Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2922047_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 2789
Doknr.
101169
Dato
15-10-2024
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 18. september 2024.
Spørgsmål nr. 219:
”I
perioden 2017-2023 er der samlet set kommet 16.000 flere statslige administrative medar-
bejdere og ledere til. Hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere er
der kommet til på Digitaliseringsministeriets ressort opgjort i årsværk? Svaret bedes leveret i
tabelform på de enkelte områder, f.eks. departementet, styrelser mm. med en procentvis an-
visning på stigningen (eller faldet) på de enkelte områder i perioden 2017-2023”
Svar:
Der er ikke på nuværende tidspunkt klarhed over, hvordan årsværkudviklingen er på Digitali-
seringsministeriets område, som det ser ud efter den kongelige resolution af 29. august 2024.
Derfor tager besvarelsen udgangspunkt i årsværksudviklingen på Digitaliserings- og Ligestil-
lingsministeriets område, som det så ud som følge af den kongelige resolution af 15. decem-
ber 2022.
I Finansministeriets svar på FIU alm. del
spm. 78, jf. bilag 1, indgik en oversigt over admini-
strative årsværk på forskellige ministerområder, herunder Digitaliserings- og Ligestillingsmini-
steriet. Med afsæt i pågældende tal viser tabel 1 neden for antallet af medarbejdere og le-
dere opgjort i årsværk opdelt på ministerområdet i alt, departementet, Danmarks Statistik og
Digitaliseringsstyrelsen:
Tabel 1
Administrative årsværk i Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
1
2017
Digitaliserings- og Ligestil-
lingsministeriet i alt
Departementet
2
Danmarks Statistik
Digitaliseringsstyrelsen
765
31
551
183
2019
820
32
533
255
2021
930
35
562
331
2023
1.000
73
554
372
Ændring
2017-2023
(årsværk)
235
42
3
189
Ændring
2017-2023
(procent)
30,7 pct.
135,5 pct.
0,5 pct.
103,3pct.
Anm.: Datagrundlaget baserer sig på Finansministeriets opgørelser og udgøres af tal fra Statens BI-ISOLA for 4.
kvartal i hvert år. I opgørelsen er der ikke taget højde for, at der i perioden kan være opgaver (og dermed
årsværk), der er omrokeret mellem staten og andre sektorer. Der er i opgørelsen korrigeret for ressortæn-
dringer baseret på andelen af løn- og personaleomkostninger, der flytter fra ét ministerområde til et an-
det i forbindelse med ressortændringer. Der anvendes Danmarks Statistiks DISCO-fagklassifikationer til at
klassificere administrative årsværk i ISOLA. Opgørelsen medtager administrative medarbejdere og alle le-
dere. Opgørelsen er skønsbaseret med udgangspunkt i beskrivelserne af fagklassifikationerne. Afvigelser
skyldes afrundinger.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om, hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere er der kommet til på Digitaliseringsministeriets ressort opgjort i årsværk mv.
2922047_0002.png
1) Der er taget udgangspunkt i finanslovsstrukturen for 2023. Tallene afspejler dermed Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet. Som følge af den kongelige resolution af 29. august 2024 har Digitaliseringsmini-
steriet afgivet ligestillingsområdet til Miljø- og Ligestillingsministeriet samt en række opgaver til Ministe-
riet for Samfundssikkerhed og Beredskab. Samtidigt har det nye Digitaliseringsministerium modtaget en
række ressortområder, jævnfør resolutionsteksten. Disse ændringer er ikke afspejlet i tabellen.
2) Ved en fejl er størrelsen på ligestillingsafdelingen ikke korrekt afspejlet bagud i tid, hvorfor der mangler
6-7 årsværk årligt i opgørelsen i perioden 2017-2021.
Kilde: Finansministeriet, Økonomistyrelsen og Digitaliseringsministeriet.
Det bemærkes, at årsværksstigningen på 135,5 pct. i departementet fra 2017 til 2023 primært
skyldes, at der som led i oprettelsen af departementet i 2023 er tilført årsværk til tværgående
funktioner, herunder et smalt bemandet ministersekretariat, en mindre presseenhed, en øko-
nomi- og regnskabsfunktion, der både varetager økonomisager på ministerområdet som hel-
hed samt internt i departementet. Derudover skulle der også etableres en lille servicefunk-
tion, en intern styrings- og tilsynsenhed, samt et kontor for HR og organisationsudvikling, her-
under koncernfælles lønadministration, og en juraenhed. Endelig blev der også oprettet en-
kelte chefstillinger, herunder en departementschef og to afdelingschefer. Derudover skyldes
afvigelsen også fejl angående størrelsen på ligestillingsafdelingen, som ikke er afspejlet kor-
rekt bagud i tid, jf. tabelanmærkningen ovenfor, hvilket får stigningen til at være ca. 6 årsværk
større, end den reelt er.
Det bemærkes, at årsværksstigningen på 103,3 pct. i Digitaliseringsstyrelsen fra 2017 til 2023
blandt andet skyldes
h
jemtagning af ejerskabet for kritisk it-infrastruktur. Digitaliseringsstyrel-
sen har over en længere årrække først udviklet og siden idriftsat store it-infrastrukturløsnin-
ger som for eksempel MitID og Digital Post. Hjemtagning af ejerskabet har betydet en større
opgave i forhold til blandt andet forvaltning og compliance, der løftes af interne årsværk i sty-
relsen. Hertil kommer blandt andet nye løsninger som digitalt kørekort og sundhedskort samt
øgede EU-krav på digitaliseringsområdet.
Endelig skyldes, ligesom for departementet, en del af
stigningen også, at Digitaliseringsstyrelsen i forbindelse med ressortoverdragelsen fra Finansmi-
nisteriet til Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet har skullet opbygge interne støttefunktio-
ner, der tidligere var placeret i Økonomistyrelsen.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
Bilag:
Bilag 1: Svar på FIU alm. del - spm. 78
2