4.
DIGST fører tilsyn med na-
tionale, fællesoffentlige
Elektroniske Identifikati-
onsordninger og Identi-
tetsbrokere, der håndterer
identiteter for fysiske per-
soner, juridiske enheder
og fysiske personer associ-
eret med en juridisk enhed
(herunder medarbejdere).
Der føres tilsyn med styr-
ken af autentifikationspro-
cessen, den underliggende
Identitetssikring og samt
det anvendte Elektronisk
Identifikationsmiddel.
DIGST fører tilsyn med til-
lidstjenesteudbydere, der
er omfattet af eIDAS-for-
ordningen. Der føres reak-
tivt tilsyn med ikkekvalifi-
cerede tillidstjenesteudby-
dere. For kvalificerede til-
lidstjenesteudbydere føres
der forudgående og efter-
følgende tilsynsvirksom-
hed for at sikre, at disse og
de kvalificerede tillidstje-
nester, de udbyder, opfyl-
der kravene i eIDAS-for-
ordningen.
Digitalise-
ringsstyrelsen
Digitaliserings- og
Ligestillingsministe-
riet
Digitaliseringsstyrelsens tilsyn
følger af § 14 i lov om net- og
informationssikkerhed for
domænenavnssystemer og
visse digitale tjenester (nr.
436 af 08/05/2018) og ud-
springer af NIS-direktivet (EU
2016/1148).
Digitalise-
ringsstyrelsen
Digitaliserings- og
Ligestillingsministe-
riet
DIGSTs tilsyn følger af § 37 i
lov om internetdomæner (nr.
164 af 26/02/2014).
Digitalise-
ringsstyrelsen
Digitaliserings- og
Ligestillingsministe-
riet
DIGSTs registrering følger af
art. 11 og 17, og tilsyn føl-
ger af art. 14 og 24 i Datasty-
ringsforordningen (EU
2022/868).
Digitalise-
ringsstyrelsen
Digitaliserings- og
Ligestillingsministe-
riet
DIGSTs tilsyn følger af Natio-
nal Standard for Identiteters
Sikringsniveauer (NSIS)
Digitalise-
ringsstyrelsen
Digitaliserings- og
Ligestillingsministe-
riet
DIGSTs tilsyn følger af eDIAS-
forordningen. Digitaliserings-
styrelsen er i følge dansk lov
om supplerende bestemmel-
ser (nr. 617 af 08/06/2016)
tilsynsansvarlig på eIDAS-for-
ordningens område i Dan-
mark.
10
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om hvor mange og hvilke forskellige statslige tilsyn og myndigheder, der fører tilsyn med digitalisering, teknologi, databeskyttelse eller it m.v.
2801595_0011.png
Tilsyn med webtil-
gængelighed
DIGST fører tilsyn med
myndigheder og offentlig-
retlige organers overhol-
delse af lov om tilgænge-
lighed af offentlige orga-
ners websteder og mobil-
applikationer.
Digitalise-
ringsstyrelsen
Digitaliserings- og
Ligestillingsministe-
riet
Webtilgængelighedsloven
(LOV nr. 692 af 08/06/2018)
implementerer direktiv (EU)
2016/2102 af 26. oktober
2016 om tilgængeligheden af
offentlige organers webste-
der og mobilapplikationer.
Digitaliseringsstyrelsens til-
syn og håndhævelse følger af
webtilgængelighedslovens §
6.
11